Printre toate datele prezentate cu ocazia unui eveniment de dezvăluire a datelor financiare și prognoze ale mărcii, cei de la Mazda au ascuns un amănunt important, lucrează la un motor pe gaz ce va apărea pe unele dintre mașini în 2027.
Este destinat să înlocuiască atât Skyactiv-G, cât și Skyactiv-X. Deși primul este răspândit, cel de-al doilea, cu tehnologia sa de aprindere prin compresie cu încărcătură omogenă (HCCI), nu a avut prea mare succes. Mazda intenționează să renunțe la ambele și să le înlocuiască cu Skyactiv-Z, care va fi tot un motor cu patru cilindri. Lecțiile învățate în timpul dezvoltării vor ajuta compania Zoom-Zoom să îmbunătățească și motoarele mai mari cu șase cilindri, făcându-le să funcționeze mai curat.
Deoarece primele mașini cu acest motor nu vor apărea până în 2027, Mazda este discretă deocamdată. Totuși, compania afirmă că motorul va folosi metoda de combustie lambda unu pentru a „atinge o eficiență termică ridicată prin realizarea unei combustii super slabe într-un interval larg, de la turații mici la mari, oferind performanțe excelente de mediu și de conducere.”
Lambda („λ” în alfabetul grecesc) reprezintă raportul de echivalență aer-combustibil. Când λ = 1,0, cantitatea de aer este perfect echilibrată cu combustibilul în timpul procesului de combustie. În acest scenariu, eficiența este optimizată, reducând astfel emisiile. Pe scurt, asta înseamnă că tot combustibilul este ars, minimizând poluanții nocivi.
Mazda intenționează să utilizeze Skyactiv-Z inițial în mașinile vândute în Europa și Statele Unite. Inginerii lucrează intens pentru a face unitatea cu patru cilindri conformă cu reglementările Euro 7 și cu standardele Tier 4 ale EPA.
Într-o notă conexă, brandul japonez intenționează să simplifice oferta de motoare, concentrându-se pe mai puține grupuri motopropulsoare. În ceea ce privește motorul rotativ, Mazda a făcut „progrese semnificative” după ce a reinstituit echipa dedicată în februarie: „Dezvoltarea conformității emisiilor pentru motorul rotativ este foarte provocatoare, dar facem progrese bune.”
La sfârșitul lunii mai, Mazda, împreună cu Toyota și Subaru, a organizat o conferință comună pentru a anunța noi motoare cu combustie internă. Toyota a detaliat deja noile sale motoare cu patru cilindri ultra-eficiente, în timp ce Subaru a vorbit recent despre noul sistem hibrid economic pentru modelul Crosstrek.
Și acum, puțină speculație. Deoarece următorul MX-5 va avea tot un motor cu combustie (deși Skyactiv-G va dispărea), ar putea însemna că generația a cincea Miata va fi echipată cu un motor Skyactiv-Z. Rămâne de văzut dacă va include o formă de electrificare. Sperăm că aceasta va fi minimă pentru a nu adăuga prea multă greutate micuțului roadster agil.