Sectorul de software specializat în industria auto din România se confruntă cu un nou val de restructurări masive în 2025. Companiile din domeniu, în special cele cu activitate concentrată pe ingineria auto, demarează procese de concedieri colective, cu un impact major asupra centrelor regionale cu mare expunere pe acest segment, cum ar fi Timișoara și Brașov.
ZF TRW: Divizia de Software Auto, Desființată la Timișoara
Cea mai semnificativă lovitură vine de la ZF TRW în Timișoara. Compania a decis să închidă integral divizia sa de software automotive, ceea ce afectează direct circa 170 de ingineri software.
Decizia presupune desființarea completă a posturilor. În prezent, nu există informații clare cu privire la pachetele compensatorii pe care acești angajați le vor primi. Situația este deosebit de dramatică în Timișoara, deoarece orașul are o concentrație mare de angajatori în domeniul software-ului auto.
Șansele ca inginerii afectați să își găsească rapid un alt loc de muncă în același domeniu sunt considerate „extrem de mici”, având în vedere că întregul sector este prins în febra reducerilor de personal la nivel național.
Tata Technologies: Concedieri Remote și Lipsă de Transparență la Brașov
Un alt val de restructurări este în curs la filiala din Brașov a companiei indiene Tata Technologies, unde sunt vizați 10-15 ingineri software din zona automotive, tot prin desființarea posturilor.
Modul în care este gestionat procesul de concediere a stârnit însă indignare în rândul angajaților. Potrivit mărturiei unui angajat de la Tata Technologies, oamenii afectați lucrează exclusiv în regim remote (telemuncă), iar firma ar fi adoptat o politică de netransparență totală.
„Oamenii afectați lucrează exclusiv remote, în inginerie automotive. Firma este total netransparentă în a comunica altfel decât verbal cu acești oameni, refuză să le dea ceva scris, managerii nu intervin, este cumva o direcție impusă de la șefii indieni. Este oribil cum se poartă cu oamenii ăștia. Pare că nu vor ca informația să fie transmisă către angajați, ci doar să fie puși în fața faptului împlinit, să primească direct vestea concedierii, fără alte informări prealabile.”
Această abordare, caracterizată de lipsa de documente scrise și comunicare oficială, sugerează o încercare a managementului de a evita diseminarea informației și de a pune angajații direct în fața deciziei finale de concediere.
Contextul Regional: O Industrie în Transformare
Aceste concedieri colective subliniază dificultățile prin care trece la nivel global segmentul de software și inginerie asociat industriei auto. Tranziția către vehiculele electrice și reorientarea strategică a multinaționalelor duc la realocări de bugete și desființarea unor divizii considerate neesențiale sau mai puțin profitabile.
Pentru centrele de inginerie din România, unde dezvoltarea de software pentru mașini a fost un motor major de creștere în ultimul deceniu, aceste restructurări reprezintă un semnal de alarmă serios cu privire la stabilitatea locurilor de muncă în viitorul apropiat.