Un nou raport indică faptul că cele două companii iau în considerare o alianță pentru producția de automobile și sisteme de propulsie în America de Nord. Honda și Nissan poartă discuții pentru a colabora în SUA. Ambele companii au fost afectate negativ de strategia tarifară a Președintelui Trump.
Se pare că Honda și Nissan pur și simplu nu pot renunța una la cealaltă. La câteva luni după ce au anulat discuțiile privind o fuziune, al doilea și al treilea cel mai mare producător auto din Japonia reîncep să se apropie, de data aceasta în legătură cu planurile de a colabora pentru dezvoltarea de mașini și sisteme de propulsie destinate pieței din SUA.
Noul CEO al Nissan, Ivan Espinosa (născut în Mexic), afirmă că scopul nu este o nouă rundă de „întâlniri corporative rapide” care ar putea duce la o căsătorie permanentă, ci ceva mai flexibil.
„Discutăm despre cum putem colabora în SUA,” a spus el, sugerând că pe masă se află proiecte comune de dezvoltare de produse și sisteme de propulsie partajate.
Espinosa a descris discuțiile ca fiind „foarte constructive, foarte pozitive”, declarând pentru Nikkei Asia că echipe de la ambii producători auto, inclusiv managementul de vârf, se întâlnesc regulat.
Cu toate acestea, CEO-ul, care a preluat funcția în aprilie după plecarea lui Makoto Uchida, s-a grăbit să oprească speculațiile privind o fuziune reînviată. „Nu discutăm despre integrare sau legături de capital,” a subliniat el.
Tarifele Împing Ambele Mărci Să Regândească Strategia
Există totuși o motivație puternică pentru a lucra împreună, inclusiv în domeniul dezvoltării de software. SUA rămâne un teren de luptă dificil, mai ales după ce Washingtonul a decis să majoreze tarifele la importurile de mașini japoneze.
Rata a scăzut de la 27,5% la 15% în septembrie ca urmare a unui nou acord comercial, dar acest nivel este încă mult peste cel de 2,5% din perioada de dinaintea războiului comercial. Nissan se așteaptă ca noile tarife să șteargă aproximativ 275 de miliarde de yeni (1,8 miliarde de dolari) din profiturile sale în acest an fiscal, în timp ce Honda se pregătește pentru un impact de 385 de miliarde de yeni (54,2 miliarde de dolari).
Punerea în comun a resurselor la nivel global ar putea ajuta ambele mărci să rămână competitive, pe măsură ce piața americană își temperează entuziasmul pentru vehiculele electrice pure, iar producătorii chinezi precum BYD își consolidează prezența în alte teritorii cu prețuri agresive.
„Partea bună este că ambele companii au o acoperire foarte bună în SUA – producție, rețea de aprovizionare, inginerie,” a menționat Espinosa. „Avem multe opțiuni de explorat.”
Un Parteneriat Care Ar Putea Depăși Software-ul
Cele două companii au semnat deja un parteneriat în august 2024 axat pe inteligență pentru vehicule și electrificare, dar această nouă rundă de discuții ar putea merge mai departe, ducând potențial la platforme co-dezvoltate sau la sisteme de propulsie partajate, construite pe teritoriul american.
Espinosa nu a menționat în mod specific perspectiva ca Nissan să construiască mașini în fabricile Honda din America de Nord, deși aceasta este o posibilitate.
Între timp, Nissan își continuă planul de redresare „Re:Nissan”, care include reducerea a 20.000 de locuri de muncă și subțierea numărului de fabrici globale de la 17 la 10 până în 2028.
În ciuda unei pierderi de 221,9 miliarde de yeni (31,2 miliarde de dolari) înregistrate la începutul acestui an, Espinosa insistă că brandul rămâne flexibil: „Lumea se schimbă foarte repede. Suntem deschiși la orice fel de colaborare, atâta timp cât aduce valoare Nissan și acționarilor săi.”