China Oprește Scutirea Totală de Taxe pentru EV-uri din 2026, finalul de an aduce cumpărătorii la showroom-uri

Da mai departe!

O schimbare semnificativă în politica fiscală chineză privind vehiculele cu energie nouă (NEV) declanșează unul dintre cele mai mari valuri de achiziții auto ale anului. Odată cu încheierea scutirii complete de la taxa de achiziție pe 31 decembrie 2025, showroom-urile din China raportează volume record de comenzi, înaintea implementării noii politici, conform Sina Finance.

Potrivit China Central Television, începând cu 1 ianuarie 2026, vehiculele NEV vor trece de la o scutire totală la o scutire de 50% de la taxa de achiziție. În prezent, vehiculele NEV de pasageri eligibile beneficiază de o scutire de taxă de până la 30.000 de yuani (aproximativ 4.200 USD). Conform noii reguli, valabile până în 2027, această cifră va fi redusă la jumătate, la o deducere maximă de 15.000 de yuani (aproximativ 2.100 USD).

Goana După Scutire: Vânzările la Dealeri Cresc cu 60%

Analiștii din industrie remarcă faptul că momentul ales pentru această modificare, care coincide cu sezonul tradițional de vânzări de sfârșit de an, a generat o viteză de cumpărare accentuată înainte de intrarea în vigoare a noii politici. Unii dealeri raportează că volumele de comenzi au crescut cu aproape 60% comparativ cu nivelurile lunare obișnuite. Consumatorii sunt dornici să finalizeze achizițiile pentru a beneficia de scutirea totală de taxe de 4.200 USD înainte de termenul limită.

Semnalul Industrial al Beijingului: Calitate, Nu Doar Preț

Oficialii din cadrul Asociației Dealerilor Auto din China (China Automobile Dealers Association) susțin că ajustarea politicii nu este doar o schimbare fiscală, ci un semnal industrial deliberat. Prin înăsprirea standardelor de eligibilitate, Beijingul urmărește să orienteze piața NEV de la o „competiție bazată pe preț” către o „competiție bazată pe valoare” și inovație tehnologică.

În acest sens, în octombrie 2025, Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației, Ministerul Finanțelor și Administrația Fiscală de Stat din China au ridicat în comun ștacheta pentru ca vehiculele să se califice pentru scutirea de taxe. De exemplu, mașinile de pasageri hibride plug-in și cele cu autonomie extinsă trebuie să atingă acum o autonomie pur electrică echivalentă de cel puțin 100 km, un nivel conceput pentru a elimina de pe listă modelele cu specificații inferioare.

Garanțiile Constructorilor și Efectul „Ianuari Fără Vânzări”

Pentru a amortiza șocul tranziției, mulți producători auto au lansat programe de „garanție a diferenței de taxă” pentru clienții care blochează achizițiile înainte de sfârșitul lunii noiembrie 2025, dar a căror livrare ar putea avea loc în 2026. Prin aceste programe, producătorii se angajează să acopere diferența de beneficiu fiscal (cei 15.000 de yuani pierduți) pentru a menține cererea ridicată.

Analiștii estimează că noul cadru va genera două efecte distincte: un vârf de vânzări pe termen scurt în T4 2025, urmat de o potențială încetinire la începutul anului 2026, odată ce beneficiul redus intră în vigoare.

Cu o penetrare a vehiculelor electrice care depășește deja 45% din totalul vânzărilor de mașini noi, o creștere viitoare a pieței chineze va depinde mai mult de inovația tehnologică și de atractivitatea modelului, decât de stimulentele fiscale singure. Politica de reducere la jumătate a taxei marchează o nouă fază, vizând sustenabilitatea, calitatea și reducerea dependenței de subvenții pe cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, după ce scutirile complete de taxe au alimentat adopția rapidă a EV-urilor din 2014.

Related posts