Ford Otosan, proprietarul uzinei din Craiova, anunță o scădere majoră a profitului

Da mai departe!

Compania de tip joint-venture Ford Otosan, în care Ford și holdingul Koc dețin în mod egal pachete de 41% din acțiuni, a raportat un declin major al veniturilor și profitului în primele nouă luni ale anului 2024, cauza principală fiind inflația de pe piața de bază a companiei.

Inflația ridicată, care a dus la creșterea costurilor materialelor și la dinamica agresivă a prețurilor, creșterea costului de finanțare și cursul de schimb au fost factorii care au contribuit la scăderea drastică a performanțelor financiare ale Ford Otosan în 2024, în primele nouă luni ale anului, trimestrul al treilea având cel mai mare impact asupra afacerii.

Ca urmare a acestor cauze, compania a înregistrat o scădere a veniturilor de 2 procente, la 404,6 miliarde lire turcești, din care veniturile de pe piața internă au scăzut cu 21%, la 88,6 miliarde lire.

Profitul brut al Ford Otosan a fost de 40,3 miliarde lire, reflectând o scădere de 38% față de perioada similară din 2023, una dintre cauze fiind și scăderea vânzărilor pe piața internă cu 16%, simultan cu o scădere a prețurilor pe fondul intensificării discounturilor în piață. În aceste condiții, profitul operațional s-a redus cu 57%, respectiv 22,9 miliarde lire, iar EBITDA a fost de 32,2 miliarde lire, cu 47% mai mic decât în urmă cu un an.

Venitul net al companiei a fost de 25,7 miliarde lire, fiind mai mic cu 38% față de valoarea din 2023.

În ceea ce privește marjele, aici sunt vizibile și mai clar scăderile. Marja profitului brut a coborât la 10%, față de 15,6% în urmă cu un an, în timp ce marja EBITDA a fost de 8%, cu 6,7 puncte procentuale sub nivelul din 2023. Marja operațională s-a diminuat până la 5,7%, după ce în 2023 atingea valoarea de 13 procente.

Nu în ultimul rând, marja profitului net a fost de 6,3% din venituri, după cu un an înainte atingea valoarea de 10 procente. Scăderile au fost mult mai dramatice în trimestrul al treilea, unde, de exemplu, marja operațională a scăzut de la 16,8% la 5,7%, iar marja brută s-a contractat de la 20,5% la numai 9,5%.

Scăderea EBITDA per vehicul a scăzut cu 55% în trimestrul al treilea și cu 34% pe cele nouă luni, la 1.744 euro.

Ford Otosan a vândut în cele trei trimestre 470.673 autoturisme, în ccreștere cu 3% față de anul anterior, însă vânzările pe piața din Turcia au scăzut cu 16%, compania pierzând 1,2 puncte procentuale din cota de piață, care a ajuns la 8,5%.

Ford Otosan este principalul producător de autovehicule comerciale pentru Ford Europe, fiind în același timp și singurul producător de camioane Ford, pentru o mare parte din regiunile globale, altele decât SUA, pe care este prezentă marca americană.

Uzina din Craiova s-a remarcat în activitatea Ford Otosan în special cu volumul producției și vânzărilor modelului Puma, cel mai vândut model al Ford în Europa, dar și cu noile Transit Courier și Tourneo Courier, lansate în cursul acestui an pe piață și care au înregistrat vânzări în creștere.

Potrivit bilanțului Ford Otosan, uzina din Craiova a avut cea mai mare rată de utilizare din toată compania, cu un procent de 88%, față de 57% până la 81% cât au avut celelalte uzine, toate aflate în Turcia, în care sunt produse vehicule comerciale.

Din cauza acestor rezultate, Ford Otosan și-a revizuit previziunile privind vânzările și producția pentru finalul acestui an, care, însă, rămân neschimbate pentru uzina din Craiova.

Estimările inițiale care ținteau o producție de 250 – 270 mii vehicule fabricate în România rămân neschimbate, așa cum rămân și vânzările estimate pentru acest an, cu 210 – 230 mii unități, în creștere față de 180.000 vehicule, câte au fost vândute în 2023.

Pentru uzinele din Turcia, previziunile pentru producția din acest an scad la 630 – 680 mii vehicule, cu 20.000 mai puțin față de previziunile anterioare, iar pentru vânzări, scăderea este de 30.000 de vehicule, respectiv 530 – 580 mii vehicule.

Luna aceasta, uzina Ford Otosan din Craiova va demara producția versiunilor cu propulsie electrică a celor două LCV-uri Courier, iar în decembrie va demara producția lui Puma Gen-E, versiunea electrică a SUV-ului de clasă B.

Related posts