Vestaea bună, Peugeot 208 GTi renaște! Vestea proastă, noua versiune este electrică. Știm deja că toată lumea transformă versiunile de performanță în mașini electrice, asta se întâmplă și cu GTi-urile de la Peugeot.
Peugeot devansează Volkswagen în cursa pentru GTI electric. Deși germanii au dezvăluit un concept în 2023 și de atunci vorbesc despre o versiune de producție, francezii lansează primii pe piață. Ca și până acum, compania cu emblema leului scrie „GTi” cu „i” minuscul, dar ideea rămâne aceeași. Linia propulsată de motoare cu ardere internă s-a încheiat în 2020 cu 308 GTi, iar acum noul E-208 GTi marchează începutul capitolului electric.
Este primul model complet electric de la Peugeot Sport și urmează modelul 508 hibrid de performanță lansat acum câțiva ani. Rămânând o mașină cu tracțiune față, la fel ca orice hot hatch respectabil, E-208 GTi dispune de un motor îmbunătățit care produce 280 de cai putere și 345 Newton-metri (245 pound-feet) de cuplu. Dacă sună familiar, este aceeași putere ca la Abarth 600e.
Aceasta este o creștere semnificativă: cu 124 CP și 85 Nm (63 lb-ft) mai mult decât versiunea standard a hatchback-ului electric subcompact. Puterea electrică suplimentară ajută E-208 GTi să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 5,7 secunde. La viteză maximă, atinge 180 km/h.
Fără surpriză, performanța vine în detrimentul eficienței. Prioritizarea vitezei în detrimentul autonomiei scade valoarea combinată WLTP de la 433 la 350 de kilometri. GTi-ul păstrează bateria standard de 54 kWh și se poate încărca de la 10% la 80% în aproximativ jumătate de oră, folosind un încărcător rapid DC de 100 kW.
Dar GTi este mai mult decât un motor îmbunătățit. Peugeot îl echipează cu o suspensie sport mai rigidă, care coboară garda la sol cu 30 mm (1,1 inci). Ecartamentele față și spate sunt lărgite cu 56 mm (2,2 inci), respectiv 25 mm (1 inch), pentru o postură mai agresivă. Jantele exclusive de 18 inci, care amintesc de jantele din aliaj ale lui 208 GTi, umplu aripile evazate. O vopsea roșie îndrăzneață aduce un omagiu originalului 205 GTi, în timp ce detaliile aerodinamice subtile, cum ar fi o buză spoiler frontală și un difuzor spate cu o lampă de ceață LED integrată, completează aspectul.
Echipamentul de performanță include anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/40/18), un diferențial autoblocant integrat în cutia de viteze și o nouă bară anti-ruliu spate. Discurile frontale mai mari, de 355 mm, cu etriere cu patru pistoane, asigură frânarea. Vrei să dezactivezi toate tehnologiile de asistență a șoferului printr-o singură apăsare? Apasă modul de conducere Sport dedicat.
La interior, E-208 GTi se diferențiază de frații săi mai modesti. Scaunele frontale reproiectate, cu tetiere integrate, aduc un omagiu modelului 205 GTi 1.9, datorită unei dungi centrale roșii, în timp ce modelul scaunului din dreapta amintește de 205 GTi 1.6. Accentele din Alcantara, covorașele personalizate și o emblemă roșie pe volanul compact completează îmbunătățirile cabinei.
E-208 GTi debutează astăzi, în weekendul celor 24 de ore de la Le Mans, și sperăm că este doar începutul pentru mai multe modele cu sigla GTi, chiar dacă sunt electrice. Nu este primul hot hatch electric de pe piață. Exemple relevante includ Abarth 500e, Cupra Born VZ, Mini John Cooper Works Electric, Alpine A290 și mai puțin cunoscutul MG4 XPower. Încă așteptăm ca propriul GTI electric al VW să sosească în sfârșit.