Constructorii auto tradiționali se aliază strategic cu giganții mașinilor electrice (EV) precum Tesla și BYD pentru a evita amenzi potențiale de miliarde de euro din partea Uniunii Europene. Această mișcare este necesară deoarece tranziția la vehicule electrice în Europa decurge mai lent decât s-a anticipat.
Pentru a respecta reglementările stricte ale Uniunii Europene privind emisiile de dioxid de carbon, mai mulți producători auto „tradiționali” recurg la o soluție ingenioasă: formează alianțe oficiale și cumpără credite de emisii de la companiile care produc exclusiv mașini electrice.
Miliarde de Euro în Joc
Amenzile potențiale – estimate inițial de constructori la până la 15 miliarde de euro – urmau să fie aplicate nivelurilor de emisii din 2025. Totuși, sub presiunea industriei, Comisia Europeană a cedat, permițând constructorilor să își calculeze conformitatea pe baza mediei emisiilor din perioada 2025-2027.
Toate acordurile de alianță curente, cunoscute sub numele de „pool-uri”, expiră la sfârșitul acestui an, dar se așteaptă reînnoirea lor în anii următori.
Cine cu Cine S-a Aliat în 2025
Iată cele mai notabile „pool-uri” și alianțe identificate:
| Pool Manager | Membri (2025) | Note Cheie |
| Tesla | Stellantis, Toyota, Ford, Leapmotor (China), Mazda, Subaru, Honda, Suzuki | Tesla rămâne liderul incontestabil în vânzarea de credite EV. |
| Nissan | BYD (China) | Nissan s-a aliat cu gigantul chinez BYD, un jucător major în producția de EV-uri. |
| Mercedes | Volvo Car, Polestar, Smart Automobile | Alianța include companii susținute de Geely (China). Președintele Geely, Li Shufu, este al doilea cel mai mare acționar al Mercedes. |
| KG Mobility | Xpeng (China) | Producătorul sud-coreean s-a alăturat unui alt nume important din China, Xpeng. |
Practica durează mai mult decât teoria
Această reajustare arată clar că piața europeană nu a adoptat vehiculele electrice în ritmul cerut de reglementări.
- Anul trecut, EV-urile au reprezentat doar 12% din totalul vânzărilor de vehicule ușoare în Europa.
- Se estimează că ponderea va ajunge la 15% în acest an.
Deși previziunile consultanților arată o creștere la 24% până în 2027 și 40% până la sfârșitul deceniului, constructorii nu pot aștepta. Achiziționarea de credite de la companii precum Tesla și BYD devine astfel o poliță de asigurare scumpă, dar necesară, care transformă EV-urile într-o marfă tranzacționabilă, pe lângă faptul că sunt un mijloc de transport.