Studiu: În 2030, 40 de milioane de vehicule care circulă pe drumurile europene ar putea fi electrice.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Unu din 10 vehicule vândute în Europa, în perioada decembrie 2019 – octombrie 2020, a fost electric sau hibrid, iar jucătorii din piaţă sunt optimişti în privinţa tranziţiei către mobilitatea electrică, arată un studiu realizat de EY şi Eurelectric.

„În prezent, din 308 milioane de vehicule care circulă pe drumurile europene, doar 3 milioane sunt electrice (maşini, autobuze şi camioane), prin urmare potenţialul de creştere al acestui segment este foarte mare. Conform estimărilor EY, numărul vehiculelor electrice ar putea atinge 40 de milioane în 2030”, arată EY.

Studiul arată că în primele nouă luni ale anului 2020, vânzările de vehicule electrice din Europa le-au depăşit, pentru prima dată, pe cele din China.

„Electrificarea transporturilor, o temă fierbinte pe agenda companiilor, va aduce avantaje comerciale semnificative jucătorilor care vor face cel mai rapid tranziţia către ecosistemul de mobilitate electrică (eMobilitate) şi va avea consecinţe uriaşe asupra îmbunătăţirii mediului”, arată studiul realizat de EY şi Eurelectric, „Accelerarea electrificării flotelor în Europa: Când este perfect logică reinventarea roţii?”, potrivit căruia electrificarea flotelor va avea cea mai mare şi mai rapidă contribuţie la decarbonizarea transportului rutier.

Studiul are la bază o analiză a discuţiilor cu lideri de companii din sectoare precum industria auto, utilităţi, petrol şi gaze, producţia de acumulatori, administrarea flotelor, leasing şi infrastructura de alimentare cu energie electrică.

„Noua legislaţie a crescut presiunea asupra vehiculelor rutiere, odată cu introducerea noilor standarde legate de emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru producătorii de autovehicule, care vor intra în vigoare în toată Europa. În acelaşi timp, pachetele financiare destinate revenirii economice după criza provocată de COVID-19 se concentrează pe soluţiile care implică energia regenerabilă şi o amprentă de carbon neutră, acestea susţinând împreună tranziţia către eMobilitate”, relevă studiul.

Potrivit studiului, în perioada decembrie 2019 – octombrie 2020, unu din zece autoturisme comercializate în Europa a fost electric sau hibrid, înregistrând nivelul record de un milion de vehicule. În primele nouă luni din 2020, vânzările de vehicule electrice din Europa le-au depăşit pentru prima dată pe cele din China.

În Regatul Unit, în septembrie 2020, vânzările de vehicule electrice le-au depăşit, tot pentru prima dată, pe cele cu motor diesel.

„În Romania, tranziţia către mobilitatea electrică, deşi se desfăşoară într-un ritm mai lent decât în ţările din vestul Europei, se accelerează în fiecare an. Numărul de maşini electrice achiziţionate şi staţii de încărcare instalate sunt în continuă creştere, fiind încurajate de bonificaţiile acordate de către stat. Companiile din domeniul utilităţilor, petrol şi gaze, precum şi retail, par să îşi fi asumat rolul de lideri în această tranziţie, prin investiţiile făcute în infrastructura şi dezvoltarea serviciilor. Un alt semnal vine şi din partea autorităţilor locale, care încep să înlocuiască vehiculele din flotă cu automobile electrice”, spune Cristian Cârstoiu, partener, consultanţă în afaceri, EY România, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitală şi Inovaţie.

Acesta este un punct de cotitură important în evoluţia către atingerea unui volum de vânzări de vehicule electrice de 30%-40% până în anul 2030, care ar putea face realizabile ţintele europene de reducere a emisiilor de carbon, adaugă el.

„România se poziţionează semnificativ sub media Uniunii Europene din perspectiva adopţiei maşinilor electrice. Noile modele electrice anunţate de producătorii locali, investiţiile în staţiile de reîncărcare şi schemele suport vor contribui la accelerarea adopţiei pe plan local”, spune Mihai Drăghici, senior manager, consultanţă în afaceri, EY România.

