Schimbarea de la Tesla la mașini Diesel ar putea fi cea mai amuzantă răsturnare de situație din 2025. Se pare că o gamă de modele învechită și înclinațiile politice ale lui Elon Musk sunt factori decisivi care contribuie la această schimbare.
Nu cu mult timp în urmă, producătorii auto tradiționali se chinuiau să țină pasul cu Tesla, pe măsură ce tot mai mulți cumpărători renunțau la mașinile lor pe benzină pentru gama electrică a brandului californian. Acum, situația pare să se schimbe. Date recente arată că loialitatea față de brandul Tesla a scăzut vizibil, iar un număr tot mai mare de proprietari nu doar că se îndreaptă către mărci concurente, ci, în unele cazuri, renunță cu totul la mașinile electrice în favoarea camioanelor diesel de la producători precum Chevrolet și Ford.
Un nou studiu realizat de S&P Global arată că în al doilea trimestru al anului 2025, loialitatea față de marca Tesla în SUA a scăzut cu 9,4% față de anul precedent, ajungând la 58,1%. Această cifră plasează compania în spatele Ford (59,6%), dar rămâne totuși în fața Chevrolet (58%), Toyota (57,3%), Honda (54,9%) și Mercedes-Benz (54,2%).
Modele învechite și probleme de imagine
Potrivit S&P Global, ratele de loialitate la Tesla au început să scadă la începutul acestui an, în parte din cauza gamei sale de modele învechită și a dependenței de doar două vehicule cu volum mare de vânzări, Model 3 și Model Y. Ambele au primit actualizări, dar bazele lor datează de acum câțiva ani. Fără adăugiri noi, cumpărătorii sunt din ce în ce mai atrași de mărcile rivale care oferă o varietate mai mare de opțiuni. În plus, înclinațiile politice ale șefului Elon Musk continuă să îndepărteze mulți proprietari.
Analiștii subliniază că scăderea loialității față de Tesla nu este pur și simplu o respingere a mașinilor electrice, ci mai degrabă o reflectare a faptului că cumpărătorii migrează către mărci care oferă o gamă mai diversificată de modele și opțiuni de echipare. BMW, Mercedes-Benz și Toyota se numără printre cei mai mari câștigători atunci când cumpărătorii de sedanuri și SUV-uri de la Tesla trec la alte mărci, fapt care subliniază varietatea limitată a brandului.
Schimbarea la alte tipuri de combustibil, inclusiv diesel
Dintre cei care au renunțat la Tesla, 68,9% au ales un alt vehicul electric ca următoarea lor mașină în prima jumătate a acestui an, o scădere față de vârful de peste 70% atins în 2023. Restul de 31,1% au schimbat tipul de combustibil, 28,2% trecând la hibrizi și 2,9% optând în mod surprinzător pentru diesel, o alegere neobișnuită pentru foștii șoferi de mașini electrice.
Alte constatări interesante ale studiului arată că, atunci când foștii proprietari de Tesla au trecut la Chevrolet, 55% s-au întors la mașini pe benzină, 37% au ales un alt vehicul electric și aproape 8% au ajuns, într-un fel, la mașini diesel, conform publicației Autonews. Raportul nu explică această ultimă categorie, deși e ușor de imaginat că mulți, dacă nu toți, sunt proprietari nemulțumiți de Cybertruck care au trecut la Chevy Silverados cu motor diesel.
Avantajul Tesla față de Ford s-a redus, de asemenea, raportul său de cucerire a clienților (conquest ratio) scăzând la 1.9-1 de la 2.4-1 cu un an în urmă. Dintre cei care au trecut la Ford, jumătate au cumpărat modele pe benzină, 29% au rămas la mașini electrice, 13% au optat pentru hibrizi și 5% au decis că diesel-ul este răspunsul. Nici BMW nu arată mult mai bine pentru Tesla: 47% dintre cei care au schimbat au ales benzină, 42% au trecut la electric și 11% s-au mulțumit cu hibrizi.

Loialitatea față de mașinile electrice pierde teren
În general, loialitatea față de vehiculele electrice a scăzut la 58,7% în 2025, de la aproape 68% cu doi ani în urmă, indicând o încetinire mai largă a achizițiilor repetate de mașini electrice. Modelele tradiționale cu motor cu ardere internă încă dețin cea mai mare loialitate, de aproximativ 84%, deși această cifră scade treptat. Hibrizii câștigă teren, dar continuă să se situeze în spatele mașinilor cu motoare termice și a celor electrice.
În schimb, loialitatea se consolidează în rândul cumpărătorilor altor mărci de mașini electrice. Loialitatea față de tipul de combustibil pentru vehiculele electrice non-Tesla a urcat la 46,4%, de la aproximativ 45% în 2020, sugerând că utilizatorii din afara ecosistemului Tesla sunt mai hotărâți să rămână la vehicule electrice. De asemenea, loialitatea generală față de brandurile de mașini electrice s-a îmbunătățit, crescând la 43,5% față de aproximativ 40% în 2021, ajutată de un val de modele mai competitive și mai atractive.
Chiar și cu aceste pierderi de clienți, Tesla continuă să atragă un număr semnificativ de noi cumpărători. În al doilea trimestru, a atras de două ori mai mulți șoferi de Chevrolet decât a atras Chevrolet șoferi de Tesla. Cu toate acestea, acest raport este în scădere bruscă față de 4-1, cât fusese cu doar un an în urmă.
Diferența este și mai evidentă în cazul BMW. Raportul de cucerire a clienților al Tesla (conquest-to-defection ratio) față de brandul german era de aproximativ 9-1. Astăzi, cu o gamă mult mai largă de modele electrice oferite de BMW, această cifră a scăzut la doar 1.5-1.
Preferințele sunt mai importante decât prețul
Un detaliu crucial iese în evidență: prețul nu este factorul decisiv. Datele arată că majoritatea familiilor care renunță la Tesla cumpără vehicule în intervalul de preț de 60.000 până la 75.000 de dolari, ceea ce indică faptul că tendința are mai mult de-a face cu preferințele și cu varietatea produselor decât cu dorința de a economisi bani.
„Loialitatea față de marca Tesla este încă puternică, dar nu mai este implicită”, a declarat S&P Global. „Într-o piață a mașinilor electrice mai competitivă și mai bogată în tipuri de caroserie, chiar și liderii de categorie sunt supuși unor standarde mai înalte.”
