Oficialii guvernamentali chinezi s-au săturat să urmărească războiul prețurilor din industria auto și sunt îngrijorați că acesta ar putea afecta creșterea economică a țării. Prin urmare, le cer producătorilor de automobile să ia măsuri, avertizând că, dacă aceștia nu acționează, guvernul va interveni.
Președintele Xi Jinping a susținut recent o serie de discursuri în care a avertizat cu privire la pericolele „involuției”, un fenomen în care companiile investesc sume tot mai mari de bani, obținând randamente din ce în ce mai mici. The Guardian a relatat că, deși președintele se referea la mai multe sectoare, cum ar fi cel al inteligenței artificiale și al puterii de calcul, industria auto a fost una dintre principalele ținte ale criticilor sale.
Reduceri masive, îngrijorări tot mai mari
Unele mărci auto chinezești au redus prețurile la niveluri considerate de neimaginat în Occident. De exemplu, subcompacta electrică BYD Seagull costă doar 55.800 de yuani (7.800 USD) în China, în timp ce același model, vândut în Europa sub numele de Dolphin Surf, are un preț echivalent cu 26.000 USD. Chiar și ținând cont de taxele vamale impuse mașinilor importate în Europa, diferența este enormă.
Deși mărci precum BYD, Li Auto și Seres par a fi profitabile, majoritatea dintre cele aproximativ 50 de branduri chinezești de vehicule electrice nu generează profit, iar multe dintre ele ar putea dispărea în următorii ani. În luna aprilie, reducerile de preț pentru mașinile electrice au atins în medie aproape 17%, comparativ cu doar 8% pe parcursul întregului an 2024.
Ca răspuns, guvernul a propus o modificare a legilor privind prețurile, care ar putea limita capacitatea producătorilor de a stabili prețuri anormal de mici.
Fabrici cu linii de producție inactive
Conform The Guardian, BYD a fost unul dintre producătorii de automobile convocați luna trecută de oficialii chinezi pentru a fi avertizat cu privire la supraproducție. Supradimensionarea investițiilor a dus la o capacitate de producție excedentară în industrie, unele fabrici funcționând la o capacitate de utilizare de doar 2% sau chiar mai puțin, a raportat Bloomberg în luna iunie.
O soluție pentru a preveni supraoferta pe piața chineză, fără a reduce producția, ar fi creșterea exporturilor, o practică deja vizibilă. În prezent, producătorii auto chinezi vând 5.1% din totalul vehiculelor noi înmatriculate în Europa.