Noi cerințe de siguranță pentru mânerele portierelor vehiculelor, lansate pentru consultare publică în China

Da mai departe!

Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației (MIIT) din China a publicat proiectul de standarde naționale obligatorii pentru siguranța mânerelor portierelor auto, abordând preocupările legate de noile modele electronice și ascunse.

„Cerințele Tehnice pentru Siguranța Mânerelor Portierelor Automobilelor”, lansate pentru consultare publică pe 24 septembrie, vor rămâne deschise pentru feedback până pe 22 noiembrie 2025.

Conform documentului explicativ, standardele urmăresc reglementarea noilor mânere electrice ascunse și abordarea nevoilor emergente de siguranță. Inițiativa caută să stabilească criterii de siguranță de bază, îndrumând în același timp producătorii să îmbunătățească designul mânerelor portierelor și siguranța generală a vehiculelor.

Cerințele cheie din proiectul de standarde includ:

  • Fiecare portieră (cu excepția capotei portbagajului) trebuie să dispună de un mâner exterior cu funcționalitate de deschidere mecanică.
  • În cazul accidentelor care implică evenimente termice ale bateriei, portierele laterale fără coliziune trebuie să poată fi deschise prin mânerele exterioare fără a folosi unelte.
  • Mânerele exterioare ale portierelor trebuie să ofere un spațiu adecvat pentru operarea cu mâna de cel puțin 60mm×20mm×25mm, indiferent de poziția mânerului.
  • Fiecare portieră trebuie să includă mânere interioare cu capacitate de deschidere mecanică care pot deschide portierele fără unelte externe.
  • Dacă sunt instalate mânere interioare electrice, trebuie prevăzute și mânere de rezervă mecanice.
  • Mânerele interioare trebuie să fie ușor de identificat, vizibile clar, poziționate la cel mult 300mm de marginile portierelor și amplasate în zone specifice în raport cu pozițiile de ședere.

Într-un interviu acordat ziarului chinez CNAutoNews, Rong Hui, Directorul Adjunct al Institutului Chinez de Cercetare pentru Standardizarea Auto, a explicat că standardele au fost elaborate printr-o cercetare extinsă care a implicat peste 20 de companii și 63 de modele de vehicule. Cerințele abordează puncte sensibile ale industriei, menținând un echilibru între progresul tehnologic și preocupările legate de siguranță.

„Odată cu dezvoltarea electrificării auto, mânerele portierelor electrice ascunse au fost adoptate pe scară largă, iar metodele de operare și tipurile structurale ale produselor de mâner de pe piață sunt din ce în ce mai diverse,” a declarat Rong. „Aceste standarde urmăresc să răspundă noilor tehnologii și cerințe de siguranță.”

Standardele se concentrează pe trei domenii cheie: reglementarea tipurilor structurale ale mânerelor portierelor, asigurarea faptului că metodele de deschidere își mențin funcționalitatea în caz de pierdere a energiei și standardizarea amplasării mânerelor cu marcaje de siguranță clare.

MIIT a efectuat cercetări cuprinzătoare asupra configurațiilor mânerelor portierelor a peste 230 de modele de vehicule și a realizat teste de validare pe mai mult de 20 de modele. Experți din industrie de la peste 100 de producători auto, furnizori de piese și instituții de testare naționale și internaționale au participat la procesul de elaborare a standardelor.


Comentariul Editorului

În 2012, Tesla Model S a fost primul care a standardizat mânerele portierelor escamotabile, acționate electronic, completate de deschiderea automată inductivă și un design aerodinamic la același nivel cu caroseria mașinii. Acest lucru a devenit instantaneu un simbol al rafinamentului tehnologic și al „atracției futuriste”, fiind ulterior imitat de numeroși producători auto.

Cu toate acestea, acest design se întoarce acum împotriva vehiculelor din cauza problemelor de siguranță și fiabilitate. Deoarece mânerele portierelor se bazează în întregime pe motoare electrice și control software, pasagerii ar putea rămâne blocați în interior în caz de pană de curent, o cădere de sistem sau dacă acestea îngheață iarna. Multiple incidente în care „copiii blocați au necesitat spargerea geamului” au determinat investigații de reglementare.

În septembrie 2025, Designerul Șef al Tesla, Franz von Holzhausen, a recunoscut public că firma „redesenează” sistemul mânerului portierelor pentru a face deschiderea mecanică în caz de urgență mai directă și mai fiabilă.

Related posts