În timp ce CEO-ul Tesla, Elon Musk, se pregătește să ceară acționarilor un pachet salarial de miliarde de dolari, compania sa auto este „afumată” (întrecută) pe mai toate piețele. Niciunde nu este această urgență mai evidentă decât în Europa, unde BYD, cel mai puternic rival al Tesla, nu dă înapoi.
Tesla rămâne în continuare liderul global al vânzărilor de vehicule electrice (VE), iar cota sa de piață continuă să fie dominantă. Cu toate acestea, încercările de a detrona Tesla, reușite sau nu, spun multe despre direcția în care se îndreaptă industria auto.
Evident, în Europa, clienții de VE se îndreaptă tot mai des către reprezentanțele BYD.
Lovitura Dublă: Marea Britanie și Germania
Gigantul auto chinez, care este acum cel mai mare producător de VE și hibride plug-in la nivel global, a depășit Tesla în Marea Britanie și este la o mică distanță de a face același lucru și în Germania.
Conform raportului Bloomberg:
- Marea Britanie (UK): Producătorul chinez a înmatriculat aproape de șapte ori mai multe mașini noi decât rivalul său american luna trecută. Pe parcursul anului, vânzările BYD au crescut de peste șase ori, în timp ce vânzările Tesla au scăzut cu 4,5%.
- Germania: BYD a înmatriculat de peste patru ori mai multe vehicule decât Tesla în luna octombrie, conform Autorității Federale de Transport Auto. Pe primele zece luni ale anului, BYD este în urma Tesla la o diferență de doar 424 de mașini.
Ascensiunea BYD a fost fulminantă pe ambele piețe. Anul trecut, în Marea Britanie – care a depășit Germania ca fiind cea mai mare piață pentru VE din Europa – Tesla vindea de aproape șase ori mai mult decât BYD. Situația s-a inversat dramatic.
Declinul Tesla și Expansiunea BYD
Vânzările Tesla în Europa au fost în declin de mai bine de un an, pe fondul a doi factori majori:
- Concurență Intensificată: Competiția a devenit acerbă, în special din partea jucătorilor locali, cum ar fi Volkswagen, și acum, în mod agresiv, din partea BYD.
- Reacții Politice: Reacția negativă la politicile de dreapta exprimate vocal de Elon Musk a contribuit, de asemenea, la scăderea încrederii în brand în unele segmente ale pieței europene.
Totuși, nicio companie nu era destinată să dețină singură piața VE. Povestea mai mare aici este expansiunea rapidă a BYD, care include construirea de fabrici locale de mașini și baterii și adaptarea produselor sale la piețele diferite – de exemplu, mașina kei car în Japonia sau break-ul plug-in hibrid (PHEV) Seal pentru Europa. Și, cel mai important, nu dă semne de încetinire.