Revenirea Mitsubishi pe piața europeană începe să prindă contur în moduri neașteptate, dar practice. După ce și-a anunțat retragerea din regiune în 2020 din cauza pierderilor tot mai mari, marca și-a schimbat discret strategia. Acum, cinci ani mai târziu, Mitsubishi își extinde prezența în Europa, valorificând alianța cu Renault și optând pentru eficiență strategică în locul dezvoltării interne.
Parteneriatul a început cu modelele Mitsubishi Colt și ASX, care sunt, în esență, Renault Clio și Captur cu noi embleme. Următoarea fază sosește în septembrie cu un succesor complet electric pentru Eclipse Cross, care va partaja platforma cu crossover-ul Renault Megane E-Tech.
Ulterior, Mitsubishi plănuiește să lanseze un model mai orientat spre familie, numit Grandis, bazat pe Renault Symbioz, înainte de sfârșitul anului. Există un scepticism înțeles în jurul ingineriei de rebrenduire, dar Mitsubishi nu ignoră criticile. Frank Krol, CEO al Mitsubishi Motors Europe, a abordat acest subiect într-o conversație cu Auto News. El a declarat că viitorul Eclipse Cross EV va fi „mult mai mult Mitsubishi” decât eforturile anterioare de rebrenduire.
De asemenea, a subliniat intenția mărcii de a aduce mai multe modele dezvoltate intern în Europa. În acest moment, Outlander PHEV este singurul vehicul care se încadrează în această descriere. Cu toate acestea, Krol a sugerat o altă etapă a colaborării Mitsubishi cu Renault în viitorul apropiat. Deși nu a intrat în detalii, ar putea fi vorba despre un nou model bazat pe următoarea generație a Renault Clio, care este așteptată să debuteze înainte de sfârșitul anului 2025.
Obiectivul Mitsubishi este de a crește vânzările anuale în Europa la un număr cuprins între 75.000 și 80.000 de unități, de la 60.879 în 2024. Această cifră a reprezentat deja o creștere de 44% față de 2023, determinată în mare măsură de performanța puternică a modelelor Colt și ASX, derivate de la Renault.
În ciuda unor progrese încurajatoare, modelele Mitsubishi bazate pe Renault nu au reușit să compenseze pierderile recente. Între ianuarie și mai 2025, marca a înregistrat o scădere de 29% a vânzărilor europene. O mare parte din acest declin provine din întreruperea producției modelelor Space Star (Mirage) și Eclipse Cross, ambele fiind retrase de pe piață după ce nu au îndeplinit reglementările de siguranță actualizate.
Retragerea modelului Space Star este deosebit de semnificativă. În 2024, acesta a reprezentat 39% din vânzările europene ale Mitsubishi, ocupând poziția crucială de model entry-level în gamă. Fără un înlocuitor în segmentul mașinilor de oraș, marca se confruntă cu un gol clar în oferta sa.
Mitsubishi este prezentă în prezent pe 20 de piețe europene, cu alte două în curs de evaluare. Aceasta este o scădere notabilă față de cele 32 de piețe acoperite în 2019, un declin legat în mare măsură de retragerea pick-up-ului L200 din regiune. Potrivit lui Krol, reintroducerea camionetei de dimensiuni medii în Europa ar necesita un sistem de propulsie electrificat, ceea ce nu este o opțiune viabilă din punct de vedere comercial, având în vedere potențialul limitat de vânzări al segmentului.
La începutul acestui an, Mitsubishi a anulat planurile de a dezvolta două vehicule electrice proprii, alegând în schimb să se concentreze pe hibride și hibride plug-in. În timpul unei teleconferințe despre rezultatele financiare din mai, CEO-ul global Takao Kato a recunoscut nevoia de vehicule electrice în Europa, dar a declarat că firma va satisface această cerere prin valorificarea produselor de la partenerii OEM, în loc să acționeze pe cont propriu.