De ce producătorii europeni de automobile se luptă pe piața vehiculelor electrice? Cum reușește BMW să sfideze trendul

Da mai departe!

Producătorii auto europeni se confruntă cu dificultăți pe piața globală a vehiculelor electrice, mărci-cheie precum Stellantis, Mercedes și Volkswagen pierzând teren în fața concurenților. Costurile ridicate și numărul limitat de modele noi frânează creșterea, BMW fiind o excepție rară printre mărcile europene, scrie Euronews.

Vânzările de vehicule electrice în iulie 2024 au totalizat 853.000 la nivel global, în creștere cu doar 6 % față de anul precedent, o performanță slabă care evidențiază o cerere mai slabă decât se aștepta pentru modelele alimentate cu baterii și ridică îndoieli cu privire la capacitatea sectorului de a-și susține ritmul de creștere.

Ceea ce este și mai îngrijorător este performanța scăzută a producătorilor auto europeni, mai multe mărci-cheie, precum Stellantis, Volkswagen și Mercedes-Benz, înregistrând pierderi semnificative ale cotei de piață, conform celui mai recent raport EV Tracker al Bank of America.

În schimb, vânzările de vehicule electrice hibride plug-in au crescut cu 58% de la an la an, în principal datorită cererii puternice din China.

Această reorientare către hibrizii plug-in poate reflecta îngrijorarea consumatorilor cu privire la limitele de autonomie ale vehiculelor complet electrice și la costul total de proprietate mai ridicat asociat modelelor electrice cu baterie, în special în Europa.

Constructorii auto europeni se străduiesc să țină pasul pe piața globală a vehiculelor electrice

Producătorii auto europeni se luptă să țină pasul cu concurența, în special pe segmentul vehiculelor electrice cu baterii, după cum arată datele Bank of America.

Cota de piață a Stellantis a scăzut la 2,7% în iulie, un declin accentuat de la 3,6% în al doilea trimestru din 2023 și 4,0% cu un an înainte.

Cota de piață a Volkswagen Group a scăzut la 6,6%, de la 7,5% în al doilea trimestru din 2023, în timp ce Mercedes-Benz, în mod tradițional lider în segmentul de lux, și-a văzut cota de piață scăzând la doar 1,9%, de la 2,5% cu un an înainte.

„Vânzările de vehicule electrice în Germania suferă în prezent de pe urma unei baze de comparație foarte ridicate din urmă cu un an, când subvențiile la achiziție pentru mașinile de serviciu au expirat în septembrie 2023”, au remarcat analiștii Bank of America.

Piața globală a vehiculelor electrice continuă să crească, însă performanțele slabe ale producătorilor auto europeni și creșterea vehiculelor electrice hibride plug-in indică faptul că tranziția către vehiculele complet electrice ar putea dura mai mult decât se aștepta.

BMW sfidează tendința

În ciuda provocărilor mai ample cu care se confruntă producătorii auto europeni, BMW a reușit să contracareze tendința, raportând o creștere semnificativă a cotei sale de piață pentru vehiculele electrice cu baterie.

Vânzările de vehicule electrice ale BMW au urcat cu 40% de la an la an în iulie 2024, ridicând cota sa de piață la 4,6%, față de 3,7% în al doilea trimestru din 2023.

„I4 și iX1 continuă să se vândă foarte bine, iar recent lansatul i5 contribuie semnificativ la rata anuală de creștere”, au scris analiștii.

Spre deosebire de mulți dintre concurenții săi, decizia BMW de a prioritiza vehiculele electrice cu baterie în detrimentul hibrizilor plug-in pare să dea roade.

BYD depășește Tesla, dar trece la hibrid plug-in

Producătorul auto chinez BYD și-a majorat cota de piață de la 14,7% în al doilea trimestru din 2023 la 17,2% în iulie 2024, consolidându-și poziția de lider mondial al vehiculelor electrice și detronând Tesla.

Cu toate acestea, în timp ce vânzările de vehicule electrice cu baterie ale BYD în China au scăzut cu 7%, vânzările sale globale de vehicule hibride plug-in au crescut cu un procent impresionant de 62% de la an la an.

Cota de piață globală a vehiculelor electrice cu baterii ale Tesla a scăzut la 14,0%, de la 19,4% în al doilea trimestru din 2023. Declinul a fost deosebit de pronunțat în Europa, unde vânzările de vehicule electrice Tesla au scăzut cu 5% în iulie.

Această scădere este parțial atribuită prețurilor mai mari pentru Model 3, determinate de tarifele de import pentru vehiculele fabricate în China.

Potrivit Bank of America, unul dintre principalele motive pentru creșterea lentă a vehiculelor electrice cu baterii în Europa este costul total de proprietate mai ridicat comparativ cu vehiculele cu motor cu combustie internă.

Deși vehiculele electrice cu baterii oferă, în general, costuri de funcționare mai mici, prețurile de achiziție ridicate și deprecierea semnificativă au descurajat adoptarea pe scară mai largă.

În Germania, care servește drept indicator-cheie pentru piața europeană, prețurile vehiculelor electrice cu baterii rămân cu aproximativ 20% mai mari decât cele ale omologilor lor cu motor cu ardere internă, chiar și după luarea în considerare a subvențiilor și reducerilor.

Analiștii au observat că consumatorii europeni ezită să facă trecerea la vehiculele electrice cu baterii din cauza costurilor inițiale ridicate și a preocupărilor legate de valorile reziduale.

„Prețurile vehiculelor electrice cu baterie trebuie să scadă pentru a declanșa un boom al vânzărilor, indiferent de reglementări”, au remarcat analiștii Bank of America.

Perspective: Previziunile privind vânzările de vehicule electrice în Europa au fost revizuite în scădere

Privind în perspectivă, Bank of America și-a revizuit în scădere prognoza privind vânzările europene de vehicule electrice cu baterii, preconizând o scădere de 2% de la an la an în 2024.

Obiectivele ambițioase ale Uniunii Europene în materie de emisii, inclusiv interzicerea completă a vânzărilor de vehicule noi cu motor cu combustie internă până în 2035, vor influența profund viitorul pieței auto.

În timp ce presiunile de reglementare, în special în ceea ce privește emisiile de dioxid de carbon, vor continua să împingă producătorii auto către electrificare, costul total de proprietate mai ridicat asociat vehiculelor electrice cu baterie rămâne un obstacol semnificativ în calea adoptării pe scară largă în Europa.

Related posts