Raportul companiei de consultanță și cercetări de piață JATO Dynamics pentru prima jumătate a lui 2025 arată că mărcile chineze prezente pe piața europeană au depășit, pentru prima dată într-un semestru, 5% din totalul mașinilor noi comercializate în cele 28 de state analizate.
Mai exact, în iunie, mărcile din China au comercializat în Europa 80.883 de mașini noi, în creștere cu nu mai puțin de 63% față de a șasea lună sin anul anterior. Astfel, cota de piață a atins 5,7%, cu 2,3 puncte procentuale mai mult decât în iunie 2024.
În primul semestru, aceleași mărci au reușit să comercializeze 347.135 de unități, adică 5,1% din totalul mașinilor noi înmatriculate în Europa. Această cotă de piață este cu 2,4 puncte procentuale mai mare decât cea din perioada ianuarie – iunie 2024.
„Odată cu scăderea pieței auto europene, concurența s-a intensificat în detrimentul producătorilor auto europeni, japonezi, coreeni și americani. În schimb, cota de piață a mărcilor auto chineze în prima jumătate a anului 2025 aproape s-a dublat față de perioada corespunzătoare din 2024”, notează analiștii JATO Dynamics.
Cinci producători auto sunt responsabili de această creștere rapidă – BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor și Xpeng. BYD, care a adoptat o strategie de prețuri deosebit de agresivă, a înregistrat 70.500 de unități înmatriculate în prima jumătate a anului 2025, valoare corespunzătoare unei creșteri cu 311% față de aceeași perioadă a anului precedent. Numai în luna iunie, BYD a înregistrat 15.565 de unități, intrând în topul celor mai vândute 25 de mărci și depășind Suzuki, Mini și Jeep. BYD Seal U a fost, alături de Volkswagen Tiguan, cel mai vândut PHEV din Europa în luna iunie și al treilea în prima jumătate a anului.
Mărcile Jaecoo și Omoda, ambele aparținând grupului Chery, au înregistrat, de asemenea, progrese substanțiale, deși acest lucru nu s-a datorat gamei lor de vehicule electrice. SUV-urile hibride plug-in au reprezentat 29% din înmatriculările lunare combinate în iunie, în timp ce modelele tradiționale cu motor cu ardere internă au reprezentat aproape două treimi (63%) din total. Jaecoo 7 a fost al nouălea cel mai bine vândut PHEV din Europa în iunie.
Leapmotor a înregistrat peste 8.300 de unități numai în luna iunie, în mare parte datorită popularității modelului său urban T03 și a SUV-ului C10. Între timp, Xpeng s-a impus ca cel mai de succes brand chinez de mașini premium din Europa în 2025, cu 8.338 de unități înregistrate în prima jumătate a anului. Creșterea sa a fost determinată de cererea puternică pentru SUV-ul G6, care a acoperit 5.615 dintre înmatriculările mărcii.
Prin mărci chineze, JATO Dynamics înțelege acele branduri venite de pe piața chineză, precum Aiways, BAIC, Beijing, Bestune, BYD, Chery, Cirelli, DFSK, Dongfeng, DR Automobiles, Ebro, Elaris, EMC, Exeed, Firefly, Forthing, Geely, GWM, Hongqi, ICH-X, JAC, Jaecoo, Leapmotor, Livan, Lynk & Co, Maxus, MG, NIO, Omoda, Seres, Skywell, Sportequipe, SWM, Tiger, Voyah, Xpeng și Zeekr, dar nu și pe cele occidentale deținute de companii din China. Acestea dețin și ele încă 3% din piața auto europeană.
Și, în timp ce chinezii câștigă teren, unii dintre cei mai mari jucători din industrie au cedat cote de piață. Grupul Stellantis a înregistrat cea mai mare scădere în primele șase luni ale anului, cota sa de piață reducându-se de la 16,7% la 15,3% în prima jumătate a anului.
„Problemele Stellantis sunt rezultatul a doi factori – eșecul unora dintre mărcile sale de a lansa noi modele și concentrarea crescândă asupra vehiculelor complet electrice (BEV), de obicei mai scumpe decât modelele echivalente cu motor cu combustie internă (ICE) pe piața autovehiculelor noi”, consideră Felipe Munoz, analist global al JATO Dynamics.
Americanii de la Tesla au înregistrat a doua cea mai mare scădere a cotei de piață în primul semestru din 2025, de la 2,4% la 1,6%. Drept urmare, Tesla și-a pierdut locul în clasamentul celor mai puternice grupuri auto de pe piața europeană în favoarea chinezilor de la SAIC Motor, compania care deține marca MG.
Clasamentul mărcilor prezente pe piața europeană este condus de Volkswagen (135.427 de unități în primul semestru), brand urmat de Tesla (109.262 de unități), BMW (94.658 de unități), Audi (74.561 de unități) și Skoda (71.789 de unități). Marca din China aflată cel mai sus în acest clasament este BYD (41.270 de unități), care ocupă locul 12, MG se află pe poziția a 18-a, iar Xpeng pe 25.
Raportul JATO Dynamics include rezultate din 28 de state europene: Austria, Belgia, Croația, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Elveția și Regatul Unit. Cifrele pentru Slovenia sunt estimative.