Istoria automobilului începe în Europa, mai exact în Germania, la sfârșitul secolului al XIX-lea. Părintele fondator, recunoscut la nivel mondial, este inginerul Karl Benz, care a creat ceea ce este considerat prima mașină modernă din lume. Rivalii săi, Daimler și Maybach au furat și locul 2 în istoria apariției automobilului.
Pe 29 ianuarie 1886, Benz a obținut brevetul german numărul 37435 pentru un vehicul cu trei roți, acționat de un motor pe benzină. Mașina, denumită oficial Benz Patent-Motorwagen, a marcat un moment de cotitură în istoria transporturilor. Deși fusese construită cu un an înainte, în 1885, a fost prezentată publicului abia pe 3 iulie 1886, pe străzile din Mannheim.
Cu o viteză maximă de aproximativ 16 km/h și un motor modest de 0,75 cai putere, Patent-Motorwagen a fost inițial privit cu scepticism. Viabilitatea sa a fost demonstrată, însă, printr-un eveniment istoric. În august 1888, soția lui Karl Benz, Bertha Benz, a preluat inițiativa și a pornit într-o călătorie de 106 km de la Mannheim la Pforzheim și înapoi. Această „aventură” a demonstrat nu doar funcționalitatea mașinii, ci și fiabilitatea invenției, deschizând calea către o nouă eră a mobilității.
Rivalul din umbră: Daimler și Maybach
În mod remarcabil, în același an, un alt duo de ingineri germani, Gottlieb Daimler și Wilhelm Maybach, a creat o altă mașină istorică: Daimler-Motorkutsche.
Există o diferență crucială între cele două invenții. În timp ce Benz a conceput un vehicul de la zero, special pentru a fi un automobil, Daimler și Maybach au adaptat un șasiu de trăsură pe care au montat un motor cu ardere internă. Acesta a fost primul vehicul cu patru roți propulsat de un motor de acest tip. Motorul lor, poreclit „motorul ceasului bunicului” datorită formei sale, era mai compact și mai ușor decât cel al lui Benz.
Deși au pornit de la o trăsură, contribuțiile lui Daimler și Maybach au fost esențiale pentru dezvoltarea ulterioară a industriei auto. Inovațiile lor, precum motorul cu injecție de combustibil și sistemul de răcire, au stat la baza multor tehnologii moderne. Astfel, deși Benz a creat primul automobil, Daimler și Maybach au pus bazele multor inovații tehnice care au modelat viitorul mașinilor.