CEO-ul Volvo, Hakan Samuelsson, este convins că „industria va deveni electrică”. Cu toate acestea, marca sueedeză este campioană în ceea ce privește rezultatele slabe la vânzări, iar concurenții săi premium îl contrazic pe șeful Volvo.
În urmă cu mai bine de patru ani, Volvo anunța că va trece complet la vehicule electrice până la sfârșitul deceniului. Însă realitatea a intervenit rapid, arătând că ascensiunea mașinilor electrice nu se întâmpla la fel de repede cum sperase compania deținută de Geely. De atunci, suedezii și-au abandonat promisiunea de a fi 100% electrici până în 2030. Noul lor obiectiv este ca mașinile plug-in hybrid și cele pur electrice să reprezinte între 90 și 100% din vânzări până la finalul deceniului.
Chiar și așa, Volvo continuă să creadă că sfârșitul motoarelor cu ardere internă este aproape. După ce a construit ultimul său motor diesel în urmă cu aproximativ un an și jumătate, constructorul auto vede acum un termen de expirare și pentru motorul pe benzină. Într-un interviu acordat publicației Bloomberg, CEO-ul Hakan Samuelsson a făcut o predicție îndrăzneață:
„Industria va fi electrică, nu mai e cale de întoarcere. Poate dura un pic mai mult în anumite regiuni, dar direcția este clară. În aproximativ 10 ani, mașinile vor fi toate electrice și vor avea costuri mai mici.”
Aceasta este o afirmație interesantă, având în vedere că vânzările de mașini electrice ale Volvo sunt, de fapt, în scădere. În primele opt luni ale anului, a vândut doar 90.326 de vehicule fără motor cu combustie, o scădere masivă de 24% față de aceeași perioadă din 2024. Chiar și plug-in hybrid-urile au înregistrat o ușoară scădere, de 1%, la 107.380 de unități. Modelele pur pe benzină și mild-hybrid-urile au scăzut cu 7%, la 253.376 de unități. Per total, Volvo nu a avut un an foarte bun până acum, cu livrări totale în scădere cu 10% la 498.464 de mașini.
Cu toate acestea, directorul executiv în vârstă de 74 de ani rămâne încrezător că Volvo își poate reveni dacă face mișcările corecte. Samuelsson a declarat pentru Bloomberg că firma trebuie să lanseze noi modele plug-in hybrid, pe care le-a descris drept „mașini electrice cu un motor de rezervă”. Nu este clar dacă se referea la plug-in hybrid-uri cu autonomie mare, precum noul XC70, sau la vehicule electrice cu autonomie extinsă, care folosesc un motor pe benzină pe post de generator. Compania-mamă Geely este deja familiarizată cu tehnologia de extindere a autonomiei prin joint-venture-ul său Horse cu Renault.
Viziunea complet electrică a lui Samuelsson ar putea crea probleme pentru unii producători auto tradiționali. El crede că industria se îndreaptă spre o restructurare majoră și, în timp ce unele „companii se vor adapta la noile circumstanțe și vor supraviețui, altele nu”. Privind spre era electrică ce va începe în jurul anului 2035, el prezice că „două sau trei mărci chinezești foarte puternice” se vor număra printre forțele dominante, în timp ce vechea gardă, sau ce va mai rămâne din ea, va fi nevoită să se confrunte cu o nouă realitate.
Nu toate numele consacrate văd lucrurile la fel. BMW, de exemplu, nu dorește să abandoneze motoarele cu combustie în 2035, anul în care UE plănuiește să interzică vânzările de mașini noi cu motoare termice. Mercedes a avertizat că industria s-ar putea „prăbuși” în Europa dacă interdicția va fi pusă în aplicare. De asemenea, Audi și Porsche consideră că o trecere totală la vehicule electrice în mai puțin de un deceniu ar fi prematură.
Între timp, marca soră a Volvo, Polestar, își atacă rivalii pentru promisiunile lor nerespectate de a trece la mașini complet electrice. Potrivit Autocar, Polestar a expus citate de la mărci concurente la evenimentul IAA Mobility Show din Munchen. Atât Volvo, cât și Polestar, îndeamnă UE să rămână fermă pe mandatul său de zero emisii din 2035, în timp ce mulți rivali cer o legislație mai permisivă.
Reprezentanți de rang înalt din industria auto se vor întâlni vineri cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru a discuta interdicția, despre care CEO-ul Mercedes, Ola Källenius, spune că „pur și simplu nu mai este fezabilă”.