De la 1 ianuarie, românii cu maşini noi vor avea o supriză plăcută referitor la inspecţia tehnică periodică – în schimb, cei cu vehicule vechi or să treacă mai des pe la ITP.
Un act normativ care a apărut recent în Monitorul Oficial prevede noi reguli pentru Inspecţia Tehnică Periodică. Mai precis, maşinile vor putea trece ITP-ul cu defecte minore, dar dacă se constată defecte mai grave, acestea trebuie reparate în maximum 30 de zile.
„În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe majore, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială. În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe periculoase, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială”, se precizează în Legea nr. 260/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică, care se va aplica de la 20 mai 2018.
Mai concret, deficiențele minore sunt definite drept „deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore”. Legea care este acum în vigoare nu are prevederi de acest fel.
De asemenea, în cazul mașinilor cu o vechime de 12 ani sau mai mult, ITP-ul va fi necesar anual, nu o dată la doi ani, ca ăn momentul de faţă. Pe de altă parte, mașinile noi vor avea de trecut primul ITP abia după trei ani de la înmatriculare. Aceste reguli nu se aplică de la 20 mai, ci chiar de la 1 ianuarie.