Istoria modelului Porsche Targa

Da mai departe!

Porsche a introdus primul 911 Targa la Salonul Auto Internațional de la Frankfurt, din septembrie 1965. Targa nu e nici cabriolet și nici coupé, nu e un hard-top și nici nu e limuzină, ci e ceva absolut nou: primul cabriolet cu standarde ridicate de siguranță din lume, cu roll-bar fix, pentru un plus de siguranță. Targa înseamnă că experiența condusului capătă valențe inedite, mașina putând fi configurată în variate feluri, datorită plafonului detașabil și a lunetei din plastic ce poate fi pliată. Astfel, automobilul poate fi condus cu plafonul complet închis, complet deschis sau doar cu secțiunea centrală deschisă sau cu luneta pliată. Ideea Targa a fost semnalul de început al unei experiențe total diferite a conducerii unui Porsche și nu a fost continuată doar la următoarele generații 911, ci a fost implementată ulterior și pentru alte modele, precum 914 sau Carrera GT.

Denumită după Targa Florio
Noul concept a fost răspunsul Porsche la cerințele de siguranță ale pieței americane, ce deveneau tot mai stricte pentru automobilele decapotate, în acea perioadă unele voci cerând chiar interzicerea totală a cabrioletelor în SUA. La alegerea unui nume pentru noul model, au fost avute în vedere cursele la care Porsche a avut în mod deosebit succes, astfel că nu a durat prea mult până când atenția să fie îndreptată spre Targa Florio, cursa de șosea din Sicilia, unde Porsche a repurtat succese extraordinare, încă de la mijlocul anilor 50. Pentru scurt timp, a fost în discuție ”911 Flori”, până când Directorul pentru Vânzări Naționale, Harald Wagner, a dat răspunsul, printr-o întrebare: ”De ce nu o numim, simplu, doar Targa?” Cuvântul italienesc înseamnă și ”număr de înmatriculare”, dar legenda spune că acest aspect a devenit cunoscut abia în momentul în care copywriterii lucrau deja la broșura de vânzări. În august 1965, Porsche a aplicat pentru patentul conceptului Targa și începând cu toamna anului 1966, Targa a completat coupe-ul cu variantele 911, 911 S și 912 și a făcut acest lucru cu succes răsunător. Începând cu finele verii anului 1967, modelele Targa au putut fi comandate opțional și cu lunetă fixă și încălzită, realizată din sticlă securizată, înlocuind luneta rabatabilă din plastic. Soluția a devenit o dotare standard la doar un an mai târziu și a rămas o dotare mai mult sau mai puțin nemodificată pentru Targa, până în 1993.

Gama de opțiuni Targa pentru modelele seriei G
Targa a rămas în gama 911 și la a doua generație a modelului, modelele seriei G fiind construite începând cu finele verii anului 1973. Atunci, caroseria 911 a fost modificată pentru prima dată pe termen lung, primind bare noi solide, cu burdufuri negre pe lateral, conform noilor legi intrate în vigoare în Statele Unite. Acestea puteau absorbi un impact de până la 8 km/h, fără să se deterioreze deloc caroseria. Designul tehnic al plafonului modelului Targa nu a fost atunci supus niciunei modificări. În schimb a fost modificat aspectul, roll-barul precedent din oțel inoxidabil texturat fiind disponibil acum și cu finisaj negru. Chiar și atunci când 911 SC cabrio, un Porsche ce putea fi condus cu plafonul complet deschis, a fost inclus în gamă în 1983, Targa a rămas în continuare o constantă a gamei, chiar și spre finele producției seriei G, în 1989.

Porsche Type 964 cu 85% dintre componente înnoite, dar cu o Targa clasică
Deja din toamna anului 1988, Porsche a introdus primul 911 cu tracțiune integrală: 911 Carrera 4 Type 964, lansând astfel totodată a treia generație a gamei de legendă din Zuffenhausen. Porsche a păstrat forma clasică a modelului 911, dar aceasta îmbrăca acum componente noi în proporție de circa 85%. La doar un an mai târziu, a fost pusă pe piață și o versiune cu clasica tracțiune spate, sub forma modelului 911 Carrera 2, dar în contuare puteau fi comandate toate cele trei variante de caroserie: Coupé, Cabriolet și Targa. 911 Carrera 2 Targa și 911 Carrera 4 Targa, construite până în anul 1993, aveau încă roll-barul clasic de Targa și secțiunea centrală a plafonului era în continuare detașabilă. La primele trei generații 911 au fost construite în total 87.663 unități din modelul Targa.

