Service-urile independente din Europa solicită noi reglementări care să le permită accesul la datele producătorilor

Da mai departe!

Atelierele service independente din Europa acuză producătorii și reparatorii din rețelele acestora că îngrădesc accesul la datele despre vehicule făcând astfel imposibile intervențiile în unități neînregimentate în rețeaua constructorilor.

Pe măsură ce vehiculele devin tot mai tehnologizate și dependente de software dedicat, posibilitatea ca ele să fie reparate în ateliere independente, chiar și după ieșirea din garanție a vehiculelor, devine tot mai dificilă. Dezavantajați de această situație, și cu spectrul acutizării problemei, reparatorii independenți și comercianții de piese auto aftermarket au solicitat Comisiei Europene (CE) să modifice directiva Motor Vehicle Block Exemption Regulation (MVBER).

Actualele reglementări MVBER, în vigoare încă din 2010, ar trebui să expire în mai 2023, însă Comisia Europeană tocmai a recomandat prelungirea termenului cu recomandarea de a fi făcute mici ajustări.

În acest context, și cu posibilități tot mai mici de a avea acces la datele despre vehicule – fie ele piese, componente sau software de diagnoză sau funcționare – reparatorii independenți și comercianții de piese auto aftermarket se revoltă considerând că sunt încălcate atât drepturile clienților cât și reglementări în domeniul concurenței. În opinia lor, restricționarea accesului la datele vehiculelor poate face reparațiile mai scumpe, dictând în același timp cum ar trebui efectuate reparațiile și cu ce piese. Situația este dificil de gestionat pentru că, la rândul lor, producătorii au investit sume considerabile în cercetarea și dezvoltarea componentelor și vehiculelor și sunt protejați de legislația drepturilor intelectuale.

„În ultimii zece ani lucrurile s-au schimbat dramatic, regulile jocului nu mai sunt aceleași. Regulamentul (n.n. – MVBER) are nevoie de o împrospătare în profunzime. Dacă nu se va întâmpla acest lucru vom avea de suferit cu toții”, consideră Alex Gelbcke, directorul executiv al comerciantului de piese de schimb Fource, companie cu o cifră anuală de afaceri de aproximativ 6 miliarde de euro care își desfășoară activitatea în special în Franța, Belgia și Luxemburg.

Totodată, Sylvia Gotzen, CEO al International Federation of Automotive Aftermarket Distributors, acuză că „producătorii de mașini stau pe aceste date ca o găină pe ouă”, adăugând că acest lucru îi face pe constructorii de mașini „stăpâni și paznici pentru întregul proces de reparație”.

Asociația condusă de Sylvia Gotzen face parte dintr-o alianță mai largă de ateliere de reparații și producători de piese care are 3,5 milioane de angajați în Europa.

Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al CE a declarat pentru Reuters că evaluarea instituției a arătat că „nu au existat evoluții materiale în ultimul deceniu care să justifice o revizuire majoră a regimului (n.n. – MVBER)”. Totuși, oficialul a menționat cp este necesară o actualizare a documentului „pentru a reflecta importanța pe care accesul la datele generate de vehicule ar putea afecta concurența”. Comisia Europeană trebuie să ia o decizie în acest sens înainte ca actualul MVBER să expire la 31 mai 2023.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), cel mai important grup de lobby din industria auto europeană, susține că sprijină abordarea Comisiei. „Dacă CE a decis să nu schimbe regulile, presupunem că plângerile făcute de entitățile de pe piața independentă a pieselor de schimb nu au fost suficient de fundamentate”, a menționat conform Reuters un purtător de cuvânt al ACEA.

În ciuda opiniei CE și ACEA este limpede că orice intervenție la o mașini, fie ea în garanție sau după expirarea acesteia, este tot mai dificil de făcut dacă producătorul de piese sau reparatorul independent nu are acces la datele vehiculului. Un punct extrem de important în acest sens este cel al accesului la programele de diagnoză.

Neil Pattemore, director tehnic al Independent Automotive Aftermarket Federation (IAAF) din Marea Britanie, susține că simpla înlocuire a farurilor în cazul unor modele mai noi de vehicule este dependentă de un cod, sau că plăcuțele de frână au coduri QR pe care doar dealerii mărcilor le pot interpreta.

În acest context, Autoritatea pentru Concurență din Marea Britanie (CMA) a propus modificări ale MVBER care includ existența unui limbaj mai clar în domeniul garanției vehiculelor astfel încât consumatorii să poată apela la reparatori independenți fără a pierde din beneficiile primite odată cu achiziția vehiculului.

Related posts