Acțiunile BYD au înregistrat luni o scădere de 8%, după ce producătorul chinez de automobile electrice a raportat prima scădere a profitului trimestrial din ultimii trei ani, semn că nici măcar jucătorii dominanți nu sunt la adăpost de războiul prețurilor de pe piața automobilelor electrice, transmite Bloomberg.
În pofida unor vânzări externe robuste, profitul net al BYD a scăzut cu 30% până la 6,36 miliarde yuani (892 milioane de dolari) în perioada aprilie-iunie 2025. Reducerile semnificative de prețuri oferite de BYD au dus la diminuarea marjei operaționale de profit până la 18%, de la 18,8% în prima jumătate a anului trecut, chiar dacă este vorba de o cifră mai bună decât cea a rivalilor Zhejiang Geely Holding Group Co. și Chery Automobile Co.
Gigantul BYD a dat vina pe practicile ‘dăunătoare din industrie’ precum și ‘marketingul excesiv’ pentru scăderea profitului său, ceea ce este ironic având în vedere că BYD a fost unul din producătorii care a alimentat războiul prețurilor, introducând mai mult reduceri de prețuri începând din 2023, inclusiv o ultimă rundă în luna mai.
Scăderea profitului net al BYD este una surprinzătoare având în vedere că expansiunea sa globală a luat având în acest an, marca făcând progrese pe piețe precum Brazilia, care este responsabilă pentru o treime din vânzările sale, Australia, Singapore și unele părți din Europa. În primele șase luni ale acestui an veniturile realizate de BYD pe piețele externe au crescut cu 50% în ritm anual, până la 135,4 miliarde de yuani.
Pe ansamblu, cifra de afaceri semestrială a BYD a crescut cu 14% în ritm anual, până la 201 miliarde de yuani, aceste câștiguri nu au fost suficiente pentru a contrara presiunile de pe partea de reduceri de prețuri.
Cheltuielile cu cercetarea&dezvoltarea au crescut și ele rapid, cu peste 50% în ritm anual, ceea ce arată că BYD se bazează puternic pe inovație, chiar dacă marjele de profit se reduc. Potrivit analiștilor, este posibil ca BYD să accelereze în mod intenționat cheltuielile pentru tehnologii cruciale, precum baterii, electrificare și inteligență, în conformitate cu strategia sa pe termen lung care vizează asigurarea poziției de lider pe segmentul vehiculelor electrice.
Este posibil ca marja de profit a BYD să își revină în a doua parte a anului, dar cu toate acestea va rămâne sub nivelul din 2024 din cauza competiției intense de pe piața chineză, susține analista de la Bloomberg Intelligence, Joanna Chen. Potrivit acesteia, cererea de pe piața chineză va crește în ultimul trimestru al acestui an, înainte de majorarea taxelor pentru automobilelor electrice, și vânzările anuale ar putea ajunge la cinci milioane de unități, sub obiectivul companiei de 5,5 milioane unități.
BYD ‘urmează să atingă un volum de vânzări pe piețele externe de un milion de unități, peste prognozele de 800.000 de unități’, iar vânzările anuale, atât interne cât și externe, ar urma să se situeze la aproximativ 5,1 milioane vehicule pentru 2025, susțin analiștii de la firma de cercetare de piață Sanford C. Bernstein.