Brandurile auto din China intră încet, dar sigur, pe piața auto din Europa. Unele mărci, precum BYD și Xpeng au crescut cu peste 100% într-un an. Însă altele, cum ar fi Nio, care anunță că folosește și sistemul de schimbare a bateriilor, nu și-au găsit încă locul pe piață.
BYD a vândut un total de 70.500 de unități în prima jumătate a anului 2025, depășind deja totalul de aproximativ 57.000 de unități vândute în Europa pe întreg anul 2024. În mod similar, Xpeng a vândut deja 8.400 de unități în Europa, depășind totalul de 8.100 de unități vândute pe parcursul întregului an 2024. Aproximativ 5.500 dintre vânzările Xpeng provin de la modelul Xpeng G6, de dimensiunea unui Tesla Model Y.
În timp ce piața vehiculelor electrice din America este în plin haos (și, sincer, întreaga industrie auto la fel), poate fi frustrant să vezi că piețele globale se bucură de o selecție tot mai bogată de vehicule electrice cu prețuri și dimensiuni rezonabile. Un exemplu concret: în Europa, se pare că lucrurile au evoluat mult. Producătorii europeni încep să-și dea seama cum să creeze un vehicul electric dezirabil, iar mașini precum Renault 4 și 5 sunt lăudate de critici. Dar sunt obligați să facă asta, deoarece vehiculele electrice chinezești pătrund tot mai adânc pe piețele europene.
Chiar pătrund foarte adânc. Am primit recent niște cifre de vânzări de la firma de analiză JATO Dynamics, iar acestea arată că mărcile chinezești înregistrează o creștere semnificativă în Europa. Unele mărci au înregistrat o creștere a vânzărilor de 100% față de 2024.
MG a condus detașat în prima jumătate a anului, cu aproximativ 151.600 de unități vândute; este liderul vânzărilor dintre toate mărcile auto chinezești în Europa. Totuși, trebuie ținut cont că MG vinde atât vehicule electrice, cât și PHEV-uri și mașini cu motoare termice — hatchback-ul subcompact MG 3 este disponibil atât în versiune hibridă, cât și cu motor termic.
Dar și gigantul chinez BYD este un nume de referință. Marca a vândut aproximativ 70.500 de unități doar în prima jumătate a anului, depășind deja totalul de exporturi către UE din 2024, de circa 57.000 de unități. Același lucru este valabil și pentru Xpeng: deși a vândut doar aproximativ 8.400 de unități în Europa în primul semestru, această cifră depășește deja cele 8.100 de unități vândute în toată Europa pe parcursul anului 2024. Aceste numere reprezintă o creștere de 200% față de anul trecut și se așteaptă să crească și mai mult.
Succesul atât al Xpeng, cât și al BYD, este probabil determinat de lansările agresive de noi produse. De anul trecut, BYD a introdus cel puțin trei noi modele, dintre care două (Dolphin Surf, Atto 2) concurează în segmentul de buget. Crossover-ul BYD Seal U PHEV s-a situat la egalitate cu Volkswagen Tiguan ca cel mai bine vândut crossover PHEV din Europa. Asta e o realizare destul de importantă.
Similar, Xpeng a trecut de la a oferi sedanul P7 în doar câteva țări europene la a adăuga SUV-ul mare G9 și crossover-ul G6 (de dimensiunea unui Model Y) la sfârșitul anului 2024. Cea mai mare parte a creșterii vânzărilor Xpeng provine din cererea pentru Xpeng G6.
Din păcate, Nio se află în coada clasamentului de vânzări, cu doar 370 de unități vândute pe întregul continent european. Este o situație proastă, dar bănuiesc că dimensiunile mari și prețurile ridicate ale gamei de modele de lux Nio nu rezonează cu clienții europeni, care preferă să aleagă un BMW, Audi sau Mercedes pe care deja le cunosc. Poate că lucrurile se vor îmbunătăți pentru marcă atunci când Firefly va fi lansat mai târziu în acest an.
Pe măsură ce aceste mărci chinezești cresc, producătorii europeni consacrați abia au început să piardă cotă de piață. Stellantis a trecut de la 16.7% din piața europeană la 15.3% într-un an. Toate mărcile chinezești combinate ocupă aproape la fel de multă cotă de piață ca întregul Mercedes-Benz.
Pot înțelege de ce aceste cifre reprezintă o criză existențială pentru mărcile auto din China. Aceste cifre de vânzări demonstrează că mașinile chinezești au, într-adevăr, un anumit farmec în afara Chinei. De asemenea, aceste mărci nu plănuiesc să-și oprească „cucerirea” piețelor globale, deoarece majoritatea au planuri de a introduce noi modele, mai ieftine și mai potrivite pentru segmente de preț mai mici. Și au dovedit că sunt mult mai rapide în a lansa noi modele. Producătorii auto tradiționali ar face bine să fie vigilenți, deoarece clienții cumpără, într-adevăr, mașini chinezești.