Dacia Spring – primăvara românească vine din China

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Am condus prima mașină electrică produsă sub sigla românească Dacia. Este vorba de o variantă preserie și de car-sharing, Dacia Spring. Mașina promite o revoluție pentru traficul urban din Europa.


În primul rând să vă prezentăm Dacia Spring: este un model fabricat în China și bazat pe Renault Qwid (care este vândut cu motoare termice pe piețele asiatice). Modelul vine în 3 variante: una destinată firmelor de car-sharing, o versiune cargo cu doar două locuri și una sub formă de mașină electrică clasică. Clienții ce doresc o variantă business (așa este denumită mașina electrică clasică destinată publicului larg) trebuie să aștepte până în toamnă.
Ultima variantă, cea cargo, este destinată micilor antreprenori și celor care doresc un acces cât mai ușor în orașe care au interzis motoarele pe combustie, mai ales în zonele centrale.
Dacia vine cu o gardă la sol înălțată, protecțiile de la nivelul pasajelor roților și barele de pavilion îi conferă un aspect de mini off-roader. Proporționată destul de bine, totuși, Spring nu te lasă să ghicești că este mai mic decât Renault Zoe.
Partea sa frontală degajă o personalitate puternică datorită capotei proeminente, a barei de protecție generos dimensionate și a blocurilor optice înguste echipate cu LED, a căror linie orizontală este prelungită de ornamentele din partea superioară a calandrului. Element distinctiv pentru vehiculele electrice, calandrul modelului Spring nu este perforat. Cu un aspect modern, subliniat de elemente 3D, acesta include și trapa de acces pentru cablul de încărcare, a cărei deschidere se realizează din interiorul mașinii. Blocurile optice spate beneficiază de noua semnătură luminoasă în formă de Y, specifică de acum modelelor Dacia.
Linia generală a mașinii se remarcă prin elemente specifice universului modelelor crossover – pasaje ale roților bine conturate, bare de pavilion, bare de protecție ranforsate în partea inferioară, scut de protecție în partea din spate și o gardă la sol supraînălțată (150 mm gol).
Capota motorului bombată și flancurile proeminente îi conferă modelului un aspect robust. Cu toate acestea, Spring aparține segmentului mini : dimensiunile sale sunt de numai 3,73 m lungime, 1,62 metri lățime (fără retrovizoare) și 1,51 m înălțime.
Atributele inedite ale designului noului model Dacia se regăsesc și în aspectul părții din spate. În timp ce luneta ușor bombată, conturul rotunjit al blocurilor optice și liniile curbe ale marginilor hayonului sunt specifice mașinilor de oraș, bara de protecție robustă, completată în partea inferioară de un scut de culoare gri evocă universul modelelor crossover. Un artificiu stilistic de efect : două fante verticale având aspectul unor prize de aer, dispuse de o parte și de alta a barei de protecție, adăpostesc catadioptrii.
În pofida dimensiunilor sale exterioare reduse, Spring este suficient de încăpător. Am 1,80 metri și 100 kg și m-am simți destul de confortabil la volan. Un singur comentariu am avea legat de faptul că volanul nu are reglaje, iar scaunul nu poate fi reglat în adâncime. Rezultă o poziție de condus înaltă, specifică mai degrabă van-urilor.
Un lucru bun preluat de la van-uri este că ocupanții locurilor din față au la dispoziție spații de depozitare la nivelul torpedoului, fețelor de portieră și la baza consolei centrale, care totalizează 23,1 L. Pasagerii din spate beneficiază de buzunare amplasate în spătarele scaunelor din față.
Între cadranele de bord este amplasat un ecran cu afișaj digital de 3,5” iar sistemul de recunoaștere vocală Google sau Apple poate fi activat la o simplă apăsare pe un buton de comandă amplasat pe volan.
Atât conturul ecranului central cât și cel al aeratoarelor beneficiază de ornamente de culoare albastră. Locul manetei schimbătorului de viteze este luat de un selector rotativ cromat, ușor de utilizat, cu 3 poziții: D (drive/mers înainte), N (neutral/punct mort) și R (return/marșarier).
Portbagajul dispune de cea mai mare capacitate de încărcare din segment: 300 de litri (fără a lua în calcul spațiul de sub portbagaj destinat roții de rezervă disponibile în opțiune). Bine, este drept că în afară de Ford KA+ n-am putut identifica o concurență pentru Dacia Spring. Bancheta spate este rabatabilă, oferind astfel la nevoie o capacitate de încărcare de circa 600 litri.
Cu o rază de bracaj de numai 4,8 m, Spring se strecoară ușor în traficul din oraș. Sistemul de asistență la parcare, disponibil opțional, asigură manevrarea în siguranță datorită senzorilor cu ultrasunete amplasați pe bara de protecție spate și a unei camere de marșarier a cărei imagine este afișată pe ecranul sistemului multimedia cu linii de ghidare dinamice.
Modelul dispune, în serie sau opțional, de numeroase echipamente, printre care: direcția cu asistență variabilă 100% electrică, închiderea centralizată de la distanță, geamurile electrice, sistem de aer condiționat manual, sistem multimedia, reglaj electric al oglinzilor retrovizoare.


