Dacia Sandero și Sandero Stepway – no more low cost

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

La invitația Dacia România, AutoReport.ro a luat primul contact cu noile generații Sandero și Sandero Stepway în cadrul unor teste ce au cuprins 150 de kilometri cu prima versiune și 50 de kilometri cu Stepway-ul. Bonusul a constat în câteva ture cu noua generație Dacia Logan în două versiuni.


A treia generație a modelelor Dacia de succes propune un design nou, o platformă și echipamente noi. Platforma modulară în jurul căreia sunt construite modelele se numește CMF și este prezentă în toate fabricile mărcii Dacia (atât cea din Mioveni unde se construiește Dacia Logan, cât și în cele din Maroc și Tunisia unde se construiesc Sandero și Sandero Stepway).
Noi am testat Dacia Sandero în versiunea cu motor TCe 90 cuplat la cutia de viteze manuală cu 6 trepte și Sandero Stepway, echipat cu același motor, dar cu cutie de tip CVT. Despre aceasta putem să spunem că ne bucurăm că a sosit un înlocuitor pentru Easy R.

Nou design cu linii moderne
A treia generație Dacia Sandero beneficiază de un aspect robust pus în evidență de flancurile bine marcate și de pasajele roților generos dimensionate. Personalitatea mașinii este completată de profilul cu linii fluide, ale cărui repere vizuale sunt reprezentate de parbrizul mai înclinat și de noua formă a pavilionului, aplecat ușor spre spate și a cărui înălțime este mai mică față de cea a modelului precedent. Deși garda la sol a rămas neschimbată, Noul Sandero pare mai puțin înalt, mai stabil și mai „așezat”, datorită ecartamentului ușor mărit și a roților bine dimensionate în raport cu pasajele acestora.
Noul Sandero Stepway este ușor de identificat datorită capotei specifice, cu bosaje proeminente precum și a ornamentelor cromate dispuse deasupra proiectoarelor de ceață. Denumirea modelului este vizibilă sub forma unei monograme amplasate în partea inferioară a calandrului. Barele față și spate integrează un scut de protecție a cărui culoare este impregnată în material, astfel încât aspectul său nu este afectat de micile zgârieturi.
Spiritul Dacia se regăsește și într-o serie de inovații utile precum barele de pavilion ale modelului Sandero Stepway, care se pot transforma în bare transversale. Un sistem ingenios și ușor de utilizat, care este disponibil opțional sau în echiparea de serie, în funcție de versiune.
Blocurile optice față și spate ale celor trei modele inaugurează noua semnătură luminoasă în formă de „Y” a mărcii Dacia. Datorită acesteia, ele beneficiază de o identitate puternică. Atât în față cât și în spate, blocurile optice sunt reunite de o nervură orizontală, care accentuează impresia de lățime mai mare a vehiculelor. Proiectoarele de tip LED, cu aprindere automată pe toate nivelele de echipare, oferă o mai bună vizibilitate pe timp de noapte.

Interior care iese din gama low cost
Interiorul face un mare salt înainte pe toate planurile. Cele trei modele dispun de o planșă de bord care oferă o ergonomie mai bună și beneficiază de materiale noi și de calitate. Ambianța generală este mai modernă iar gradul de confort înregistrează un net progres datorită noului profil al scaunelor și posibilităților de ajustare a poziției la volan. Dacia propune, totodată, un nou sistem Media Control care permite utilizarea radio-ului și a navigației direct pe smartphone-ul instalat într-un locaș aflat în partea superioară a planșei de bord. Acest sistem este completat pe versiunile superioare de sistemele Media Display și Media Nav, care dispun de un ecran specific pe consola centrală.
În plus, cele trei modele oferă avantajul deja recunoscut al automobilelor Dacia: un spațiu interior record pentru segmentul de gamă din care fac parte. Astfel, chiar dacă dimensiunile exterioare sunt practic neschimbate față de generația precedentă, spațiul interior, volumul portbagajului și numărul spațiilor de depozitare sunt în real progres. Bonus, pentru noi, scaunele care oferă o susținere lombară mai bună, dar și te „țin” mai bine în curbe.
Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway sunt disponibile cu trei sisteme multimedia: Media Control, Media Display și Media Nav.
Modelele testate de noi sunt echipate cu Media Nav, sistemul multimedia dispune de navigație și de conectivitate wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto. Sistemul audio beneficiază în acest caz de 6 difuzoare.
Datorită platformei modulare CMF, Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway beneficiază de o structură ranforsată care oferă, alături de cele 6 airbag-uri disponibile în serie, un plus de siguranță. Noua arhitectură electronică permite instalarea unor noi sisteme de asistență la conducere, printre care frânarea activă de urgență – AEB (Active Emergency Brake) și apelul de urgență în caz de accident.
Pe modelele de test am întâlnit echipamente moderne: un sistem nou de climatizare cu afișaj digital, card mâini libere cu deschidere de la distanță a portbagajului, frână de parcare electrică, cameră de marșarier, senzori acustici față și spate pentru asistența la parcare și senzor de ploaie cu acționarea automată a ștergătoarelor de parbriz.
Modelele testate de noi sunt echipate, după cum am spus la început cu propulsorul în 3 cilindri, cu capacitatea de 1,0 litri, echipat cu turbocompresor. Acesta oferă putere destul de bună, mai ales în mediul urban. Sistemul Stop&Start este disponibil pe TCe 90. Oprirea motorului la staționare (cu piciorul pe pedala de frână în cazul versiunii cu cutie automată și cu maneta schimbătorului de viteze la punctul mort în cazul cutiei de viteze manuale) permite eliminarea vibrațiilor, a zgomotului și a emisiilor poluante. Repornirea motorului are loc aproape instantaneu. Sistemul Stop&Start poate fi dezactivat manual cu ajutorul unui buton amplasat în centrul planșei de bord.
Deși motorul pare mic, este ajutat de faptul că modelele Dacia sunt destul de ușoare. Astfel, chiar și la viteze de autostradă, cele două Sandero testate de noi s-au descurcat destul de bine. Comportamentul în curbe este unul destul de bun, dar nu recomandăm mașinile celor care doresc senzații tari și sportive la volan.

