Un studiu arată că europenii preferă să cumpere mașini chinezești decât americane

Da mai departe!

Europenii devin tot mai reticenți față de companiile americane, în timp ce se orientează din ce în ce mai mult către mărcile chinezești. Un nou sondaj realizat de Escalent arată că europenii iau tot mai mult în considerare mașinile chinezești. Concomitent, interesul pentru mașinile americane scade pe continent. Cu toate acestea, studiul indică și faptul că europenii nu ar plăti un preț premium pentru mașinile chinezești, chiar dacă acestea ar fi superioare.

Ediția din acest an a târgului auto IAA ar putea fi considerată aproape un avanpost al Salonului Auto de la Shanghai, având în vedere numărul mare de mărci chinezești care au invadat sălile de expoziție și care își anunță planuri ambițioase. Poate fi copleșitor. Anul acesta, o altă marcă chineză, GAC, a anunțat intenția de a aduce în Europa modelul Aion V, la un preț rezonabil. Există o mulțime de mărci chinezești în Europa, dar oare toate au succes?

Rămâne de văzut. Unele au succes parțial, altele au prețuri prea mari, iar altele s-ar putea să nu se potrivească pe gusturile europenilor, dar progresele pe care le fac mărcile chinezești au efecte reale. Compania de cercetare de piață Escalent este în curs de finalizare a studiului său „Chinese Automotive Impact Brands” pentru 2025 și a scos deja la iveală câteva concluzii fascinante. KC Boyce, vicepreședintele companiei pentru inovație în propulsie și transformare energetică, a împărtășit câteva dintre datele preliminare ale studiului cu publicația InsideEVs, iar acestea merită analizate.


Schimbarea de percepție

Escalent a chestionat cumpărători din Marea Britanie, Germania, Franța, Spania și Italia în perioada 21 mai – 31 iulie a acestui an și a constatat că percepția mărcilor chinezești o depășește pe cea a mărcilor americane. Mai exact, firma a descoperit că potențialii cumpărători sunt mai dispuși să ia în considerare o mașină chinezească decât una americană. Studiul a arătat că 47% dintre potențialii cumpărători chestionați ar lua în considerare o mașină chinezească, comparativ cu 44% dintre aceiași cumpărători care ar lua în considerare o mașină americană.

Acesta este un câștig mare pentru mărcile chinezești. În 2024, același studiu arăta că doar 31% dintre cumpărători ar lua în considerare mașinile chinezești. Este, de asemenea, o pierdere considerabilă pentru mărcile americane, deoarece în 2024, 51% dintre cumpărători declarau că ar lua în considerare cumpărarea unei mașini americane.

Potrivit Escalent, o parte din motiv este creșterea încrederii în mărcile chinezești. Acestea continuă să avanseze în Europa, investind în publicitate, marketing și stabilind rețele de dealeri. Cu toate acestea, încrederea consumatorilor în mărcile chinezești este încă scăzută. În studiu, doar 19% dintre participanți aveau încredere în bunurile din China, dar acest procent a crescut de la 12% în 2024. De asemenea, se apropie de procentul de 24% pentru SUA, care a scăzut de la 31% în 2024.


Tensiunile geopolitice, un factor decisiv

De ce se întâmplă asta? Este ușor de emis o teorie conform căreia sentimentul anti-SUA în Europa a crescut semnificativ anul acesta din cauza tensiunilor geopolitice și a tensiunilor legate de taxe vamale care au apărut de când administrația Trump a preluat funcția în acest an. Aceste tensiuni depășesc simplul aspect al taxelor, incluzând și probleme de apărare și diplomație între SUA și Europa. Nu este nevoie de un specialist în date pentru a observa online că europenii își schimbă atitudinea față de SUA.

L-am întrebat pe Boyce dacă acesta este motivul pentru care scorurile pentru mașinile americane sunt atât de scăzute. Boyce a răspuns că studiul Escalent nu a fost conceput pentru a explora motivul pentru care atitudinile față de mașinile chinezești se schimbă atât de rapid, dar a fost de acord că tensiunile geopolitice reprezintă o posibilă explicație.

„Deși studiul nu a avut ca scop evaluarea motivului pentru care interesul s-a schimbat în timp, în afara mărcilor chinezești, cred că geopolitica (taxe, acorduri comerciale, poziția SUA față de Rusia/Ucraina) influențează sentimentul cumpărătorilor europeni față de SUA și mărcile auto americane,” a spus Boyce într-un email.

El a adăugat că încrederea în bunurile din majoritatea țărilor a rămas relativ constantă, cu excepția SUA, care este singura țară care a pierdut puncte. La fel, când a venit vorba de dorința europenilor de a cumpăra mașini din cele șase țări chestionate, SUA este singura țară care a înregistrat o scădere semnificativă.


Provocări pentru mărcile chinezești

Asta nu înseamnă că mărcile chinezești sunt deja pe val. Europenii încă sunt de părere că mașinile chinezești ar trebui să fie mai ieftine decât cele ale mărcilor cu tradiție. Un procent de 72% dintre persoanele chestionate cred că o mașină chinezească ar trebui să coste mai puțin decât mașina lor actuală. Studiul a mai constatat că doar 13% dintre cumpărători ar fi dispuși să plătească mai mult pentru o mașină chinezească, chiar dacă aceasta ar fi superioară în mod obiectiv. Majoritatea respondenților se așteaptă la un discount.

Acest lucru ar putea crea dificultăți pentru mărcile chinezești pe măsură ce avansează în Europa. Desigur, există o piață mare pentru hatchback-uri și crossovere mici și medii în Europa; succesul mărci MG și BYD cu mașini precum MG 4 și BYD Dolphin a demonstrat că există o piață pentru ele. Însă, multe dintre aceste mărci își propun să intre pe piețele premium. Acest studiu arată că europenii ar putea să nu fie dispuși să plătească prețuri premium pentru acestea.

Aceasta este o veste proastă pentru unii dintre expozanții de la târgul IAA din acest an. Aito și-a prezentat la IAA SUV-urile electrice premium și cele cu autonomie extinsă, dar este incert dacă europenii vor plăti prețuri de SUV de lux pentru un vehicul electric de la o marcă necunoscută. Aito M9 nu este ieftin nici măcar în China, cu prețuri care ating aproape 80.000 de dolari în varianta complet echipată. Chiar și înainte de taxe vamale, M9 s-ar confrunta cu mașini precum Mercedes-Benz GLE-Class sau EQE SUV. Ar fi o cerință grea pentru europeni să cheltuie sume mari de bani pe o marcă nouă, chiar și fără a lua în considerare bagajul și percepția negativă pe care unii le au despre mărcile chinezești.

Însă acum, se pare că și mărcile americane au un „bagaj” de probleme. Boyce a spus că studiul Escalent nu a aprofundat motivele pentru care percepția mărcilor americane a scăzut. Cu toate acestea, el a menționat că studiul sugerează că europenii sunt mai deschiși la noile produse electrice ieftine din China, ceea ce ar putea indica o percepție crescută a încrederii în aceste mărci. Pe de altă parte, mărcile americane care vând în Europa (cu excepția Tesla) nu au foarte multe modele electrice mici și accesibile din care europenii să aleagă. Presupunerea mea este că această lipsă de vizibilitate pe una dintre cele mai importante piețe din Europa nu ajută la percepția mărcilor americane.

Studiul complet pentru 2025 nu a fost încă publicat; se așteaptă să fie lansat înainte de sfârșitul trimestrului.

Related posts