Zeekr, sub investigație pentru presupuse vânzări de mașini rulate cu zero kilometri în China

Da mai departe!

Zeekr, marca de vehicule electrice a grupului Geely, este sub observație în urma unei investigații realizate de China Securities Journal, care susține că firma a vândut vehicule înmatriculate anterior ca mașini noi, prin rețeaua sa de vânzări directe, în mai multe orașe din China.

Conform raportului, începând cu mai 2025, Zeekr ar fi comercializat vehicule din stoc care erau deja înmatriculate și asigurate — unele dintre ele chiar transferate prin conturi corporative — ca unități noi-nouțe. Aceste vehicule, descrise ca „mașini rulate cu zero kilometri” datorită kilometrajului minim, ar fi fost oferite clienților prin promoții de „reducere pe durată limitată”, fără a le divulga statutul anterior.

Mai mulți consumatori din Guiyang, Chongqing și Guangzhou au raportat că au descoperit că vehiculele lor fuseseră deja asigurate prin asigurarea obligatorie de trafic din China (交强险) sau înmatriculate pe alte entități. În unele cazuri, documentația oficială de vânzare lista companii terțe, cum ar fi firme auto din Xiamen, în loc de Zeekr. Cumpărătorii au declarat că nu au fost conștienți de aceste aranjamente decât după ce au plătit avansuri sau au încercat să preia livrarea.

Un client din Guizhou a declarat că vehiculul care i-a fost prezentat era un model din 2025, dar cel livrat a fost fabricat în 2024. Un alt client din Chongqing a susținut că un vânzător a schimbat explicația privind istoricul asigurării vehiculului, afirmând inițial că era un model de export nevândut, iar ulterior oferind asigurare gratuită ca justificare.

În unele plângeri, clienții au susținut că li s-a cerut să efectueze plăți către conturi terțe, fără legătură cu Zeekr. Un cumpărător din Guangzhou a declarat că un site duplicat, asemănător platformei oficiale Zeekr, a fost folosit în timpul procesului de tranzacție.

Aceste practici se suprapun, se pare, cu tipare neobișnuite de vânzări înregistrate în decembrie 2024. Datele de la China Passenger Car Association arată că vânzările de vehicule Zeekr către conturi corporative din Shenzhen și Xiamen au crescut brusc în acea lună, reprezentând peste 86%, respectiv 90% din vânzările locale. Experții și-au exprimat îngrijorarea că unele dintre aceste vehicule ar fi putut fi ulterior redistribuite în alte orașe și vândute prin canale indirecte, contribuind, posibil, la cifrele de livrare umflate. Unele vânzări au fost facilitate prin partenerul regional al Zeekr, Xiamen Jianfa Auto, care gestionează atât vânzările cu amănuntul, cât și finanțarea. Plângerile sugerează că acest partener a asistat la procesarea asigurărilor și a transferurilor de proprietate înainte de revânzare.

Experți juridici citați în raport au declarat că, dacă consumatorii achiziționează vehicule fără a cunoaște înmatricularea anterioară, drepturile lor la informații transparente și la o valoare de piață corectă ar putea fi compromise. Zeekr nu a răspuns public acuzațiilor la data de 19 iulie.

Incidentul vine pe fondul restructurării continue a canalelor de vânzare ale Zeekr și a privatizării planificate a mărcii de către Geely.

Related posts