Studiu: Producătorii auto europeni ar putea renunța la până la opt fabrici

Da mai departe!

Cererea redusă de automobile și noii concurenți din Asia și SUA ar putea obliga producătorii auto europeni să renunțe la până la opt fabrici consideră analiștii companiei de consultanță AlixPartners.

Datele AlixPartners arată că impactul sosirii Tesla în Europa, inclusiv cu o bază industrială, urmat de cel generat de companiile chineze care nu doar comercializează, dar vor și produce mașini în Europa, a scăzut mult capacitatea utilizată a fabricilor care asamblează mașini pe continent. Cererea de mașini noi sub prognoze, asaltul competitorilor de pe alte continente și costurile de producție tot mai mari au dus la o funcționare a uzinelor la doar 55% din capacitate, mult mai jos decât nivelul la care se aflau cu circa zece ani în urmă.

Cum capacitatea instalată este mult mai mare decât cea utilizată, profiturile companiilor auto au de suferit, iar grupul Stellantis, ale cărui uzine europene funcționează, în medie, la doar 45% din capacitate, se află în cea mai proastă situație, notează specialiștii AlixPartners.

„Producătorii auto europeni vor pierde între unu și două milioane de vehicule în favoarea mărcilor chineze în următorii ani. (…) Producătorii auto chinezi vor atinge o cotă de piață de aproximativ 5% în Europa în acest an”, a declarat Fabian Piontek, directorul general al filialei AlixPartners din Germania.

În acest context, până la opt uzine europene ar putea fi închise sau vândute afectând , desigur, întregul lanț de furnizori al acestora. În general, fabricile de automobile sunt profitabile atunci când sunt proiectate să producă cel puțin 250.000 de vehicule pe an, potrivit AlixPartners. Dacă producătorii auto chinezi ar vinde aproximativ două milioane de mașini pe an în Europa la nivelul anului 2030, regiunea ar avea cu aproximativ opt fabrici în plus.

Închiderea unei uzine este costisitoare și impune negocieri îndelungate cu reprezentanții puternicelor sindicate ale angajaților. AlixPartners estimează că închiderea unei fabrici mari, cu aproximativ 10.000 de lucrători, generează cheltuieli de aproximativ 1,5 miliarde de euro procesul durând între unu și trei ani.

După decenii de creștere, producătorii de mașini se văd nevoiți să renunțe la mii de locuri de muncă și să limiteze producția deoarece cererea nu a revenit la nivelurile înregistrate înainte de pandemie. Grupul Volkswagen a închis fabrica din Zwickau, Germania, pentru o săptămână în această lună, în timp ce Stellantis oprește temporar producția la uzinele care produc modele precum Fiat Panda sau Alfa Romeo Tonale.

Renunțarea la o uzină „este un proces care durează mult, iar directorii executivi au nevoie de un argument care să demonstreze că închiderea fabricii este singura opțiune viabilă din punct de vedere comercial”, arată Tom Gellrich, consultant și director general al AlixPartners.

În Europa, livrările de mașini noi au crescut cu doar 0,9% anul trecut, ajungând la aproximativ 13 milioane de vehicule, arată datele ACEA, organismul european al producătorilor de automobile. În același timp, mărcile chinezești, precum BYD și MG al SAIC, ar putea acapara circa 10% din piață până în 2030, crescând presiunea pentru reducerea capacității, mai consideră analiștii AlixPartners.

Și ACEA se teme e închiderea unor fabrici auto

Nu este prima dată când închiderea unor uzine europene care asamblează vehicule apare pe agenda publică. Cu un an în urmă, în octombrie 2024, Sigrid de Vries, directorul general al ACEA (Asociația Constructorilor Europeni e Automobile), declara la București că producătorii auto europeni „ar putea opri producția anumitor modele mai poluante pentru a menține emisiile întregii flote comercializate sub nivelul de la care sunt impuse penalități, adică 95 gr. CO2/km în 2025) numărul vehiculelor neasamblate în Europa ar putea urca la 2,5 milioane de mașini. Iar asta se traduce în 8 – 10 uzine (n.n. – care ar trebui oprite pentru 1 an) sau în circa o jumătate de milion de locuri de muncă”.

Așa cum se poate observa, în declarația sa, șefa ACEA lua în calcul, pe lângă datele analizate și de AlixPartners, penalitățile pe care Comisia Europeană le-a impus producătorilor auto care depășesc anual anumite praguri ale emisiilor medii de CO2.

Related posts