Chevrolet este posibil să părăsească și piața din China

Da mai departe!

Un alt brand de patrimoniu este pe cale să părăsească piața chineză. Fostul gigant auto SAIC-GM, joint-venture-ul sino-american, se confruntă cu o cotă de piață în scădere și se pregătește să facă „ajustări strategice” la cele trei mărci ale sale (Chevrolet, Buick, Cadillac) în China pentru a opri pierderile.

Vânzările Chevrolet au scăzut timp de șase ani consecutivi în China. În 2018, a vândut peste 640.000 de mașini în China, în timp ce în 2023 a vândut doar 168.588 de unități, conform datelor monitorizate de China EV DataTracker. Dar acesta nu a fost punctul cel mai de jos – anul 2024 a lovit puternic Chevrolet, înregistrând o scădere record a vânzărilor de 68,7%, până la 52.774 de mașini.

Și chiar și așa, s-ar putea să nu fie punctul cel mai de jos. Până acum în 2025 (ianuarie – aprilie), Chevrolet a vândut 5.314 mașini, în scădere cu 75,9% față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta înseamnă o medie de 1.300 de vehicule pe lună, iar modelul Chevy Monza fiind responsabil pentru 80% din vânzări. Aceasta reprezintă o scădere de 97,6% față de media de 54.300 de vehicule lunar în 2018.

Potrivit unui raport al publicației chineze Zaker, toate proiectele Chevrolet care nu sunt SORP (Start of Regular Production) au fost amânate pe termen nelimitat (citește = anulate), inclusiv modelele cu nume de cod intern C223, C1YC-2 și D2UC-2 ICE. Toate produsele aflate în producție de masă vor ajunge în curând la EOP (End of Production), notează raportul.

C223 ar fi trebuit să fie un SUV complet electric (Trail EV), C1YC-2 este un SUV emblematic, iar D2UC-2 ICE este un nou nume de cod pentru Chevrolet TrailBlazer. Toate aceste modele adaptate pieței chineze erau gata să fie lansate pe piața chineză până la sfârșitul anului 2023, însă, din cauza problemelor Chevy în China, nu au fost lansate, iar proiectul a murit în cele din urmă.

Ca răspuns la recentul raport, directorul general al SAIC-GM, Lu Xiao, a declarat că „zvonurile conform cărora marca Chevrolet se va retrage din China sunt știri false” și a promis că „nu vom renunța la Chevrolet”.

Cu toate acestea, 36kr a citat o sursă din interiorul SAIC-GM, care a dezvăluit că subtextul din spatele declarației lui Lu Xiao „nu vom renunța la Chevrolet” („不会放弃雪佛兰” în chineză) este „nu vom renunța la utilizatorii existenți ai Chevrolet” („不会放弃雪佛兰的现有用户” în chineză).

„El a vrut doar să-i asigure pe utilizatorii Chevrolet că SAIC-GM va prelua rețeaua de post-vânzare și întreținerea”, a spus sursa. „Asta-i tot”.

Cum a ieșit Chevrolet și din Europa

Dacă în China, marca Chevrolet a avut de pierdut de pe urma orientrării către mașini ICE și nu EV, în Europa altele au fost deciziile proaste luate de companie.
După achiziția activelor Daewoo Motors în 2002, General Motors (GM) a decis să relanseze marca Chevrolet în Europa în 2005. Această strategie a implicat rebranduirea modelelor Daewoo existente sub sigla Chevrolet. Scopul era de a oferi o marcă de volum, mai accesibilă, pe piața europeană.

De ce a ieșit Chevrolet de pe piața europeană?

Decizia General Motors de a retrage Chevrolet din Europa (cu excepția unor modele iconice precum Corvette, și a pieței rusești, unde avea o prezență puternică) a fost una strategică și a avut mai multe motive principale:

  1. Vânzări slabe și pierderi financiare: Chevrolet nu a reușit să obțină o cotă de piață semnificativă în Europa, ajungând la doar aproximativ 1%. Vânzările au fost sub așteptări, iar General Motors a înregistrat pierderi financiare considerabile pe continentul european în acea perioadă (se estima o pierdere de 18 miliarde de dolari în 14 ani). În România, spre exemplu, vânzările Chevrolet au scăzut cu 55% în primele zece luni din anul în care s-a anunțat retragerea.
  2. Canibalismul cu Opel: Unul dintre motivele cruciale a fost concurența internă dintre mărcile proprii ale GM: Opel și Chevrolet. Ambele mărci vizau același segment de piață, cel al mașinilor de volum, iar modelele Chevrolet, bazate pe platforme Daewoo, erau percepute ca fiind prea similare cu cele Opel, creând un „canibalism” al vânzărilor. GM a decis să se concentreze pe consolidarea mărcii Opel, care avea o rădăcină și o recunoaștere mai puternică în Europa.
  3. Imaginea de „marcă de buget”: Deși Chevrolet are o imagine iconică în SUA, asociată cu mașini puternice și camioane, în Europa, datorită modelelor Daewoo rebranduite, a fost poziționată ca o „marcă de buget”. Această percepție nu a rezonat întotdeauna cu consumatorii europeni, care căutau fie mașini economice, dar cu o imagine solidă (cum ar fi Dacia), fie mașini cu o valoare percepută mai mare.
  4. Costuri ridicate de întreținere a două mărci: Menținerea și promovarea a două mărci care se suprapuneau în mare măsură pe aceeași piață genera costuri semnificative pentru GM. Retragerea Chevrolet a vizat eficientizarea costurilor și concentrarea resurselor pe marca Opel/Vauxhall.
  5. Lipsa unei diferențieri clare: Pe lângă similitudinile cu Opel, lipsa unei identități puternice și a unei oferte de produse clar diferențiate pe piața europeană a contribuit la eșecul mărcii.

Ce s-a întâmplat după retragere:

  • General Motors s-a angajat să ofere în continuare servicii post-vânzare, piese de schimb originale și service pentru clienții Chevrolet existenți în Europa, multe reprezentanțe fiind comune cu cele Opel.
  • Retragerea a fost parte dintr-o strategie mai amplă a GM de restructurare a operațiunilor sale la nivel global, concentrându-se pe piețe unde avea o prezență mai puternică și profitabilă.

În concluzie, prezența Chevrolet în Europa a fost o tentativă a General Motors de a-și extinde portofoliul de mărci pe continent, însă a fost obstrucționată de vânzări slabe, concurența internă cu Opel și o lipsă de diferențiere clară, ducând la o decizie strategică de retragere pentru a eficientiza operațiunile.


Related posts