Decarbonizarea la care se angajează fiecare ţară va determina efectele asupra climei, sănătăţii şi mediului în următoarele decenii. Potrivit studiului, emisiile asociate cu transporturile au crescut în ultimii 3 ani şi este necesară o reducere totală de 65% sau o diminuare anuală de 10% pentru a se atinge ţinta europeană de reducere cu 55% a emisiilor, faţă de nivelurile din 1990.

Studiul arată că, pentru a transforma în realitate acest deziderat, accelerarea tranziţiei către electrificarea flotelor este esenţială.

„În acest sens, obiectivele politice trebuie să fie armonizate cu oportunităţile comerciale printr-o reglementare unitară. Sunt necesare noi modele de finanţare pentru infrastructura de încărcare publică şi privată, trebuie acordată atenţie lanţului de aprovizionare în integralitatea lui, este nevoie de creşterea gradului de încredere al clienţilor prin dezvoltarea infrastructurii fizice şi este necesară o interfaţă digitală simplă între vehicul şi reţea”, adaugă autorii studiului.

Sectorul flotelor trebuie să se electrifice primul, spun aceştia.

„Sectorul european al flotelor, deşi este relativ mic, cuprinzând 63 milioane de vehicule (20% din parcul auto total al Europei), afectează mediul într-un mod disproporţionat, potrivit studiului. Acesta cumulează peste 40% dintre kilometrii totali parcurşi şi jumătate din emisiile totale generate de transportul rutier din Europa. În plus, lecţiile învăţate din accelerarea electrificării flotelor, cum ar fi dezvoltarea unor modele de afaceri durabile, care sprijină investiţiile în infrastructura de alimentare cu electricitate şi integrarea capacităţilor de încărcare inteligente, vor permite o tranziţie mai rapidă pentru piaţa autoturismelor noi şi rulate. Prin urmare, acesta va reprezenta testul cel mai important şi cu cel mai mare impact”, mai spun ei.

Studiul evidenţiază patru factori cheie care vor favoriza o primă tranziţie a flotelor:

  1. Trecerea treptată către vehicule alternative, odată cu restricţionarea vânzărilor de vehicule neelectrice conform standardelor privind emisiile de CO2.
  2. Interzicerea vehiculelor poluante din cadrul flotelor. În prezent, acestea sunt interzise în peste 300 de mari oraşe şi localităţi europene care administrează zone cu emisii reduse, iar alternativa este plata unei penalităţi sau trecerea la vehicule electrice.
  3. Amplasarea eficientă a punctelor de încărcare. Vehiculele unei flote parcurg, de obicei, rute regulate şi acoperă o distanţă destul de mare zilnic. Acestea au destinaţii şi escale fixe, unde se poate realiza încărcarea.
  4. Costul total al deţinerii de vehicule electrice ajunge rapid la acelaşi nivel cu cel al deţinerii de vehicule cu motoare cu combustie internă. Stimulentele şi granturile pot anula însă această diferenţă, în timp ce nivelul redus de operaţiuni de service şi mentenanţă, precum şi economiile semnificative cu combustibilii reprezintă argumente economice puternice în favoarea electrificării flotelor.

„La fel ca în cazul transformării altor sectoare, începe să se dezvolte un ecosistem care sprijină accelerarea tranziţiei către eMobilitate. Acesta cuprinde soluţii inovatoare pentru clienţi şi propuneri cu valoare adăugată pentru a propulsa eMobilitatea spre adoptarea pe scară largă. În prezent, furnizorii de energie formează deja parteneriate cu operatorii punctelor de încărcare şi cu companiile de leasing, iar producătorii de autovehicule cooperează cu companiile de utilităţi şi îşi înfiinţează propriile companii de leasing. În acelaşi timp, jucători noi şi consacraţi colaborează pentru a câştiga încrederea clienţilor şi a-şi îmbogăţi experienţa generală în domeniul eMobilităţii”, relevă studiul.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwitterlinkedinrssyoutube

Related posts