Avtovaz, partenerul rus al Renault, a anunţat joi că va construi automobilele mărcii Lada fără componente străine, în timp ce autorităţile ruse analizează viitorul producătorului auto de la Moscova după retragerea din ţară a grupului francez, transmite Reuters.
Acţiunile producătorului francez de automobile au scăzut cu 2% joi, după ce a devenit cea mai recentă companie internaţională care s-a distanţat de partenerii ruşi în urma invaziei ruse în Ucraina.
Producătorul de automobile occidental cu cea mai mare expunere pe piaţa rusă a declarat miercuri că ia în considerare un impact non-cash de 2,2 miliarde de euro în prima jumătate a anului ca urmare a anulării activelor din Rusia.
Suma este echivalentul a o treime din valoarea sa actuală de piaţă. Investitorii au şters 40% din capitalizarea de piaţă a Renault în ultima lună.
Renault nu a oferit detalii despre cum va gestiona o retragere de pe a doua sa piaţă ca mărime, urmând să fie una dintre cele peste 400 de companii care se vor retrage, lăsând în urmă active în valoare de miliarde de dolari.
Însă Ministerul rus al Industriei şi Comerţului a declarat joi că sunt în desfăşurare discuţii pentru a decide ce să facă cu fabrica producătorului auto din Moscova, fiind posibil să ofere unul dintre primele exemple a ceea ce intenţionează guvernul să facă cu activele occidentale.
Kremlinul a sugerat că ar putea naţionaliza activele firmelor străine care părăsesc ţara.
O decizie cu privire la utilizarea viitoare a fabricii era aşteptată până la sfârşitul săptămânii viitoare.
Între timp, Avtovaz, la care Renault deţine o participaţie de control şi produce mărcile de automobile Lada şi Renault, a declarat joi că va produce noi modele fără a se baza pe componente importate şi că va lucra pentru a-şi reconstrui lanţurile de aprovizionare.
Compania rusă importă aproximativ 20% din piesele şi materiile sale prime.
În urmă cu un deceniu, marii producători de automobile vedeau în Rusia o piaţă în creştere promiţătoare, cu potenţialul de a fi printre cele mai mari 10 ţări care cumpără vehicule din lume.
Cele mai recente sancţiuni şi măsurile anterioare impuse după anexarea Crimeei de către Rusia în 2014 au pus capăt acestui vis.
O parte semnificativă a strategiei de redresare a Renault s-a bazat pe fuzionarea mărcii sale low-cost Dacia şi Lada într-o singură unitate de afaceri.
Vehiculele Lada urmau să fie construite folosind platforma vehiculului Dacia. Lada a făcut, de asemenea, parte din planul de reducere a costurilor Renault şi din impulsul său major pentru maşinile de familie mici.
O sursă apropiată Renault a declarat că marca sa low-cost Dacia va rămâne profitabilă chiar şi fără economiile de scară ale mărcii Lada.
Producătorul german de automobile premium Mercedes-Benz a declarat luna aceasta că deţine active de 2 miliarde de euro care ar putea fi ameninţate de propunerile Rusiei de naţionalizare a proprietăţilor companiilor străine care părăsesc ţara din cauza invaziei Ucrainei.
Renault a spus că îşi va evalua acum şi opţiunile în ceea ce priveşte pachetul majoritar de acţiuni la Avtovaz, producătorul auto nr. 1 al Rusiei.
”Credem că această mişcare strategică va îndrepta atenţia investitorilor către operaţiunile de bază ale Renault, care au fost în mare măsură restructurate în ultimii ani”, au spus analiştii JP Morgan într-o notă.
Analiştii Credit Suisse au spus că o ieşire din Rusia pentru Renault ar fi o opţiune mai bună decât o abordare de tipul ”aşteptaţi şi vedeţi”, chiar dacă are un cost pentru companie.
Statul francez, care deţine o participaţie de 15% în Renault, nu a forţat decizia de a suspenda operaţiunile sale la Moscova, a declarat joi un purtător de cuvânt al guvernului. Dar, potrivit unei surse apropiate subiectului, cei doi reprezentanţi ai săi din consiliul de administraţie au susţinut poziţia.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a acuzat miercuri Renault că finanţează războiul pe care Moscova îl numeşte ”o operaţiune militară specială”. Mai târziu, ministrul de Externe a salutat decizia Renault.