Vânzările Ford în Europa s-au prăbușit în 2024. Ovalul Albastru a avut o cotă de piață de doar 3,3%, mult în urma Hyundai și Kia.
Au trecut vremurile în care Ford era o forță de luat în seamă în Europa. Rezultatele vânzărilor pentru 2024 arată cât de drastic au afectat cererea deciziile de a reduce modelele. Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile (ACEA) a publicat datele de vânzări pentru ultimele 12 luni, iar cifrele sunt îngrozitoare pentru Ovalul Albastru. Cererea a scăzut cu un uimitor 17% față de anul precedent.
ACEA menționează că Ford a vândut 426.307 vehicule în Uniunea Europeană, EFTA și Regatul Unit. UE este formată din 27 de țări, în timp ce EFTA este compusă din Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. Regatul Unit este listat separat de când a părăsit UE în urmă cu cinci ani. Ford a vândut cu 87.174 de vehicule mai puțin în 2024 decât în 2023. Ce s-a întâmplat? Ei bine, 2024 a fost primul an complet fără Fiesta în gama firmei.
Confruntată cu o realitate dură, cota de piață a Ford în regiunea UE+EFTA+Regatul Unit a scăzut de la patru la sută în 2023 la doar 3,3% anul trecut. Mărcile coreene sunt cu mult înainte, cu Hyundai și Kia obținând fiecare o felie de 4,1% din piața auto a Europei în 2024. Marca Dacia low-cost a Renault este, de asemenea, mult mai populară, cu o cotă de 4,5%. Compania-mamă a mărcii românești a obținut o cotă de 5,4%, în timp ce Skoda din Grupul VW a încheiat anul cu 5,9%. Toyota a obținut o cotă de 7,2%, în timp ce marca principală VW a fost liderul incontestabil cu 10,6%.
Perspectivele Ford pentru 2025 nu sunt bune, având în vedere că va elimina un alt model. Focus va muri la sfârșitul acestui an, lăsând Mustangul ca singurul model al firmei care nu este un crossover/SUV, camion sau vehicul comercial. Eliminarea Focus va lăsa o urmă, având în vedere că modelul compact a generat 85.366 de vânzări în Europa anul trecut, potrivit cifrelor publicate de Dataforce (prin Automotive News Europe). O strategie similară a fost deja aplicată în Statele Unite, unde Fiesta, Focus, Fusion și Taurus au fost întrerupte cu ani în urmă.
De ce se micșorează gama de mașini obișnuite Ford? Potrivit CEO-ului Jim Farley, producătorul auto din Dearborn „iese din afacerea cu mașini plictisitoare” și „intră în afacerea cu vehicule iconice”. Deși recunoaște că mașini precum Fiesta și Focus „erau iubite de mulți clienți”, acestea nu sunt suficient de profitabile pentru a justifica noi investiții. În schimb, Ford și-a fixat obiectivul de a deveni „marca off-road indiscutabilă nr. 1 din lume”, potrivit lui Farley. La începutul acestei luni, la Salonul Auto de la Detroit din 2025, a mers până acolo încât să spună că vrea să transforme compania în „Porsche-ul off-road” prin extinderea mărcile Tremor, Bronco și Raptor.
Ford of Europe are două vehicule complet electrice noi la vânzare bazate pe platforma MEB a Grupului VW. Explorer și Capri sunt puternic legate de ID.4 și ID.5, respectiv. Cu toate acestea, rezultatele vânzărilor ACEA pentru 2024 arată că cota de piață a vehiculelor electrice a scăzut de la 15,7% la 15,4% în zona UE+EFTA+Regatul Unit. Numai în regiunea UE, cota de piață a vehiculelor pur electrice a scăzut cu un procent la 13,6%. Multe țări au eliminat sau au redus anul trecut stimulentele pentru mașinile electrice, obligând cumpărătorii să-și reconsidere opțiunile.