Pickupurile și SUV-urile înalte sunt mai periculoase pentru șoferi

Da mai departe!

Un studiu al Insurance Institute for Highway Safety (în traducere liberă, aceasta înseamnă Institutul de Asigurare pentru Siguranța Rutieră) confirmă că înălțimea vehiculelor joacă un rol important în fatalitatea accidentelor în care sunt implicați pietoni. Acest tip de autovehicule sunt de 2, chiar 3 ori mai letale decât cele obișnuite.

Siguranța rutieră este un subiect la care nenumărați oameni lucrează în fiecare zi. În același timp, nu există un set universal de reguli care să se aplice eficient în întreaga lume. Mașinile, legile și drumurile diferă de la o națiune la alta. Un nou studiu al IIHS indică faptul că americanii au o provocare mai mare de depășit decât unele alte națiuni. De fapt, acest lucru se aplică atât literal, cât și la figurat.

Accidentele care implică pietoni sunt în centrul acestui nou studiu. Legătura dintre viteză și pericol pentru pietoni este cunoscută de zeci de ani. Acum, IIHS are dovezi că și înălțimea vehiculului joacă un rol uriaș în siguranța pietonilor.

Citește: Cei mai mulți șoferi spun că ar aprecia tehnologia anti-viteză excesivă. Ești unul dintre ei?

Instituția a analizat 202 accidente din perioada 2015-2022. A constatat, așa cum au făcut și studiile anterioare, că pietonii erau în mai mare pericol, indiferent de înălțimea vehiculului, dacă acesta se deplasa cu viteză mai mare.

O persoană lovită de o mașină care merge cu 20 mph avea 46% șanse de a avea o accidentare moderată. La 35 mph, acest potențial a crescut la 86%. Graficul de mai jos demonstrează potențialul de accidentare în funcție de viteză.

Noua constatare a studiului este cât de dramatic afectează înălțimea vehiculului siguranța. Iată un citat direct al institutului despre situație:

„În general, partea frontală mai înaltă a vehiculului a crescut probabilitatea atât a rănilor moderate, cât și a celor grave ale pietonilor. La 27 mph, viteza medie a tuturor celor 202 accidente, o mașină de înălțime medie avea 60% șanse de a provoca răni moderate unui pieton și 30% șanse de a provoca răni grave. În comparație, un pickup de înălțime medie – cu o parte frontală cu 13 inci mai înaltă decât cea a unei mașini medii – avea 83% șanse de a provoca răni moderate și 62% șanse de a provoca răni grave.”

Cu alte cuvinte, un vehicul mai înalt, în medie, a dublat riscul de accidentare gravă pentru un pieton. „O mică creștere a vitezei de impact poate crește foarte mult pericolul pentru un pieton”, a declarat președintele IIHS, David Harkey. „Preferața noastră pentru SUV-uri și camionete înalte în SUA a intensificat acest efect.”

În mod remarcabil, studiul a abordat direct faptul că americanii își fac practic asta singuri.

„Consumatorii din Statele Unite aleg din ce în ce mai mult vehicule cu caracteristici asociate cu răni mai grave ale pietonilor. SUV-urile și camionetele sunt responsabile pentru un număr disproporționat de răni și decese ale pietonilor. După unele estimări, aceste vehicule sunt de 2-3 ori mai susceptibile să ucidă un pieton într-un accident comparativ cu mașinile mai mici (Lefler & Gabler, 2004; Roudsari et al., 2004).”

„Acest studiu este o ilustrare vie a modului în care mai mulți factori – în acest caz, viteza și înălțimea vehiculului – converg pentru a crea rezultate negative pe șosea”, a spus Harkey. „În mod similar, va fi nevoie de o combinație de acțiuni din diferite colțuri ale lumii transporturilor pentru a îmbunătăți siguranța pietonilor.”

Care sunt aceste acțiuni? Studiul sugerează scăderea limitelor de viteză la doar 15 mph în zonele rezidențiale. La această viteză, potențialul de accidentare gravă este de doar 10%. Riscul de deces este teoretic zero. Adăugarea de infrastructură de calmare a traficului ar putea juca, de asemenea, un rol în încetinirea mașinilor.

În acest moment, se pare că există mai multe forțe care trag în direcții dramatic diferite. Mulți americani vor vehicule mari, puternice și rapide. Cu siguranță nu vor să fie apoi nevoiți să mențină aceste vehicule la 15 mph sau mai puțin în timp ce circulă. Ceea ce ridică întrebarea: nu ar trebui să acordăm prioritate siguranței pietonilor față de libertatea de a conduce vehicule gigantice cu viteze periculoase?

Related posts