Renunțarea la roll-barul Targa – plafonul din sticlă pentru 911 Targa Type 993
A patra generație 911 Type 993 a fost introdusă în toamna anului 1993, în combinație cu un design nou pentru caroserie, iar noul concept Targa a fost lansat în 1995. Ca premieră pentru 911, aripile frontale au devenit mult mai late și mai aplatizate. Și aripile din spate au devenit mai late, intrând totodată în linie mai dreaptă în partea din spate a automobilului. Alături de optimizările aprofundate ale motorului și șasiului, generația 993 a dus ideea Targa într-o direcție complet diferită, renunțând la roll-barul Targa. Plafonul realizat din sticlă fumurie izolată termic începea de la rama parbrizului și se termina în spate, fiind încadrat de o structură de siguranță longitudinală. Împărțit pe mai multe segmente amovibile și acționate electric, plafonul se deschidea lin, în urma acționării unui buton, ascunzându-se după lunetă, asemeni unui plafon panoramic glisant, cu lățimea generoasă. Printre avantajele principale ale noii soluții se număra reducerea zgomotului aerului, interiorul fiind inundat în lumină chiar și atunci când plafonul era închis. O trăsătură păstrată însă și pentru această Targa era luneta puternic înclinată. Noul concept Targa din seria 993 combina plăcerea condusului cu automobilul decapotat cu un 911, fără a schimba linia clasică a plafonului coupe-ului.

911 Targa Type 996 – un hayon nou pentru Targa
Porsche a prezentat în 1997 a cincea generație 911, sub forma modelului 911 Carrera Type 996. Modelul avea designul complet refăcut și beneficia pentru prima dată de motoare boxer cu șase cilindri, răcite cu apă. Targa a fost apoi disponibil începând din decembrie 2001, alături de variantele Coupé și Cabriolet. La fel ca predecesorul, și acest 911 Targa avea plafonul vitrat și acționat electric, suprafața sa fiind acum de peste 1,5 metri pătrați. Porsche 911 nu a mai avut niciodată până atunci o suprafață vitrată atât de mare. Noua Targa a fost, de asemenea, primul 911 cu luneta rabatabilă în sus. Aceasta simplifica accesul la compartimentul de depozitare din spate, cu capacitatea de până la 230 de litri, permițând încărcarea genților de voiaj, a plaselor de cumpărături și a altor bagaje.

911 Targa 4/4S Type 997 – sticlă mai ușoară și în premieră două variante
Septembrie 2006 a fost luna lansării modelului Targa din cea de-a șasea generație 911, Type 997. În principiu, designul plafonului Targa era similar cu cel al generației precedente, dar adăuga o capotă în spate, iar utilizarea unei sticle speciale a permis reducerea greutății cu 1,9 kg. Ca detaliu special de design, atrăgeau atenția două bandouri din aluminiu polișat, trasate pe marginile plafonului. De asemenea, 911 Targa era acum disponibil doar în două variante cu tracțiune integrală: 911 Targa 4 și 911 Targa 4S.

911 Targa Type 991 – revenirea legendarului roll-bar Targa
În septembrie 2011, Porsche a introdus a șaptea generație 911, ce dispunea de un design complet refăcut. 911 Targa a fost lansat ulterior, după variantele de caroserie Coupé și Cabriolet, în ianuarie 2014, sub forma unui clasic modern, cu plafonul său Targa inovator. Ideea Targa clasică a fost atunci combinată pentru prima dată cu confortul unei soluții tehnice de ultimă oră pentru plafon, combinație ce s-a dovedit a avea mare succes. La fel ca legendara Targa originară, și noul model avea un roll-bar lat în locul montanților B, precum și o secțiune amovibilă a plafonului deasupra scaunelor frontale și o lunetă extinsă curbat pe lateral, renunțând la montanții C. Dar spre deosebire de modelele clasice, acum plafonul se deschidea și se închide prin simpla apăsare a unui buton: astfel, sistemul complet automatizat al plafonului ascundea în mod spectaculos hardtop-ul în spatele scaunelor din spate. Noul 911 Targa reprezintă astfel o ediție inovatoare premium a clasicului din 1965.

Premiera mondială pe canalul web TV 9:11 Magazine

Porsche prezintă publicului internațional noua 911 Targa în premieră pe propriul său canal Web TV. Pe www.911-magazin.porsche.com/de, Dr. Frank-Steffen Walliser, Vicepreședintele responsabil pentru gamele 911 și 718, alături de ambasadorii mărcii Porsche, Maria Sharapova și Jörg Bergmeister, oferă informații cu privire la inovațiile noii mașini sport. Începând de azi, al doilea episod privește în trecut, în istoria mărcii Porsche, la aspectele ce au inspirat premiera mondială a unui model ediție limitată, ce îmbină tehnologia auto modernă cu elemente de design istorice. Ca răspuns la imposibilitatea de a organiza evenimente în vederea evitării răspândirii coronavirusului, fabricantul de automobile sport va prezenta jurnaliștilor și fanilor noile sale modele în premieră prin mijloace virtuale.

Related posts