Pentru prima dată în aproape douăzeci de ani, directorii executivi ai celor Trei Mari companii auto din Detroit – Ford, General Motors (GM) și Stellantis – vor depune mărturie în fața Congresului SUA. Audierea de profil înalt, programată pentru 14 ianuarie, va explora politicile federale de transport, tranziția către electrificare și, cel mai important, problema arzătoare a creșterii vertiginoase a prețurilor vehiculelor noi.
Directorul Ford, Jim Farley, CEO-ul GM, Mary Barra, și șeful operațiunilor Stellantis, Antonio Filosa, sunt așteptați să participe la sesiunea organizată de Comitetul Senatului pentru Comerț. De asemenea, a fost invitat să se alăture discuției și vicepreședintele Tesla pentru inginerie auto, Lars Moravy, pentru a aduce o perspectivă din zona electrică pură.
De Ce Acum? O „Verificare a Realității” Asupra Accesibilității
Ultima apariție comună a celor trei șefi auto pe Capitol Hill a avut loc la sfârșitul anului 2008, în timpul crizei financiare și a negocierilor pentru salvarea industriei auto. De data aceasta, miza este diferită, dar la fel de semnificativă: accesibilitatea mașinilor pentru consumatorul american.
Senatorul Ted Cruz, inițiatorul audierii, a intitulat sesiunea „Pedalând spre Politică: Viziunea Industriei Auto Americane asupra Următoarei Reautorizări a Transportului de Suprafață”.
Temele cheie care vor fi abordate includ:
- Mandatele privind economia de combustibil și emisiile.
- Tarifele comerciale și politica federală privind vehiculele electrice (VE).
- Prețurile vehiculelor noi.
- Planurile companiilor pentru următorul deceniu.
Senatorul Cruz încadrează întâlnirea ca pe o „verificare a realității” necesară. Acesta susține că prețul mediu al unei mașini s-a dublat în ultimul deceniu, acuzând că vina aparține în primul rând „tehnologiilor oneroase impuse de guvern și reglementărilor de mediu radicale.”
Cifrele care Justifică Audierea
Prețul mediu al unei mașini noi (Average Transaction Price – ATP) a atins cote istorice. Datele de la Cox Automotive arată că acest indicator a depășit 50.000 USD în septembrie, în timp ce acum un deceniu se situa în jurul valorii de 30.000 USD.
Analiștii notează că această creștere este cauzată de o combinație de factori: inflația, tarifele, popularitatea nivelurilor de echipare superioare și, într-adevăr, reglementările, alături de introducerea tot mai multor VE-uri.
Moment Critic: USMCA și Politica VE
Dezbaterea vine într-un moment crucial pentru industria auto americană. Acordul Statele Unite-Mexic-Canada (USMCA) se confruntă cu reînnoirea sau renegocierea până la 1 iulie. Dacă acordul ar eșua, costurile vehiculelor ar putea crește exponențial, indiferent de orice legislație nouă.
Deși unii politicieni republicani au făcut pași pentru a anula mandatele federale privind vehiculele electrice și obiectivele CAFE (normele de consum), Cruz susține că sunt necesare măsuri suplimentare pentru a stopa creșterea prețurilor, presiunea urmând să cadă acum direct pe umerii liderilor de la Ford, GM și Stellantis.