ACEA contestă din nou efectele viitoarelor standarde Euro 7

Da mai departe!

Începând cu vara lui 2025 producătorii de vehicule vor putea comercializa doar mașini noi care corespund unui nou set de standarde de depoluare – Euro 7 – mai stricte decât cele actuale și mult mai costisitoare. ACEA consideră că impactul acestor norme va fi marginal în privința depoluării, dar extrem de dăunător pieței auto europene.

În încercarea de a opri emisiile de gaze cu efect de seră și cele de particule Comisia Europeană a decis impunerea, din 2025, a unor standarde mai stricte decât actualele norme Euro 6. Cum, în același timp, producătorii auto sunt forțați să investească masiv în vehicule 100% electrice pentru a se încadra în termenul până la care tot autoritățile europene au decis că mai pot fi comercializate mașini noi cu motoare termice (cu excepția celor cu e-combustibili), 2035, presiunea asupra companiilor care produc și comercializează vehicule noi în Europa este extrem de mare. Mai grav chiar, costurile de cercetare – dezvoltare și producție se vor rostogoli către clientul final, prețul mașinilor noi fiind tot mai mare.

În acest context, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a protestat de mai multe ori în ultimele luni arătând că impunerea normelor Euro 7 va avea un impact limitat asupra mediului, dar va afecta grav piața auto europeană. Potrivit LifeNews.ro, acum specialiștii ACEA au elaborat chiar și un raport informativ cu șapte teme despre normele Euro 7 prin care încearcă să își susțină punctul de vedere.

Conform ACEA, în Uniunea Europeană s-au înregistrat progrese semnificative în privința reducerii poluării provenită de la vehicule până la standardele Euro 6. „Este puțin probabil ca Euro 7 să aibă un impact mult mai mare și poate fi chiar contraproductiv, deoarece riscă să încetinească reînnoirea flotelor”, avertizează specialiștii asociației.

Între 2014 și 2020 standardele Euro 6 au generat o reducere cu 25% a emisiilor totale de oxizi de azot (NOx) proveniți de la mașini și camionete și o reducere cu 36% a celor emise de vehiculele grele. Impactul Euro 6 este însă diminuat de proporția mare de vehicule mai vechi aflate încă în circulație. De exemplu, la opt ani după impunerea Euro 6, camioanele anterioare acestui standard încă reprezintă trei sferturi din totalul vehiculelor grele aflate pe drumurile UE și 92% din totalul emisiilor de oxizi de azot.

Normele Euro 7 ar reduce emisiile de NOx din transportul rutier cu mai puțin de 4% pentru mașini și camionete (comparativ cu nivelurile Euro 6) și cu aproximativ 2% pentru camioane. Dar va implica resurse umane și financiare semnificative. Fără găsi soluții pentru vehiculele mai vechi, Euro 7 va avea un impact abia perceptibil asupra emisiilor de NOx din transportul rutier.

Între 2014 și 2020 standardele Euro 6 au generat o reducere cu 25% a emisiilor totale de oxizi de azot (NOx) proveniți de la mașini și camionete și o reducere cu 36% a celor emise de vehiculele grele. Impactul Euro 6 este însă diminuat de proporția mare de vehicule mai vechi aflate încă în circulație. De exemplu, la opt ani după impunerea Euro 6, camioanele anterioare acestui standard încă reprezintă trei sferturi din totalul vehiculelor grele aflate pe drumurile UE și 92% din totalul emisiilor de oxizi de azot.

Normele Euro 7 ar reduce emisiile de NOx din transportul rutier cu mai puțin de 4% pentru mașini și camionete (comparativ cu nivelurile Euro 6) și cu aproximativ 2% pentru camioane. Dar va implica resurse umane și financiare semnificative. Fără găsi soluții pentru vehiculele mai vechi, Euro 7 va avea un impact abia perceptibil asupra emisiilor de NOx din transportul rutier.

În loc să actualizeze pur și simplu reglementările Euro 6, propunerea Euro 7 este mult mai strictă pentru mașini și camionete și reprezintă o revizuire completă în cazul camioanelor implicând astfel investiții de miliarde de euro.

