Taxa auto pentru mașinile vechi și poluante este jalon PNRR pe care guvernul trebuie să-l îndeplinească până în toamnă

Da mai departe!

Noua taxă auto propusă de industria auto este jalon PNRR, pe care Guvernul trebuie să îl îndeplinească până în toamnă, însă din informațiile obținute de TechRider și Economedia nu există în acest moment nici un proiect de lege în dezbatere la nivelul Guvernului și nu s-au discutat încă scenarii privind cuantumul taxei pentru mașinile vechi.

Intrarea în vigoare a noului mod de taxare ar trebui să aibă loc începând cu anul 2026, conform planului asumat de guvern.

Modificarea taxării autovehiculelor este o măsură clar prevăzută în cadrul PNRR, la jalonul patru, și are termen de implementare trimestrul III. Măsura este absolut necesară pentru depunerea cererii de plată cu numărul 4, România riscând să piardă sume importante în lipsa îndepllinirii jalonului.

Până la acest moment, nu a avut loc nicio întâlnire oficială pe tema noii taxe auto, ci doar un schimb de adrese privind necesitatea luării unei decizii până la depunerea cererii de plată 4 pe PNRR.

Pe lângă jalonul PNRR, reprezentanții industriei auto locale susțin introducerea unei forme de penalizare a utilizatorilor de vehicule vechi și poluante ca formă de stimulare a procesului de reînnoire a parcului auto național.

„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani (…) Astăzi suma [de plată] e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat Mihai Bordeanu, director general automobile Dacia.

„Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum”, spune Adrian Sandu, secretar general ACAROM., conform unor declarații oferite Protv.

Guvernul are timp până în luna august să propună noua formulă de calcul a taxei, dar este greu de crezut că această măsură impopulară va fi luată până la alegerile din mai.

Decizia vine în contextul în care România a mai avut în trecut taxe de poluare autovehicule sub diverse forme. În 2007, guvernul Tăriceanu a introdus o taxă auto, anulată între timp, iar în 2013, în timpul guvernării Ponta, ministerul Mediului, a decis să transforme taxa auto în timbru de mediu pentru autovehicule. Ulterior, și acesta a fost anulat. În plus, statul român a fost obligat să restituie banii încasați în urma unei decizii a Curții Europene de Justiție.

În prezent, pentru autovehicule există doar impozitul pe proprietate/deținere, care este calculat pe baza cilindreei motorului, fără a ține cont de nivelul de poluare al vehiculului.

Related posts