Putere și încărcare
Motorul electric de 33 kW (echivalent cu 44 CP) este cuplat cu o baterie de 26,8 kWh. Fiabil, robust și sigur, motorul asigură o accelerație liniară, o funcționare silențioasă și lipsită de vibrații.
Spring oferă multiple posibilități de încărcare: la o priză standard de 220V, cu ajutorul unui cablu furnizat în serie, la un Wallbox (cu un cablu oferit opțional) sau la o bornă DC (opțional).
Durata de încărcare a bateriei Litiu-ion este de :
Mai puțin de o oră pentru o încărcare 80% la o bornă DC 30 kW
Mai puțin de 5 ore pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 7,4 kW
Mai puțin de 8h30 pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 3,7 kW
Mai puțin de 14 ore pentru o încărcare 100% la o priză standard de 2,3 kW
Aplicația gratuită MY Dacia, disponibilă pe smartphone, va permite afișarea în timp real a nivelului bateriei, a autonomiei restante în kilometri, activarea de la distanță a sistemului de climatizare pentru încălzirea sau răcorirea habitaclului și localizarea mașinii în timp real. Atunci când Spring este conectat la priză, aplicația permite afișarea informațiilor cu privire la nivelul de încărcare și activarea sau oprirea, la nevoie, a acesteia.


Cum se conduce?
Dacia Spring este o mașină foarte ușor de condus, dar puterea de 45 CP o limitează în a fi o mașină de oraș și de deplasări în zone interurbane pe distanțe mici.
La fel cum au fost distanțele din acest test ce a cuprins puțin peste 100 kilometri. La capitolul aceelerație, Spring stă destul de bine, sprintul la 60 km/or făcându-se ușor. Ok, dacă vrei să forțezi și să ajungi la 100 km / oră, trebuie să ai răbdare, căci cele 19 secunde ți se par o veșnicie.
Pe autostradă, Spring are un comportament decent, dar tangajul modelului la viteze mari te face să cauți zona de confort pe banda 2.


De ce China?
Este simplu, nici un producător auto din Europa nu poate produce o mașină electrică 100% fără a implica China. Este cazul și mărcii Dacia, care produce acest model acolo.
Din păcate, toți producătorii auto clasici sunt un pic în urmă în această cursă a electrificării.


Dacia Spring 26.8 kWh
0-100 km/h: 19 secunde
Viteza maximă: 125 km/oră
L/l/î: 3.734/1.622/1.516
Masă proprie: 1.502
Volum portbagaj (l): 300

Putere (CP): 45
Autonomie: 225 kilometri
Acumulatori: 26.8 kWh
Tracțiune: față
Cutie de viteze: automată

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwitterlinkedinrssyoutube

Related posts