Piața auto din România, printre cele mai slabe evoluții din Europa în 2025

Da mai departe!

Raportul ACEA cu privire la înmatriculările de mașini noi din Europa arată că România se află, în continuare, printre puținele state cu scăderi ale înmatriculărilor de mașini noi. Prin comparație, în Bulgaria, Croația, Ungaria sau Polonia vânzările cresc.

Conform datelor furnizate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în luna octombrie piața auto din România s-a majorat cu 11,1% până la 12.839 de unități. Din nefericire, această creștere nu a reușit decât să estompeze parțial declinul din întregul an. În perioada ianuarie – octombrie 2025, în România au fot înmatriculate doar 121.609 autoturisme noi, rezultat corespunzător unei scăderi cu 4,3% față de perioada similară din 2024 (127.061 unități).

Cauzat de un program Rabla complet ratat și de o situație economică a țării care a impus potențialilor clienți un comportament de achiziție mult mai cumpătat, rezultatul din primele zece luni ale acestui an este nu doar printre cele mai slabe de pe continent, dar și mult sub performanțele statelor vecine.

Dacă în România înmatriculările de mașini noi s-au redus după primele zece luni cu 4,3%, în Bulgaria, de exemplu, acestea au crescut cu 13,5%. La fel, în Ungaria, piața s-a majorat cu 7,7%, iar Cehia (+6,6%), Croația (+8,2%), Grecia (+4,5%), Polonia (+7,6%) sau Slovenia (+8,3%), au înregistrat și ele creșteri. Din zona Europei Centrale și de Est, doar în Slovacia (-1,2%) și Estonia au fost înregistrate scăderi ale înmatriculărilor de mașini noi.

Dacă ne comparăm cu media Europeană a ritmului de creștere, de 1,9%, este limpede că piața auto din România trece printr-o perioadă nefastă. Ba chiar, țara a ajuns să nu mai reprezinte decât 1,1% din totalul vânzărilor de mașini din Europa.

Datele ACEA mai relevă și că românii sunt printre puținii europeni care evită să cumpere mașini complet electrice. În acest an, în România au fost înmatriculate doar 6.443 astfel de autoturisme, cu 18,9% mai puține decât anul recut. Cauzat de bâlbâielile Ministerului Mediului în privința programului Rabla, acest declin este depășit la nivel european doar de Croația (-42,5%) și Estonia (-31%). În rest, toate statele europene au înregistrat creșteri importante ale înmatriculărilor de mașini 100% electrice.

Aparent, deși statistica e denaturată de raportările defectuoase ale României în privința înmatriculărilor de mașini hibride – este necesar să amintim că țara noastră este singura din Europa care, de ani mulți, nu reușește să facă diferențierea, în statistici, între full hybrid (HEV) și hibride cu încărcare la priză (PHEV) – stăm mult mai bine la acest capitol. Datele ACEA arată că românii au înmatriculat cu 23,7% mai multe astfel de mașini (HEV + PHEV) decât anul trecut. În același timp, înmatriculările de mașini alimentate cu benzină și motorină au scăzut față de anul trecut cu 31,5%, respectiv, 34,6%.

La nivelul întregului continent (UE, Marea Britanie și statele EFTA) au fost înmatriculate în primele zece uni din acest an 11.020.514 autoturisme noi, în creștere cu 1,9% față de perioada similară din 2024. Cele mai puternice piețe auto rămân cele din Germania (2.360.481 unități), Marea Britanie (1.723.120 unități), Franța (1.326.298 unități), Italia (1.293.967 unități) și Spania (951.516 unități).

Related posts