Guvernul portughez a semnat un acord cu Volkswagen pentru a asigura producția viitorului model electric ID.Every1 (probabil ID.Up) la uzina Autoeuropa de lângă Lisabona. Decizia vine pe fondul căutării de către producătorii auto a unor locații cu costuri reduse în Europa, pentru a face față concurenței din China.
În timp ce Renault Group a optat pentru Slovenia pentru producția viitoarelor modele Twingo și Dacia Spring, Volkswagen a ales Portugalia, beneficiind de un sprijin financiar considerabil din partea guvernului. Ministrul Economiei, Castro Almeida, a descris evenimentul ca fiind un „moment istoric” pentru uzina din Palmela și pentru întreaga țară, subliniind încrederea pe care compania germană o are în Portugalia.
De ce a ales Volkswagen Portugalia și nu Germania?
Volkswagen a evitat producția în Germania din cauza costurilor ridicate cu salariile și a altor cheltuieli, care ar fi făcut imposibilă lansarea unui automobil cu un preț sub 20.000 de euro. Pentru a convinge definitiv VW, guvernul portughez a oferit un ajutor de 30 de milioane de euro, bani destinați modernizării liniilor de producție și menținerii celor aproape 5.000 de angajați.
Începerea producției noului model electric este programată pentru 2027, la un an după ce va intra în producție celălalt model accesibil al grupului, ID.2all (posibil ID.Polo).
Detalii despre viitorul model și situația fabricii din Portugalia
- Motor și specificații: Noul model electric de bază va fi echipat cu un motor de 70 kW (95 CP), va avea patru locuri și un portbagaj de 305 litri. Va fi construit pe o platformă derivată din arhitectura MEB și va beneficia de un software care permite actualizări over-the-air.
- Viitorul uzinei: În prezent, fabrica Autoeuropa produce SUV-ul T-Roc. Viitoarea generație a acestui model, împreună cu noul ID.Every1, va consolida situația financiară a uzinei pentru următorii ani.
Situația României în cursa pentru producția de mașini electrice
Deși România are salarii competitive și deține deja o fabrică de automobile care produce mașini electrice (Ford Otosan Craiova), producătorii auto par să prefere alte țări cu o infrastructură mai dezvoltată și cu uzine deja stabilite.
Chiar și viitoarea generație Dacia Spring nu va fi produsă în țară, deoarece uzina de la Mioveni nu este încă pregătită pentru producția de vehicule electrice. Drept urmare, Renault a ales o fabrică din Slovenia, în ciuda salariilor mai mari decât în România, dar încă sub nivelul celor din Franța sau Germania. Este posibil ca și viitoarea generație a modelului Sandero să fie asamblată tot în uzina din Maroc.