„Euro 7 nu este o simplă «actualizare» a reglementărilor anterioare Euro 6, ci înăsprește semnificativ regulile pentru mașini și camionete. Pentru vehiculele grele, este o revizuire completă. (…) Propunerile de testare pentru Euro 7 sunt nerealiste deoarece extind condițiile de verificare pe șosea în situații de conducere irelevante din punct de vedere statistic. Pe de altă parte, condițiile de testare Euro 6 acoperă deja peste 95% dintre condițiile de deplasare pe șosea”, susțin cei de la ACEA.

Cele mai stricte standarde la nivel mondial

Uniunea Europeană are deja unele dintre cele mai cuprinzătoare și stricte standarde ale emisiilor de poluanți la nivel global. Cele mai recente standarde – Euro 6 – au fost introduse în 2014. De atunci au fost luate măsuri suplimentare ca parte a Euro 6 pentru mașini și camionete, pentru a reduce în continuare emisiile de oxizi de azot (NOx) și particule poluante în condiții reale de conducere. Emisiile măsurate pe drum cu ajutorul sistemelor portabile de măsurare a emisiilor (PEMS) sunt acum la un nivel abia măsurabil.

Alți mari producători de automobile precum China, Japonia sau Statele Unite au, de asemenea, reglementări pentru reducerea emisiilor vehiculelor, dar acestea nu sunt atât de stricte ca în UE. De exemplu, abordarea SUA prevede ca valorile limită ale emisiilor atinse de vehicule să fie măsurate prin teste de laborator controlate, nu în timpul deplasării pe drum în diferite condiții. De asemenea, în SUA impunerea unor limite are la bază numărul mediu de mașini noi vândute de producători și nu pe fiecare vehicul vândut așa cum este cazul în UE. Mai mult chiar, SUA nu impune în prezent limite pentru emisiile de particule ultrafine.

Termen nerealist

Industria auto europeană are nevoie de un timp adecvat pentru a dezvolta și implementa noi tehnologii de reducere a emisiilor. În forma sa actuală, propunerea Euro 7 conține termene nerealiste pe care inginerii nu le vor putea respecta.

„Este puțin probabil ca forma finală a Euro 7 să fie adoptată înainte de sfârșitul anului 2024. Noile reglementări ar urma să intre în vigoare în iulie 2025 pentru mașini și camionete și în iulie 2027 pentru camioane. Acest lucru ar lăsa doar câteva luni pentru ca mașinile noi să respecte reglementări extrem de stricte”, arată oficialii ACEA înainte de a menționa că „este necesar un termen de cel puțin trei ani pentru astfel de schimbări majore”.

Propunerea nu oferă un timp suficient pentru dezvoltarea, proiectarea, testarea și aprobarea de tip a tuturor modelelor și variantelor de motoare cu ardere și vehicule electrice vizate de Euro 7. Autoritățile de omologare de tip nu ar avea capacitatea de a gestiona creșterea așteptată a cererilor de omologare, acest lucru ducând efectiv la o oprire a vânzărilor pentru multe modele.

Probleme de competitivitate

Propunerea Comisiei Europene cu privire la standardele Euro 7 înseamnă, în opinia ACEA, că anumite modele și segmente de vehicule nu vor mai putea fi produse în UE.

Euro 7 riscă să încetinească tranziția către transportul cu emisii zero, producătorii fiind forțați să își orienteze investițiile către noi tehnologii pentru motoarele termice, aceleași care, din 2035 nu vor mai putea fi comercializate în UE. În același timp, ceilalți mari producători auto nu vor avea această problemă avansând către mașinile cu emisii zero.

„Sunt necesare niveluri semnificative ale investițiilor pentru a respecta termenele nerealiste ale propunerii Euro 7, iar impactul economic negativ va afecta competitivitatea globală a industriei auto din UE. Alte regiuni economice majore creează un mediu investițional atractiv pentru industria transporturilor. În loc de reglementare ei își stimulează producătorii să investească pe drumul către emisii zero. Europa are nevoie de o strategie a UE raționalizată care să stimuleze investițiile substanțiale în producția de mijloace de transport și în transportul cu emisii zero în Europa”, încheie oficialii ACEA.

Related posts