Asociația dealerilor auto germani atenționează: „Ceea ce pare a fi un succes din punct de vedere statistic este adesea rezultatul înmatriculărilor realizate de producători și dealeri”

Da mai departe!

În ciuda faptului că statisticile arată o creștere a înmatriculărilor de mașini electrice în Germania, ca și în alte state europene, asociația comercianților auto germani (ZDK) atrage atenția că „aparentul succes din punct de vedere statistic este, în realitate, adesea, rezultatul înmatriculărilor proprii ale producătorilor și dealerilor”.

Conform statisticilor oficiale privind înmatriculările din Germania, numărul de mașini electrice cu baterii (BEV) este în continuă creștere de la începutul anului, însă starea de spirit din industria auto continuă să se înrăutățească, atrag atenția oficialii ZDK (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe), asociația comercianților germani de autovehicule.

Conform celui mai recent sondaj semestrial al ZDK, dealerii auto și companiile din industria auto evaluează cu o reticență crescândă situația afacerilor, perspectivele de vânzări și starea comenzilor pentru vehiculele electrice. De doi ani cererea din partea persoanelor fizice este în scădere, iar înmatriculările din zona persoanelor juridice stagnează. Doar înmatriculările proprii ale producătorilor și dealerilor, așa-numitele „autoînmatriculări”, cresc artificial datele din statistici, fără a crea o valoare adăugată reală pe piața auto.

„Situația comercială a multor reprezentanțe auto și întreprinderi din industria auto este mult mai tensionată decât sugerează statisticile oficiale de înmatriculare. Numărul crescând al înmatriculărilor de mașini electrice noi ascunde realitatea din comerț. Ceea ce pare a fi un succes din punct de vedere statistic este, în realitate, adesea, rezultatul înmatriculărilor proprii ale producătorilor și dealerilor, al tranzacțiilor cu flote sau al unor măsuri tactice – și nu al cererii reale a clienților din comerț”, atrage atenția Thomas Peckruhn, președintele ZDK.

Deși situația poate fi descoperită în majoritatea statelor europene, ea pare mai vizibilă în Germania, cea mai mare piață auto de pe continent. Conform sondajului semestrial realizat de ZDK în prima jumătate a lui 2025, comenzile de vehicule electrice cu baterie (BEV) și de hibride plug-in (PHEV) au pierdut din dinamism atât în sectorul privat, cât și în cel al flotelor, în ciuda creșterii numărului de înmatriculări din statisticile oficiale.

Structura înmatriculărilor KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), autoritatea statului german responsabilă cu omologarea de tip a vehiculelor, supravegherea pieței și colectării datelor de înmatriculare, arată o creștere exagerată a înmatriculărilor de vehicule electrice, susțin oficialii ZDK. în prima jumătate a anului 2025, înmatriculările proprii de mașini electrice de către producători și comercianți s-au dublat față de aceeași perioadă din 2023, ajungând la 65.401 de vehicule. Numai înmatriculările proprii ale producătorilor s-au majorat de patru ori în ultimii doi ani.

În același timp, numărul de înmatriculări noi de vehicule electrice realizate de persoane private a scăzut cu 9%, ajungând la 82.294 de vehicule. Chiar și dacă se adaugă cifrele pentru luna iulie, publicate recent de KBA, această imagine nu se schimbă prea mult. O comparație a înmatriculărilor cumulate din ianuarie până în iulie ale anilor 2023 și 2025 arată că înmatriculările de vehicule electrice realizate de firme au scăzut cu 0,8%, dacă se exclud mașinile intrare în circulație la solicitarea producătorilor și dealerilor. Înmatriculările realizate în aceeași perioadă de persoane fizice sunt și ele cu 4,8 % mai mici decât în 2023.

„Acesta este un semnal clar de alarmă. Politicienii nu percep această criză a vânzărilor, deoarece se concentrează doar pe evoluția cifrelor oficiale privind înmatriculările. Dacă vrem să consolidăm pe termen lung mobilitatea electrică pe piață avem nevoie acum de stimulente specifice, în special pentru clienții privați, notează Peckruhn.

Tot el avertizează că „pentru a atinge obiectivele privind emisiile de CO₂ până în 2035 am avea nevoie deja de înmatricularea a aproximativ 100.000 de mașini electrice noi și cotă de piață de aproximativ 25% a acestora. Suntem departe de acest obiectiv. De la încetarea subvențiilor penetrarea pieței cu vehicule electrice avansează doar lent”.

Situația din Germania, asupra căreia a atras atenția ZDK, nu este singulară la nivelul continentului. Chiar și în România sunt realizate așa-numite „autoînmatriculări”, aceasta fiind o modalitate rapidă și perfect legală pentru unii producători și dealeri de îmbunătăți statisticile sau pentru a atinge anumite obiective de vânzări. Mașinile sunt apoi vândute a vehicule second-hand cu zero kilometri, „democar” sau mașini care au fost expuse în showroom, adesea cu reduceri semnificative.

Mai mult decât atât, situații asemănătoare se manifestă și pe alte continente. Conform agenției Bloomberg, care citează și ea raportul ZDK cu privire la denaturarea statisticilor prin „autoînmatriculări”, în China, BYD s-a dovedit a fi un maestru în acest domeniu. Astfel, producătorul chinez a părut chiar să depășească Tesla în aprilie anul trecut. O analiză mai atentă a statisticilor a relevat însă faptul că BYD a folosit mai multe trucuri – perfect legale – pentru a-și pune în valoare propriile rezultate. „Până în aprilie, patru din zece vehicule înmatriculate erau așa-numite «autoînmatriculări»”, notează Bloomberg.

Related posts