Producătorul chinez de vehicule electrice cu energie nouă (NEV), Li Auto, a deschis primul său centru de retail de peste mări în Uzbekistan, marcând astfel intrarea oficială pe piața globală. Această mișcare strategică vine pe fondul unei concurențe interne acerbe, care a forțat compania să își accelereze planurile de expansiune internațională.
Inițial, Li Auto avea în vedere lansarea pe piețele externe abia în 2028. Cu toate acestea, presiunea tot mai mare din China, concretizată printr-o scădere a vânzărilor în T3 2025 comparativ cu aceeași perioadă din 2023, a determinat compania să își devanseze strategia, alegând Asia Centrală ca primă regiune.
Debutul Internațional și Modelul de Vânzări
Până acum, mașinile Li Auto erau exportate în Asia Centrală (Uzbekistan și Kazahstan fiind piețele majore) prin canale alternative, de către companii terțe. Pe 13 octombrie, compania a inaugurat primul său centru de retail oficial în Tașkent, capitala Uzbekistanului. Spre deosebire de modelul de vânzări directe utilizat în China, Li Auto va apela la dealeri pe plan internațional. Partenerul companiei în Uzbekistan este Control Auto.
Noul model de parteneriat le oferă clienților internaționali care cumpără prin centrele autorizate acces la garanții oficiale, inspecții, reparații, livrare de piese de schimb, suport tehnic și actualizări OTA (Over-The-Air) – servicii la care nu aveau acces cumpărătorii anteriori, care au achiziționat vehicule prin canale neoficiale.
În prima etapă, Li Auto va lansa pe piețele externe trei modele crossover: L6, L7 și L9. Wu Zuomin, șeful Diviziei de Afaceri Internaționale a companiei, a subliniat potențialul enorm al pieței din Asia Centrală. Următorul pas este intrarea în Kazahstan în noiembrie 2025, prin intermediul a doi dealeri desemnați: Allur și Doscar.
Obiectivul Major: Europa în 2028
Deși Asia Centrală și Orientul Mijlociu reprezintă piețele imediate, obiectivul pe termen lung al Li Auto rămâne Europa. Conform planurilor inițiale, compania și-a menținut ținta de a se extinde pe piețele europene în 2028.
Pentru a facilita pătrunderea pe piețele vestice, Li Auto și-a stabilit deja centre de cercetare și dezvoltare (R&D) în Germania și Statele Unite, având ca scop localizarea produselor și a tehnologiilor. În plus, compania intenționează să își adapteze noile modele la cerințele de reglementare specifice piețelor de peste mări, un pas esențial care este planificat să fie finalizat în 2026.
Astfel, Li Auto folosește succesele din Asia Centrală ca un trambulin pentru a-și calibra strategia globală. Toate aceste eforturi de internaționalizare sunt piese dintr-un plan mai amplu care vizează o expansiune majoră pe piețele cheie, cu Europa fiind una dintre cele mai importante destinații în orizontul anului 2028.