Mai mulți producători auto chinezi de top, inclusiv BYD, GAC, FAW, Dongfeng, Seres, Geely, Changan, Xpeng, GWM și Xiaomi, s-au angajat public să standardizeze termenii de plată a furnizorilor la 60 de zile. Aceste anunțuri vin în urma implementării Regulamentului Chinei privind Asigurarea Plăților la Timp către Întreprinderile Mici și Mijlocii (Regulamentul de Plată pentru IMM-uri), care a intrat în vigoare la 1 iunie 2025.
O Schimbare Semnificativă în Practicile de Achiziții
Această mișcare marchează o schimbare semnificativă în practicile de achiziții din sectorul auto chinez. Anterior, perioadele medii de plată pentru companii precum BYD și Geely erau de aproximativ 127 de zile, în timp ce altele – inclusiv SAIC Motor, Great Wall Motor, Seres și Li Auto – se apropiau de 160 de zile. Nio a fost raportat că extindea plățile până la 195 de zile, iar Changan depășea 200 de zile.
Anunțuri Coordonate și Conformitate
Într-o serie de anunțuri coordonate, la sfârșitul zilei de 10 iunie și începutul zilei de 11 iunie, marii producători auto de stat și privați au început să emită declarații oficiale în conformitate cu noua reglementare. GAC Group a fost primul care a confirmat schimbarea, urmat de FAW, Dongfeng, Seres, Geely și Changan. BYD și-a publicat declarația imediat după ora 1:00 AM pe 11 iunie. Xpeng, primul dintre noile startup-uri de vehicule electrice care a răspuns, și-a confirmat conformitatea pe 11 iunie.
Beneficii pentru Furnizori și Presiune de Reglementare
Aceste companii declară că ciclul de plată scurtat are ca scop îmbunătățirea fluxului de numerar pentru furnizori – în special întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) – și creșterea eficienței generale a lanțului de aprovizionare. Anunțurile semnalează, de asemenea, o conformitate mai amplă cu presiunea recentă de reglementare. Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației (MIIT), Comisia de Supraveghere și Administrare a Activelor de Stat (SASAC) și Comisia Națională de Dezvoltare și Reformă (NDRC) și-au intensificat recent supravegherea industriei auto, în special în ceea ce privește practicile de stabilire a prețurilor și relațiile cu furnizorii.
Detalii ale Regulamentului de Plată pentru IMM-uri
Regulamentul de Plată pentru IMM-uri prevede că toate agențiile guvernamentale, instituțiile și întreprinderile mari trebuie să plătească IMM-urile în termen de 30 de zile de la livrarea bunurilor sau serviciilor, cu o prelungire permisă de până la 60 de zile, dacă este convenit contractual. Regulamentul este obligatoriu din punct de vedere legal și are ca scop prevenirea stresului asupra fluxului de numerar pentru furnizorii mai mici, eliminând ciclurile de plată excesiv de lungi. De asemenea, interzice forțarea IMM-urilor să accepte plăți amânate prin instrumente comerciale sau alte instrumente non-numerar care ar putea întârzia transferurile efective de fonduri.
Standarde Voluntare și Impactul Industriei
Deși legea vizează în mod explicit tranzacțiile între întreprinderile mari și IMM-uri, mulți producători auto – inclusiv BYD și Geely – au aplicat limita de 60 de zile tuturor furnizorilor, indiferent de dimensiune, indicând o dorință de a stabili standarde voluntare mai înalte.
La momentul publicării, unii producători auto nu au emis încă declarații privind ajustările termenilor de plată. Aceste companii ar putea evalua impacturile operaționale și financiare înainte de a-și asuma angajamente similare.
Odată cu intrarea în vigoare a reglementării, observatorii industriei consideră că termenul de plată de 60 de zile nu mai este opțional, ci o nouă bază standard pentru desfășurarea afacerilor în sectorul auto. Pentru furnizori, în special firmele mai mici, plățile mai rapide pot ușura presiunile asupra capitalului de lucru și pot reduce dependența de finanțare. Pentru producători auto, însă, ciclurile de plată mai scurte ar putea necesita o gestionare mai strictă a fluxului de numerar și ar putea impune reevaluări ale strategiilor financiare.