Mai bine mai târziu decât niciodată: Ford a ajuns la un milion de vehicule produse în România

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Ford anunță cu fast că a ajuns la un milion de vehicule produse în România. Ceea ce nu se spune în comunicat este că fabrica din Craiova se află cu mult în urma producției asumate în fața Guvernului României și că tocmai a primit o perioadă de prelungire.

Debut cu stângul și amânări

Guvernul României a anunțat în 2016, într-un comunicat, că a aprobat extinderea, până la 31 decembrie 2025, a perioadei de realizare a producției de automobile și de motoare asumate de compania Ford România S.A., în condițiile în care, până la finalul anului 2019, Ford va face la Craiova, exclusiv din surse proprii și fără implicarea altor elemente de natura ajutorului de stat, o investiție suplimentară de minimum 130 de milioane de euro. Din această sumă, 100 de milioane de euro vor fi folosiți pentru introducerea în fabricație a unui nou model de autovehicul la Craiova și 30 de milioane euro pentru producția de motoare.
Executivul a modificat, în acest sens, OUG nr. 109/2008, cadrul legal prin care s-a acordat un ajutor de stat de 75 de milioane de euro companiei Ford România S.A. pentru implementarea și finalizarea proiectelor de investiții în fabrica de automobile și fabrica de motoare de la Craiova, în valoare totală de 869 milioane de euro.

Menționăm că Ford a realizat, în perioada 2008 – 2012, investiția asumată prin OUG nr. 109/2008, respectiv de 869,09 milioane de euro, având obligația de a menține această investiție până la 31.12.2017. Ajutorul de stat autorizat de Comisia Europeană a fost integral plătit de Ministerul Finanțelor Publice. Statul român urma ca până la 31.12.2017 doar să monitorizeze menținerea investiției și îndeplinirea condițiilor asociate acesteia, inclusiv realizarea de către Ford a producției asumate de 810 mii de autovehicule, respectiv 1,5 milioane de motoare. În situația în care compania Ford România S.A. nu își va realiza obligațiile asumate prin această modificare în termenul menționat, se va aplica mecanismul de recuperare a ajutorului de stat, care va fi plătit de Ford proporțional cu gradul de neîndeplinire.


Ajutoare de stat investigate de CE
În anul 2007, Ford a oferit 57 milioane de euro pentru 72,4% din acțiunile Automobile Craiova. Imediat după semnarea contractului de privatizare – în septembrie 2007, Comisia Europeană (CE) a declanșat o investigație referitoare la acordarea unui ajutor de stat ilegal.
În luna februarie 2008, după mai multe insistențe din partea ambelor părți, CE a cerut statului român să recupereze de la Ford un ajutor de stat ilegal de 27,5 milioane de euro.
Ford a preluat oficial Automobile Craiova în martie 2008. Noul acționar a început proiectul de modernizare în luna mai 2008, iar în primăvara anului 2009 a achiziționat și un pachet de 22% din acțiunile Automobile Craiva deținute de SIF Oltenia.


Angajamente de producție fantasmagorice
Ford și-a luat angajamentul că va realiza o producție de minimum 200.000 de mașini în al patrulea an de la privatizare, va efectua o serie de investiții în valoare totală de circa 800 milioane de euro și că va păstra toți angajații.
În ianuarie 2010, Ford a realizat un împrumut în valoare de 400 milioane euro de la Banca Europeană de Investiții, garantat de statul român în proporție de 80%. Creditul va fi folo­sit pentru cofinanțarea unui proiect de dezvoltare a unui motor cu emisii re­duse de dioxid de carbon și a pro­ducției ulterioare la uzina din Craiova.
Producția de automobile la Uzina Ford din Craiova a început pe 8 sep­tem­brie 2009, însă într-un ritm foarte scăzut, cu apro­xi­mativ 10 automobile pe zi, producând până la sfârșitul lui 2009 apro­ximativ 1.000 de unități.
Conform angajamentelor Ford România, în anul 2013 urmau să fie instalate la uzina din Craiova capacitățile de producție necesare fabricării a 350.000 de unități pe an. Acest volum de producție nu a fost atins niciodată.
Ford a atins acest reper de producție de 1 milion de unități la 12 ani după ce a fabricat primul său vehicul în România, în 2009. Înainte de a începe producția Puma în 2019, la fabrica din Craiova au mai fost asamblate modelele Transit Connect, inovatorul B-Max, precum și modelul EcoSport care este în continuare produs aici alături de Puma. Ford promite ca din 2024 să producă o gamă de vehicule comerciale ușoare la Craiova, această gamă va include și o versiune electrică.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwitterlinkedinrssyoutube

Related posts