Merge mult dincolo de sistemele actuale de asistență pentru șoferi, dar nu te aștepta să apară prea curând. Un nou brevet prin Waymo descrie un pachet software care monitorizează comportamentul șoferului prin senzori de bord și sisteme de asistență pentru șofer. Acesta poate emite alerte către șofer, către alte mașini sau chiar poate prelua controlul vehiculului, dacă este necesar. Brevetul se concentrează în principal pe corectarea acțiunilor șoferilor nepricepuți.
Mașinile moderne sunt deja pline de tehnologie care monitorizează condusul. Sistemele de asistență pentru șofer urmăresc viteza, accelerația, frânarea, virajele și o mulțime de alte date pentru a oferi ajutor. Ce se întâmplă în cele din urmă cu toate aceste date? Este un subiect controversat pe care nu îl vom aborda acum. Să spunem doar că evenimente recente implicând Toyota, Honda, Hyundai și General Motors arată că aceste date nu dispar pur și simplu.
Acum, se pare că Google vrea să profite de aceste date. Gigantul tehnologic a publicat recent o cerere de brevet prin Waymo pentru un software care ar monitoriza funcțiile de asistență pentru șofer și echipamentele asociate. Informațiile obținute din aceste sisteme ar fi apoi procesate și evaluate pentru a determina dacă ești un șofer prost. Aceasta este o descriere foarte simplă a cererii de brevet de 25 de pagini, care subliniază identificarea comportamentului „aberant”. Dar acesta nu este cel mai interesant (și posibil deranjant) aspect al sistemului propus.
Pe lângă evaluarea acțiunilor șoferului la volan, brevetul oferă mai multe scenarii de „acțiune corectivă” care ar putea avea loc ca urmare. Cele mai simple sunt alertele vizuale și auditive, notificând șoferul că o schimbare rapidă de bandă fără semnal nu este în regulă. Sistemul ar putea, de asemenea, să alerteze alte mașini din apropiere că un „maniac” este pe drum. O altă opțiune este ca Google să preia pur și simplu controlul mașinii pentru o perioadă nedeterminată.
Există și exemple mai puțin extreme despre cum ar putea fi folosită această tehnologie. De exemplu, dacă șoferul ia în mod excesiv decizii greșite în timp ce este pe drum, tehnologia ar putea efectua teste de calibrare pentru a se asigura că toate sistemele funcționează corect. De asemenea, poate învăța stilul specific de condus al unui individ și să folosească acest lucru ca bază pentru a determina dacă ceva este în neregulă. Astfel, ar putea observa o deviere ușoară a vehiculului într-o bandă – nu suficient pentru a declanșa o alertă de ieșire din bandă, dar neobișnuită pentru șofer – și să emită un fel de alertă.
Cât despre simpla colectare a datelor pentru a le vinde sau pentru a dezvolta mai mult software, nimic de acest fel nu este menționat. Având în vedere rapoartele recente despre producătorii auto care fac deja acest lucru cu sistemele lor proprii, nu putem să nu presupunem că Google ar putea avea motivații similare.
Brevetul este adesea doar pentru a proteja o idee pentru o utilizare posibilă în viitor, mai degrabă decât ceva pe termen scurt, așa că nu te aștepta să vezi acest lucru implementat prea curând, dacă vreodată. Printre altele, pare a fi un coșmar legal în ceea ce privește momentul și modul în care sistemul ar trebui să preia controlul asupra unei mașini. Dar, cine știe, verifică peste 30 de ani. Până atunci, e posibil ca mașina ta să te „pârăască” pentru că ai luat curbele prea repede.