Una dintre paradigmele industriei auto, sistemul de turnare și asamblare a componentelor de caroserie, începe să se destrame odată cu adoptarea sistemului inovat de Tesla, prin care piesele de caroserie sunt din ce în ce mai mari.
Caroseria unui automobil este formată din multe componente turnate sau ambutisate, apoi sudate împreună de roboți sau, în uzinele mai sărace, de muncitori. Acest sistem are la origine atât capacitățile limitate ale mașinăriilor de turnare, cât și necesitatea de înlocuire facilă în caz de accidente și defecțiuni.
Tesla a schimbat această paradigmă, pentru a-și reduce costurile semnificativ, atunci când și-a proiectat modele sale, primul automobil care a intrat în producție cu piese mari de aluminiu fiind Model Y. În acest fel, prețul și timpul de producție se reduce semnificativ. Dezavantajul este unul relevant: în cazul în care o mașină Tesla este deteriorată într-un accident, mașina devine „daună totală”, adică este ireparabilă.
În acest fel, costurile se transferă către client sau către asigurători, în funcție de situație. Dar cel mai important este că producătorul de mașini câștigă. Mai mulți constructori s-au arătat interesați de inovația Tesla, odată ce mașinăriile care prelucrează metalele pentru caroserii s-au arătat capabile să facă noile piese. Până acum, însă, doar Volvo a anunțat că va trece la noul sistem, pe unele componente ale mașinilor sale.
Pe scară largă, doar Volkswagen spune că a făcut deja pași importanți pentru a schimba modul în care sunt construite mașinile. Șeful de producție al VW Group, Christian Vollmer, a declarat într-un interviu pentru Automobilwoche că a început testele cu noile componente mari turnate. Acestea vor fi din aluminiu, un material care până acum a fost folosit în grupul VW la dimensiuni mici, îmbinate prin sudare. Noile metode permită însă turnarea de piese mari. Testele din acest moment urmăresc înlocuirea a 42 de piese diferite printr-una singură, turnată. Este un progres uriaș, care aduce mari câștiguri de timp, dar și de bani. Vollmer spune că s-a testat deja producția de serie a acestor componente, astfel că urmează introducerea lor în procesul de producție al automobilelor.
Deosebirea cea mai mare față de Tesla este că Volkswagen nici măcar nu vrea să comande noi utilaje de turnare, ci vrea să le folosească pe cele existente. „Devine rentabil dacă poți folosi mașinile existente fără să fie nevoie să investești în sisteme noi”, explică șeful de producție al companiei germane. Primele automobile ce vor folosi noile componente de aluminiu turnat vor fi cele care trec pe noua platformă SSP, începând din 2025 – 2026, după care s-ar putea extinde și pe restul de modele din gamă. Data exactă de intrare în producție nu este încă certă, din cauza întârzierilor generate de software.