Problemele constructorului auto american Tesla pe unele piețe europene au continuat în august, pentru a opta lună consecutivă, pe fondul intensificării concurenței din partea producătorilor chinezi de automobile electrice dar și a constructorilor tradiționali, precum și de pe urma reacțiilor ostile față de politicile directorului general Elon Musk, transmite Reuters.
De asemenea, cifrele privind înmatriculările de autoturisme în Franța, Danemarca și Suedia, primele țări europene care au dat publicității cifrele privind înmatriculările din luna august arată că noul model îmbunătățit lansat de Tesla, Model Y, nu a reușit să oprească tendința de scădere a vânzărilor.
Datele publicate luni în Franța arată că înmatriculările de autoturisme Tesla noi au scăzut cu 47,3% în luna august 2025 comparativ cu luna august 2024, în timp ce, pe ansamblu, piața auto din Franța a înregistrat o creștere de 2,2%. În paralel, înmatriculările Tesla au scăzut cu peste 84% în Suedia, unde vânzările de automobile electrice au stagnat, iar piața auto a înregistrat o creștere de 6%. De asemenea, înmatriculările Tesla au scăzut cu 42% în Danemarca.
Norvegia este singura excepție, înmatriculările de autoturisme Tesla înregistrând un avans de 21,3% în luna august. Însă trebuie menționat că rivalul chinez BYD a înregistrat o creștere de 218% a înmatriculărilor în Norvegia.
Cele mai importante piețe din Europa pentru Tesla, Germania și Marea Britanie, nu au dat încă publicității cifrele privind înmatriculările pe luna august.
Analiștii subliniază că Tesla are mai multe probleme în Europa. Constructorul american are o gamă redusă de modele mai vechi, și nu a lansat un nou model de masă de la Model Y în 2020, în timp ce rivali chinezi și constructorii tradiționali inundă piața cu noi modele.
‘Unul din motivele pentru care vedem vânzări dezamăgitoare din partea Tesla are legătură cu contextul de piață mai competitiv’, spune Matthias Schmidt, analist la Schmidt Automotive. Schmidt a adăugat că insistența cu care Elon Musk a susținut în luna iulie că ‘nu există probleme cu vânzările Tesla pe piața europeană’, unde cota sa de piață a scăzut până la 1,7% în prima jumătate a acestui an, de la 2,5% în 2024, l-au făcut să pară ‘delirant’.
La începutul anului, reprezentanții Tesla din Europa au susținut că scăderea vânzărilor se datorează în primul rând faptului că activitatea de producție face tranziția la noul model îmbunătățit Model Y, care a început să fie comercializat în Europa în luna iunie.
Însă datele privind înmatriculările arată că vânzările de Model Y au scăzut cu 46,5% în Danemarca în luna august și cu 87% în Suedia.
Problemele Tesla cu competitorii au fost agravate de politicile lui Elon Musk, care l-a ajutat pe Donald Trump să câștige alegerile prezidențiale din SUA și a salutat partidele de extremă dreapta din Europa, care au declanșat reacții negative din partea consumatorilor.
Ginny Buckley, director general la Electrifying.com, spune că a acest portal analizat sentimentele consumatorilor cu privire la Tesla de la începutul acestui an. ‘Ceea ce este clar este că influența lui Musk asupra mărcii a devenit din ce în ce mai polarizatoare’, a spus Buckley. Mai mult de jumătate din cei intervievați de Electrifying.com spun că Elon Musk îi descurajează să cumpere un automobil Tesla.