BMW X3M a venit de la Automobile Bavaria pentru testele AutoReport.ro în cea mai agresivă versiune: X3M Competition. SUV-ul sport vine să ne convingă că și o mașină cu astfel de caroserie, poate avea pretenții de mașină sportivă.
Încă de la apariție, BMW X3 a fost un succes comercial. Acum suntem la a 3-a generație și SUV-ul bavarez are o personalitate distinctă în gamă, dar și cel mai atrăgător look de până acum. Din punct de vedere al dimensiunilor, această generație X3 este undeva apropiată de prima generație a X5. BMW X3 a fost automobilul care, în 2003, a lansat segmentul SAV (Sports Activity Vehicle) de clasă medie. De atunci, BMW a vândut peste 1,5 milioane de unităţi.
A treia generaţie a primului model Sports Activity Vehicle (SAV) premium din clasa medie urmează linia familiară a gamei BMW X prin combinarea aspectului off-road robust cu o apariţie sportivă.
În partea frontală, vedem formatul compact al grilei tridimensionale a radiatorului şi proiectoarele de ceaţă cu design hexagonal, o premieră pentru un model BMW X. Mergând spre spate, stopurile (al căror aspect tridimensional, cu LED-uri integrale în variantă opţională, asigură o prezenţă marcantă), spoilerul de pe acoperiş – semnificativ înclinat în jos – şi ţevile de eşapament duble creează o imagine puternică. Dinamismul modelului de test era accentuat de faptul că este și versiunea de top din punct de vedere al sportivității. BMW X3 M Competition are printre elementele de design specifice M, accesorii care optimizează furnizarea de aer de răcire. Aspectul agresiv este completat de farurile full LED.
BMW X3 M Competition şi BMW X4 M Competition aduc accente exclusive suplimentare pentru exterior, sub forma High-gloss Black pentru conturul grilei radiatorului, capacele oglinzilor retrovizoare şi branhiilor M, dar şi spoilerul spate al modelului Sports Activity Coupé. Echiparea lor standard include jante M de 21 de ţoli, din aliaj uşor, de culoare negru lucios şi un sistem de evacuare M Sport.
Modelul testat de noi are sub capotă cel mai puternic motor pe benzină, cu şase cilindri dispuşi în linie, ce a echipat vreodată un automobil BMW M. Propulsorul nou dezvoltat, biturbo dezvoltată special pentru BMW X3 M Competition creşte nivelul puterii cu 22 kW/30 CP, la 375 kW/510 CP.
Sistemul foloseşte un sistem biturbo twinscroll, aceasta însemnând că fiecare din cele două turbine este alimentată seprat de grupul 1-3, respectiv 4-6 de cilindri.
Sistemul de răcire a fost optimizat pentru solicitările folosirii intense pe circuit şi include acum pe lângă o capacitate crescută şi include 3 radiatoare, unul central şi două laterale. Suplimentar, automobilele dispun de un sistem de răcire dedicat pentru ulei şi unul pentru uleiul din cutia de viteze.
Baia de ulei include două camere şi un sistem controlat care transferă uleiul din camera mai mică atunci când este necesar un volum suplimentar. Acesta asigură lubrefierea optimă şi atunci când automobilul este supus unor acceleraţii mari în regim de condus dinamic pe circuit.
Noul motor de înaltă performanţă este combinat cu o transmisie M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic, şi utilizează noul sistem de tracţiune integrală M xDrive, care şi-a făcut debutul la BMW M5. Sistemul M xDrive are o orientare spre puntea spate şi oferă BMW X3 M două moduri de condus cu tracţiune integrală. Interacţiunea controlată central dintre M xDrive şi diferenţialul M activ de pe puntea spate permit sistemului de tracţiune integrală să împartă puterea motorului între cele patru roţi după cum este necesar pentru a furniza tracţiune, agilitate şi stabilitate direcţională optime. BMW X3 M Competition ajunge la 100 km/h, cu start de pe loc, în doar 4,1 secunde.
Din punct de vedere al dinamicii, modelul stă excelent. Practic, SUV-ul se lipește de asfalt, ieșind din orice situație cu brio. Cu trei setări ce pot fi selectate prin atingerea unui buton, amortizoarele controlate electronic ale suspensiei specifice M permit atât un confort excelent în utilizare cotidiană, cât şi contact foarte direct cu drumul, cu mişcări reduse ale roţilor şi caroseriei.
Interiorul noului BMW X3 urmează tradiţia BMW cu designul cockpitului optimizat ergonomic şi orientat către conducător. În interiorul maşinii M Competition, scaunele sport ajustabile electric, tapiţeria cu piele Vernasca, cockpitul specific M, volanul M îmbrăcat în piele şi maneta M a schimbătorului de viteze creează o ambianţă sportivă şi luxoasă. Aura expresivă a interiorului este îmbunătăţită de scaunele M Sport cu tapiţerie extinsă cu piele Merino, plăcuţe specifice modelului pentru pragurile uşilor şi o plăcuţă de model pe consola centrală. Opţiunile pentru modelele Competition includ variante bicolore de tapiţerie cu piele şi aplicaţii din Alcantara. În interior, călătoresc în condiții foarte bune 5 persoane, iar spațiile de depozitare în interior sunt numeroase. Portbagajul de 550 de litri este mai mult decât suficient chiar și pentru vacanțe mai lungi.
BMW X3 M Competition vine cu o gamă fără egal de tehnologii în segment, inclusiv ultima generaţie de BMW iDrive cu ecran cu funcţie touch (disponibil în combinaţie cu sistemul de navigaţie BMW Professional), control prin gesturi, cel mai sofisticat sistem head-up display și BMW display key.
BMW X3 M Competition poate fi comandat, opţional, cu cea mai recentă generaţie de tempomat activ şi pachetul de siguranţă Driving Assistant Plus, care include asistentul de direcţie şi menţinere a benzii şi asistentul de menţinere a benzii cu protecţie în caz de coliziune laterală.
BMW X3 M Competition
Viteza maximă: 250 km/h (limitată)
Acceleratie 0-100 km/h s: 4,1
L/l/î: 4.726/1.897/1.669
Masă proprie: 1.970 kg
Portbagaj: 550 litri
Cilindree (cmc): 2.993
Putere (CP): 510 la 6.250 rpm
Cuplu maxim (Nm): 600 la 2.600rpm
Consum mediu: 9 l/100 km
Cutie viteze: automată, 8 trepte