Într-un an cu scăderi pe linie, acțiunile producătorilor auto tradiționali au coborât mai puțin decât cele ale producătorilor de mașini electrice

Da mai departe!

Anul acesta nu se poate vorbi despre acțiunile producătorilor auto cu cea mai bună performanță, ci de acțiunile care nu au scăzut la fel de puternic ca piața.  După o creștere semnificativă a acțiunilor auto în 2021, anul acesta s-a dovedit descurajator, în contextul în care bula startup-urilor EV s-a spart, economia globală a dat semne de încetinire și se pregătește de o posibilă recesiune, iar dobânzile au urcat. 

Mulți dintre cei mai mari producători de automobile din lume au avut performanțe financiare bune în acest an, dar nu a fost suficient pentru a compensa îngrijorările economice, potrivit CNBC.

„Avem în față o perspectivă dificilă pentru anul fiscal 2023 în ceea ce privește profiturile din sectorul auto, pe fondul scăderii cererii (rate mai mari), al reducerilor de preț și al schimbărilor nefavorabile în echilibrul cerere/ofertă pentru vehiculele electrice”, a scris Adam Jonas, analist la Morgan Stanley, într-o notă pentru investitori la începutul acestei luni. Indicele FactSet Automotive, care include producătorii auto și piesele de schimb, a scăzut cu aproximativ 38% până acum în acest an, la închiderea de marți. Toți marii producători auto și startup-urile EV au înregistrat scăderi de două cifre în acest an – compensând parțial sau complet câștigurile lor din 2021.   Multe startup-uri EV, cândva promițătoare, s-au numărat printre cei mai mari perdanți, deoarece unele s-au confruntat cu probleme de capital sau nu au putut majora producția atât de repede pe cât se anticipa. Rivian, Lucid, Canoo și Nikola  au înregistrat scăderi de 76% sau mai mult de la începutul anului.   Un declin similar a avut Tesla, care s-a dovedit a fi una dintre cele mai bune acțiuni din sectorul auto pentru investitori în ultimii ani, datorită evaluării sale de tip tehnologic de pe Wall Street. Acțiunile producătorului de vehicule electrice s-au prăbușit insa cu peste 69% de la începutul anului până în prezent. Si sunt pe cale sa incheie cea mai slaba luna, cel mai slab trimestru si cel mai slab an din istoria compania.   O mare parte din declinul acțiunilor Tesla a venit dupa ce CEO-ul Elon Musk a achiziționat platforma de social media Twitter. Acțiunile au scăzut cu peste 50% de la încheierea tranzacției la 27 octombrie.   Constructorii auto tradiționali au reușit să țină mai bine în frâu declinul acțiunilor decât startup-urile din domeniul EV. Dar cei mai mari producători auto americani – General Motors și Ford Motor au înregistrat scăderi de peste 40%. Alți producători, cum ar fi Stellantis, Nissan, Toyota și Volkswagen au înregistrat un declin de peste 25%.

Constructorul auto cu cel mai mic declin a fost Ferrari, care a pierdut doar 18%.   Legendarul producător de mașini sport de lux nu este ca alți producători auto: se așteaptă să vândă aproximativ 13.000 de mașini, mai puține decât vând giganți precum General Motors într-o zi. Dar aceste mașini râvnite ies pe ușă la un preț mediu de vânzare de aproximativ 322.000 de dolari fiecare, potrivit estimărilor FactSet.   Chiar și la aceste prețuri, lista de așteptare pentru un Ferrari este lungă. Compania își limitează producția anuală pentru a-și păstra puterea de stabilire a prețurilor și exclusivitatea, o situație fericită care îi oferă companiei Ferrari marje de profit excepțional de mari și care asigură că fabrica sa nu va fi probabil oprită prea curând.   Majoritatea modelelor Ferrari au fost epuizate pentru anul în curs până la începutul lunii noiembrie, a declarat directorul general Benedetto Vigna în timpul teleconferinței privind câștigurile Ferrari din al treilea trimestru, și nu anticipează nicio problemă cu cererea în 2023 – indiferent de cum se comportă economiile lumii.

Related posts