România, Codașă la Reînnoirea Parcului Auto European: Implicații Economice și de Mediu

Da mai departe!

Date recente plasează România printre țările Uniunii Europene cu cel mai îmbătrânit parc auto, o realitate cu implicații semnificative atât pentru economie, cât și pentru mediul înconjurător. Cu o vârstă medie a autoturismelor de 15,4 ani, țara noastră depășește cu aproape trei ani media europeană de 12,5 ani, situându-se pe locul al treilea în UE, după Grecia (17,5 ani) și Cehia (16,2 ani).

Această situație este accentuată de o dependență semnificativă de piața autoturismelor second-hand. În 2024, 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România erau la mâna a doua. O analiză a evoluției acestui procentaj arată o creștere notabilă după eliminarea taxei de primă înmatriculare în 2017. De la 76% în 2016, ponderea autoturismelor second-hand a sărit la 83% în 2017, stabilizându-se ulterior la circa 70% în ultimii ani.


Un parc auto dominat de auto vechi

Cifrele subliniază o realitate îngrijorătoare: peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, o discrepanță majoră față de media UE, unde doar 45% dintre mașini se încadrează în această categorie. Această tendință este rezultatul unui flux constant de vehicule rulate: în perioada 2007-2024, au fost importate aproximativ 5,3 milioane de autoturisme second-hand.


Pericolele Viitorului: Emisii și Obiective Europene

Dacă tendințele actuale se mențin, proiecțiile indică o creștere a vârstei medii a parcului auto la 17 ani până în 2030. Există, de asemenea, premise ca, odată cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto la nivel european), un val și mai mare de autoturisme rulate, posibil mai puțin eficiente, să intre pe piața românească.

Această îmbătrânire accelerată a parcului auto creează dificultăți semnificative în reducerea emisiilor de CO2. Prin urmare, atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și directive care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto devine o provocare tot mai mare pentru România. Eforturile de modernizare și ecologizare a transporturilor sunt esențiale pentru a alinia țara la standardele europene și a contribui la un viitor mai sustenabil.

Related posts