Sisteme de asistență moderne
Modelele Dacia de nouă generație vin cu noi sisteme de asistență la conducere. Alături de limitatorul de viteză și de sistemul ESP de ultimă generație (ambele disponibile în serie), precum și de regulatorul de viteză cu comandă la volan (în funcție de nivelul de echipare), Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway dispun de sisteme de asistență la conducere de ultimă generație:
• Frânare automată de urgență: activ la viteze cuprinse între 7 și 170 km/h, sistemul detectează, datorită radarului frontal, distanța față de vehiculul aflat în față (atât la staționare, cât și în deplasare). În cazul în care este detectat un risc de coliziune, sistemul alertează șoferul atât vizual cât și acustic înainte de a:
– amplifica performanța sistemului de frânare dacă șoferul frânează dar riscul rămâne prezent,
– acționa automat frânele dacă șoferul nu apasă pedala.
• Senzor de unghi mort: activ la viteze între 30km/h și 140 km/h, acesta alertează șoferul asupra unei posibile ciocniri cu un alt vehicul aflat lateral sau în spate în timpul manevrelor de schimbare a benzii de rulare. Patru senzori cu ultrasunete (2 amplasați în spatele vehiculului și 2 lateral) detectează obiectele aflate în mișcare în zona de unghi mort. În cazul în care este detectat un pericol, un avertizor LED se aprinde în oglinda retrovizoare laterală de pe partea corespunzătoare.
• Asistență la parcare: acest sistem, care cuprinde 4 senzori în partea frontală și alți 4 în partea din spate, o cameră video situată în spate și linii de ghidare dinamice, permite efectuarea cu ușurință a manevrelor datorită avertizoarelor sonore și vizuale.
• Asistență la plecarea din rampă: acest dispozitiv menține vehiculul pe loc timp de două secunde la pornirea de pe loc din rampă, permițând șoferului să ridice fără riscuri piciorul de pe pedala de frână înainte de a acționa accelerația.

Pilot de încercare pe noul Logan

Surpriza zilei a constituit ture pe pista Centrului Tehnic Titu, cu două variante Logan: TCe90 și ECO-G. Prima testată a fost versiunea TCe90 cu cutie CVT. Noua cutie de viteze automată CVT – acronimul pentru Transmisie Variabilă Continuă « Continuously Variable Transmission » asigură o schimbare foarte fluentă a treptelor de viteză și o bună reactivitate (transpusă într-o accelerație promptă la nevoie).
Sub emblema „ECO-G”, o soluție de alimentare mixtă benzină-GPL pe toată gama de vehicule de persoane. Integrarea în uzină a acestei tehnologii verificate este un gaj de siguranță și de fiabilitate. Durata garanției oferite, intervalele și costul operațiunilor de întreținere precum și capacitatea portbagajului sunt identice cu cele ale versiunii pe benzină (rezervorul GPL fiind amplasat în locul roții de rezervă). În condiții de rulare pe GPL, Noul Sandero echipat cu motorul TCe 100 ECO-G emite în medie cu 11% mai puțin CO2 (în comparație cu o motorizare pe benzină echivalentă). În plus, versiunea ECO-G oferă o autonomie de peste 1 300 km datorită celor 2 rezervoare: 50 litri pentru cel de GPL (echivalent cu 40 litri de conținut util întrucât umplerea este limitată la 80% din motive de siguranță), cu 8 litri mai mult față de generația precedentă Sandero GPL, și 50 litri de benzină.
Noul Logan stă mai bine pe asfalt, mai ales la viteze mai mari, că de aceea eram pe pistă… La curbe, frânare și manevrabilitate, noua generație stă mult mai bine decât precedenta, dar mai multe amănunte vom oferi la următorul test care va presupune mai mult de 10 kilometri rulați…

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwitterlinkedinrssyoutube

Related posts