Industria auto din UE solicită retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2, în 2025

Da mai departe!

Industria auto europeană consideră că tranziția către vehicule verzi este ireversibilă, dar solicită Executivului comunitar mai multă flexibilitate și retragerea amenzilor pentru excesul de emisii de CO2, prevăzute pentru 2025, pentru a putea rămâne pe drumul cel bun fără a afecta competitivitatea sectorului, relatează agenția EFE.

‘Nu este vorba despre schimbarea destinației, ci despre ajustarea modului în care ajungem acolo’, a declarat, marți, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la o întâlnire cu presa, la care au participat și alți experți din industria auto, ce reprezintă în jur de 7% din PIB-ul UE și care se confruntă cu mari turbulențe.

Producătorii auto se află în plină negociere cu Executivul comunitar pentru a adapta exigențele climatice la o realitate mai puțin optimistă pentru vehiculele electrice decât atunci când au fost aprobate obiectivele, fiind într-un ‘dialog strategic’ care va clarifica un plan de acțiune pentru industria auto, pe care Comisia Europeană îl va prezenta pe 5 martie.

Acest exercițiu de revizuire a foii de parcurs este supravegheat direct de președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, și, în acest context, producătorii se vor întâlni miercuri cu comisarul pentru Climă, Wopke Hoekstra, joi cu vicepreședinta CE pentru locuri de muncă, Roxana Mînzatu, și săptămâna viitoare cu omologul pentru suveranitatea tehnologică, Henna Virkkunen.

Obiectivul acestui dialog este recuperarea competitivității producătorilor europeni, în contextul în care electrificarea parcului auto avansează într-un ritm mai lent decât se estimase și, în 2024, vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% comparativ cu anul anterior.

Industria reclamă faptul că nu a fost dezvoltat ecosistemul necesar pentru impulsionarea producției de baterii în UE, că nu sunt suficiente puncte de încărcare, nici stimulente fiscale la achiziția de autovehicule curate și nici un avantaj clar al prețului la încărcarea cu electricitate autogenerată în loc de a cumpăra benzină.

Producătorii semnalează că electrificarea trebuie să rămână, dar cer o ajustare a planurilor pentru ca această transformare să funcționeze.

Amenzi în 2025

Legislația comunitară cere ca în 2025 flotele vândute să emită cu 15% mai puțin CO2, comparativ cu 2021, țintă care va ajunge la 55% în 2030 și la 100% în 2035, motiv pentru care problema cea mai presantă pentru producători sunt amenzile pe care vor trebui să le plătească dacă nu îndeplinesc ținta în 2025.

Constructorii de autovehicule nu atacă, încă, data cheie, 2035, pentru că înțeleg că aceasta poate fi abordată mai târziu, dacă va fi necesar, ci deocamdată se limitează la a cere planuri realiste pe termen scurt, mediu și lung.

Aceste amenzi ar fi în jur de 15 miliarde de euro, potrivit producătorilor, și, dacă nu va exista o scutire pe termen scurt, atât pentru autoturisme cât și pentru camionete, aceste resurse vor fi deturnate de la investițiile în tehnologii curate.

De asemenea, aceștia sugerează că, în plus față de soluții precum plata de amenzi sau reducerea producției (ceea ce va implica și venituri mai mici și locuri de muncă mai puține), ar trebui căutate alte formule, precum cele aplicate de Marea Britanie sau Coreea, care stabilesc obiective pe ani, dar permit să fie atinse în perioade de trei ani, în loc de anual.

Totodată, ei semnalează că problema nu sunt amenzile în sine, care nu ar reprezenta o mare lovitură financiară în 2025, deoarece producătorii vor acoperi aceste costuri suplimentare pe plan intern, de exemplu prin reducerea producției și a numărului de angajați. Constructorii auto susțin că marele obstacol este dat de incertitudinea de reglementare și de impactul acesteia asupra deciziilor de investiții, dat fiind faptul că vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 25% în perioada martie-octombrie 2024, o reducere similară celei din timpul pandemiei.

Tensiuni comerciale

Producătorii auto reamintesc și faptul că Europa depinde de alte piețe, în special de China, pentru a se aproviziona cu diverse componente și cu materii prime esențiale pentru un vehicul electric.

În acest sens, producătorii europeni de autovehicule nu vor un război al taxelor între Europa și China, căreia Comisiei Europeană a decis să îi aplice tarife vamale de până la 35%, considerând că Beijingul subvenționează ilegal producătorii săi, ceea ce a dus la un răspuns tarifar din partea gigantului asiatic împotriva Mercedes și, în măsură mai mică, a BMW.

Totodată, nu vor nici un război comercial între blocul comunitar și Statele Unite ale Americii. Recunosc că nu există un răspuns ușor, dar producătorii subliniază că industria auto din Uniunea Europeană este singura cu adevărat globală, care vinde pe toate piețele lumii și susțin că tarifele le-ar aduce daune.

Cote minime de autovehicule curate

Una dintre propunerile care au stârnit interes în cadrul Comisiei Europene este introducerea de cote minime obligatorii de autovehicule verzi în flotele corporațiilor, care să reprezinte aproximativ 40% din mașinile noi vândute în UE.

Însă, producătorii avertizează că acest concept ar putea fi o sabie cu două tăișuri. Companiile și-ar putea înnoi flotele cu frecvență mai scăzută, de exemplu dacă infrastructura de încărcare nu este suficientă, ceea ce va determina ca parcul auto să fie tot mai vechi și mai puțin eficient față de mașinile cu combustie mai moderne și, prin urmare, cu emisii mai reduse de dioxid de carbon. 

Related posts