Auturismele electrice au o cotă de piață de 8,7 % în primele 4 luni 2023, mașinile diesel scad la 13,3% în 2023

Da mai departe!

Autoturismele ecologice au ajuns, în România, la o cotă de piaţă de 20,4%, la finele primelor patru luni din 2023, în timp ce înmatriculările pe acest segment au crescut cu 29,4%, faţă de intervalul similar din 2022, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Statistica oficială relevă faptul că autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au depăşit cu 7,1% cota de piaţă deţinută de motoarele diesel, la patru luni.

În această marjă, autoturismele full electrice deţin o cotă de 8,7% din piaţă, în perioada analizată, faţă de anul 2022 când reprezentau 7,9%. Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2023, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+29,4%), comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, se remarcă majorare la autoturismele 100% electrice (+36,8%) şi la cele plug-in hybrid (+43,1%).

De asemenea, autoturismele full electrice menţin trendul crescător al anului anterior, iar în luna aprilie a acestui an au ajuns la o creştere de 6,4% faţă de luna similară a anului trecut, în timp ce la nivelul celor patru luni din acest an, la un salt de 36,8%.

În plus, maşinile plug-in se află pe un trend crescător, cu o creştere de 87,8%, de la un an la altul, respectiv de 43,1% faţă de primele patru luni din anul 2022.

Totodată, înregistrările de autoturisme full hybrid au crescut cu 17,3%, la finele lunii aprilie 2023, faţă de primele patru luni ale anului anterior, însă au scăzut cu 2,3% în aprilie anul curent vs aprilie 2022.

Potrivit sursei citate, în topul primelor cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice se află Dacia Spring – cu 1.865 de unităţi şi o creştere de 27,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Renault Megane (292 de unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022), Tesla Model Y (289 de unităţi, +542,2%), Volkswagen e-UP! (221 de unităţi, +132,6%) şi Tesla Model 3 (208 unităţi, -11,5%).

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, cel mai comercializat model este Ford Kuga – cu 290 de unităţi (+143,7% faţă de primele patru luni din 2022), după care urmează Mercedes Benz GLE (114 unităţi, +18,8%), Mazda CX 60 (110 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022), Renault Captur (109 unităţi, +55,7%) şi Mercedes Benz GLC (81 de unităţi, 2,5%).

În plus, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din Top 3 Toyota Corolla (571 de unităţi, -7,5% faţă de 2022), Toyota Yaris (487 de unităţi, +68,5%) şi Toyota RAV4 (475 de unităţi, +18,8%).

La nivel general, în România, înmatriculările de autoturisme noi au crescut, în primele patru luni ale acestui an, cu 25,1% faţă de 2022.

Pe piaţa naţională, în intervalul de referinţă, clasamentul mărcilor de autoturisme plus autovehicule comerciale, cuprinde în ordine: Dacia (16.608 unităţi), Renault (5.380), Ford (3.379), Hyundai (3.201), Toyota (3.121), Skoda (3.013), Volkswagen (3.001), Mercedes Benz (2.944), BMW (1.566) şi Suzuki (1.287).

Datele APIA evidenţiază faptul că autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna aprilie 2023, un volum de 9.736 de unităţi, cu 16,3% mai mult decât în luna similară din 2022.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele patru luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 1,4% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 66,3%. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel raportează o scădere de 2% şi deţin o cotă de 13,3% din total.

Pe tipul proprietarului, din ianuarie şi până la sfârşitul lunii aprilie 2023, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de către persoanele juridice, cu o pondere de 59%, iar diferenţa de 41% le revine persoanelor fizice.

Pe segmentul autovehiculelor comerciale uşoare, în ansamblul celor patru luni din acest an, se remarcă o creştere de 25% faţă de aceeaşi perioadă din 2022, trend care consemnează o evoluţie similară cu cea a autoturismelor (+25,1%).

Related posts