Pericolele unui val de căldură pentru bateria mașinii electrice: „Va coace bateria foarte repede”

Da mai departe!

Vehiculele electrice, excelente pentru combaterea schimbărilor climatice, nu se descurcă bine în condiții de căldură extremă. Este un paradox care este pus în evidență în timp ce lumea întreagă se coace sub valuri de căldură care devin tot mai frecvente și mai intense, scrie Bloomberg.

Per total, temperaturile mari nu sunt neapărat o problemă pentru vehiculele alimentate baterii. Într-un climat cald, un vehicul electric trebuie să lucreze mai mult pentru a menține bateria și pasagerii răcoroși, dar mașina va funcționa foarte bine. La nivel chimic, însă, căldura extremă este asemănătoare cu o boală de inimă pentru bateriile mașinilor electrice sau cu o formă blândă de cancer, cu evoluție lentă.

Acest lucru se datorează faptului că, atunci când temperaturile cresc, ionii din bateria unei mașini se accelerează. Odată ce se întâmplă acest lucru, aceștia au adesea probleme în a se atașa la anod sau catod. Presiunea și viteza pot crea, de asemenea, mici fisuri, care încetinesc reacțiile chimice și fac ca durata de viață a bateriei să fie mai puțin utilă.

Într-o anumită măsură, acest lucru se întâmplă cu orice ciclu de încărcare rapidă. Utilizarea unui Supercharger Tesla va muta ionii mai rapid decât conectarea la o priză de perete, iar căldura generată de încărcarea rapidă este unul dintre motivele pentru care bateriile smartphone-urilor nu sunt mai rapide. Dar, în zilele extrem de călduroase, ionii dintr-o baterie de vehicul electric se mișcă în cerc chiar și atunci când mașina nu se mișcă sau nu este conectată la priză, iar acest lucru poate reduce ireversibil autonomia.

„Cel mai rău caz este cel al unei mașini care stă într-un garaj fără aer condiționat toată vara, fără a fi conectată la priză”, spune Scott Case, cofondator și director executiv al Recurrent, o companie nou înființată care generează rapoarte privind starea de sănătate a bateriei pentru clienții și distribuitorii de vehicule electrice. „Acest lucru va coace bateria foarte repede”. Dacă mașina este conectată la priză, aceasta poate folosi puterea de încărcare pentru a-și menține bateria rece.

Vremea rece are, de asemenea, un impact asupra bateriilor vehiculelor electrice. Cu cât este mai frig, cu atât reacțiile chimice sunt mai lente și cu atât o baterie păstrează mai puțină încărcătură. Dar aceste pierderi sunt pe termen scurt; la primăvară, o baterie care a stat într-o zonă înzăpezită sau răcoroasă își va recăpăta toate funcțiile, în timp ce căldura poate reduce autonomia maximă pe termen nelimitat.

Pe măsură ce adoptarea vehiculelor electrice progresează în tandem cu creșterea temperaturilor, șoferii din întreaga lume vor trebui să se familiarizeze cu cele mai bune practici pentru menținerea duratei de viață a bateriei. În SUA, în special, unele dintre cele mai ridicate niveluri de adoptare a vehiculelor electrice sunt în locuri calde. California, Florida, Texas, Arizona și Georgia găzduiesc 56% dintre mașinile cu baterii din țară, potrivit Departamentului pentru Energie. Din fericire, educația poate neutraliza o mare parte din handicapul natural al căldurii.

„Oriunde pot găsi umbră într-o vară toridă din Texas, încerc să o găsesc”, spune Skyler Williams, un antreprenor din Austin care s-a documentat despre chimia și întreținerea bateriilor înainte de a-și cumpăra Rivian R1S în august anul trecut. „Nu contează dacă voi sta în magazinul alimentar timp de 10 minute sau două ore. Mai bine să fiu în siguranță decât să-mi pară rău.”

Williams urmează și alte reguli bune de bază: încarcă la stațiile rapide doar atunci când trebuie, își lasă întotdeauna mașina conectată la priză când este parcată în garaj, rareori încarcă bateria peste 80% și folosește aplicația Rivian pentru a deschide geamurile dacă este departe de mașină într-o zi călduroasă. După aproape un an, mașina sa nu a pierdut nicio autonomie, ceea ce este de bun augur pentru valoarea de revânzare.

Starea de sănătate a bateriei devine rapid următorul parametru critic pe piața vehiculelor electrice, ceea ce a determinat o grabă de cuantificare la nivel granular. Stephanie Valdez Streaty, director de planificare strategică la Cox Automotive Inc., spune că patru din cinci cumpărători de vehicule electrice iau în considerare longevitatea bateriei atunci când cumpără, acesta fiind unul dintre motivele pentru care echipa sa pregătește un scor proprietar pentru a o măsura.

„Suntem încă în plin proces de cercetare și dezvoltare în acest sens, dar aceasta este viziunea”, spune ea. „A avea opțiunea de a cumpăra un vehicul electric de ocazie este atât de important, iar transparența privind sănătatea bateriei va fi esențială.”

Recurrent, între timp, este cu un pas înainte. De trei ori pe zi, compania analizează datele bateriilor de la peste 17.000 de vehicule electrice înscrise la serviciul său. Cu ajutorul acestor date, Recurrent poate atribui rapid un punctaj unui anumit vehicul electric, analizând autonomia estimată, starea de încărcare și kilometrajul. În cazul în care sistemul său este capabil să capteze o mașină în timp ce se încarcă, este și mai bine.

De exemplu, un vehicul electric care a trecut prin câteva veri texane poate obține un scor mai mic decât același model cu același kilometraj într-un climat temperat. În schimb, un șofer texan care a luat toate măsurile de precauție corecte pentru vehiculul său electric ar putea obține un scor Recurrent mai mare decât o mașină echivalentă dintr-un climat mai răcoros, care este condusă în mod obișnuit până la gol și apoi reîncărcată la maxim, practici care sporesc uzura unei baterii litiu-ion.

„Producătorii concurează pe trei axe: autonomia totală, viteza de încărcare și costul”, spune Case. „Vor fi trași la răspundere pentru o a patra axă, și anume ”Cât timp vor dura aceste lucruri?””.

Autoritățile de reglementare din California analizează deja o propunere care ar impune ca pe fiecare vehicul electric aflat în vânzare să fie indicată starea de sănătate a bateriei. Până în prezent, unii dintre cei mai buni clienți ai Recurrent sunt dealeri din zone cu climă caldă, unde diferența poate fi foarte mare între autonomia reală și autonomia oficială, „certificată”, așa cum este definită de Agenția pentru Protecția Mediului din SUA.

„Certificatele de autonomie EPA sunt greșite din prima zi, deoarece nu țin cont de variațiile de temperatură”, spune Scott. „Aceasta este o tranziție uriașă pe care toată lumea trebuie să o vadă.”

Related posts