După 20 de ani, Nissan GT-R iese oficial din producție. Aproximativ 48.000 de unități au fost construite de când primul exemplar a ieșit de pe linia fabricii Tochigi, în 2007. Ultimul model produs este o ediție Premium T-Spec în culoarea Mov Midnight, destinată unui client din Japonia.
Privind partea plină a paharului, acesta este doar un rămas-bun temporar. Directorul executiv și președintele Nissan, Ivan Espinosa, îi asigură pe entuziaști că „Godzilla” va renaște.
„Pentru mulții fani GT-R din întreaga lume, vreau să spun că acesta nu este un adio definitiv pentru GT-R, obiectivul nostru este ca numele GT-R să revină într-o zi.” Totuși, următorul său comentariu clarifică faptul că R36 nu va apărea prea curând: „Tot ce pot cere este răbdare. Deși nu avem astăzi un plan finalizat, GT-R va evolua și va reapărea în viitor.”
Mașina sport legendară de la Nissan, GT-R, a parcurs un drum lung, de la o mașină compactă de performanță, la supercar-ul pe care-l știm astăzi. Nissan GT-R, supranumit „Godzilla” de către pasionați, a fost un simbol al performanței și al ingineriei japoneze, încă de la lansarea sa, în 2007. Cu un motor V6 de 3,8 litri twin-turbo, capabil să dezvolte până la 600 de cai putere în versiunea Nismo, GT-R a redefinit standardele în segmentul supercar-urilor, oferind performanțe remarcabile la un preț relativ accesibil.
GT-R a fost oprit de reglementările de emisii și de zgomot din întreaga lume, în Europa, GT-R a fost retras de pe piață încă din 2022, din cauza normelor de zgomot mai restrictive.
În mod similar, în Australia, modelul nu a mai fost disponibil din cauza cerințelor mai riguroase în materie de teste de coliziune.
Pierre Loing, șeful departamentului de produs global al Nissan, a declarat că, dacă ar fi fost posibil, compania ar fi dorit să mențină GT-R în producție pentru încă 17 ani. Cu toate acestea, reglementările stricte au impus oprirea producției.
Începuturile
Povestea GT-R începe în 1969, odată cu lansarea versiunii de performanță a modelului Nissan Skyline, cunoscută sub numele de Skyline 2000GT-R. Prima generație era un sedan cu patru uși, echipat cu un motor în șase cilindri în linie, de 2.0 litri, care producea 160 de cai putere. A fost un succes instant în lumea curselor, unde a dominat, câștigând peste 50 de victorii în mai puțin de trei ani.
Un an mai târziu, în 1970, a apărut și versiunea coupé, iar apoi, în 1973, a urmat a doua generație, Skyline C110 GT-R. Cu un design radical, poreclit „Kenmeri” după o reclamă, această generație a avut o viață scurtă din cauza crizei petroliere. Doar 197 de unități au fost produse, ceea ce o face astăzi extrem de rară și valoroasă.
Renașterea unei legende
După o pauză de 16 ani, numele GT-R a revenit în 1989 cu modelul Skyline GT-R R32. Această generație a revoluționat mașinile sport prin introducerea unui sistem avansat de tracțiune integrală, ATTESA E-TS, și a unui motor bi-turbo, cu șase cilindri în linie, de 2.6 litri, numit RB26DETT. Puterea oficială era de 280 de cai putere, deși se știe că potențialul real al motorului era mult mai mare. R32 a fost poreclit „Godzilla” de către presa australiană, dominând din nou circuitele de curse.
Succesul a continuat cu generația R33, lansată în 1995, care a devenit prima mașină de serie care a parcurs celebrul circuit Nürburgring în mai puțin de 8 minute. În 1999, a urmat modelul R34, probabil cel mai popular GT-R datorită aparițiilor sale în jocuri video precum Gran Turismo și în filmul 2 Fast 2 Furious. Cu o caroserie mai unghiulară și un ecran digital în interior, a devenit un simbol al culturii auto japoneze.
Supercar-ul modern
În 2007, Nissan a luat o decizie majoră: a renunțat la numele „Skyline” și a lansat modelul Nissan GT-R (cunoscut sub numele de cod R35). De această dată, mașina a fost construită de la zero ca un supercar, având un motor V6 bi-turbo, de 3.8 litri, numit VR38DETT. Mașina a șocat lumea auto prin performanțele sale uimitoare, reușind să accelereze de la 0 la 100 km/h în sub 4 secunde. Datorită prețului său mult mai accesibil decât al concurenților, a fost supranumită „supercar-ul pentru toată lumea”.
De-a lungul anilor, Nissan GT-R R35 a primit numeroase actualizări, care au crescut treptat puterea motorului, au îmbunătățit sistemele de tracțiune și au adăugat tehnologii moderne. Astăzi, chiar și după aproape două decenii de la lansare, R35 rămâne o forță pe șosea, o dovadă a filozofiei Nissan de a crea un vehicul de performanță excepțională, accesibil și de încredere.